„A divatot nem mindig nagybetűvel írják, hanem közösen alakítjuk” – MOØDe címmel látható Anton Corbijn kiállítása Hollandiában
24 • 03 • 03Ballagó Márton
A világhírű holland fotográfus és filmes Anton Corbijn kiállítása látható a hollandiai Amstelveen városában található Cobra Museum of Modern Art múzeumban. 2024. május 12-ig több mint 200, divattal kapcsolatos fotográfián keresztül ismerkedhet meg a közönség Corbijn munkásságával. A MOØDe című kiállításon többek között olyan Corbijn-portrékat is kiállítanak, melyeken Kate Moss, Tom Waits, Alexander McQueen, vagy Naomi Campbell szerepel.
A kiállításon Anton Corbijn kiterjedt életművéből láthatunk olyan képeket, melyek a portréfotográfia és a divatfotográfia műfaji mezsgyéjén helyezkednek el. Corbijn a „hangulat” (mood) és „divat” (mode) fogalmak mentén tágan értelmezi a portré- és divatfotográfia műfajait, ezáltal a sajátos látásmódja és vizuális esztétikája is felsejlik a képein. Corbijn olyan divatfotográfusok tisztelője, mint Irving Penn, Nick Knight, Peter Lindbergh, Paolo Roversi vagy Helmut Newton. Viszont míg ezek a nagy elődök a divat világának bemutatására használják a portrékat, addig Corbijn fordítva dolgozik: alapvetően portréfotográfusként néha meglátogatja a divat világát.
A fotográfia nagymértékben meghatározza a divattervezők látásmódját, így a globális divatkultúrának és divatiparnak szerves része a fotográfia. Viszont ez fordítva is igaz; a divatvilág sajátos vizuális atmoszférája hasznos táptalaj a fotográfia művészetére – ez a kapcsolat érdekli Corbijnt, aki maga mondta a divat és fotográfia kapcsán, hogy
„Elsősorban személyiségeket fényképezek, de a divat egyre inkább hozzátartozik ehhez. Reggelente mindannyian döntünk arról, hogy mit vegyünk fel, még akkor is, ha az csak egy sapka vagy egy fekete póló. A divatot nem mindig nagybetűvel írják, hanem közösen alakítjuk.”
Saját magát klasszikus portréfotográfusként és dokumentarista fotográfusként identifikálja, és legfőbb elve, hogy minden modelljét a saját környezetében, annak minden körülményében ábrázolja. A művészetének már-már védjegyeként szokták emlegetni az erős kontrasztot és különleges fényezést, amelyek lekötik a befogadó figyelmét, és különleges atmoszférát teremtve felismerhető stílust kapnak.
„A digitális fényképezésnek vannak olyan elemei, amelyeket nem igazán szeretek, például az, hogy azonnal látod az eredményt. (...) Mindig is úgy gondoltam, hogy a fényképezés egyfajta kaland; hazajönni a filmmel, előhívni, majd megnézni az eredményeket, így sokkal nagyobb az izgalom. (...) Az analóg valóban szebb, mint a digitális, de mi a kényelemre törekszünk.”
– mondta Corbijn, akinek MOØDe című kiállítását először 2020-ban Belgiumban mutatták be, azonban a koronavírus következtében kialakult korlátozások miatt nem sokan tekinthették meg a képeket. Most az akkori kiállítást Corbijn húsz új alkotásával egészítették ki, ezzel 1975 és 2023 közötti időszakra esik a bemutatott fotográfiák keletkezési ideje. Az új fényképek között láthatunk a zenész Martin Garrix-ről készült portrét, de Vilmos Sándor holland királyról és feleségéről Máxima holland királynéról is. Corbijn a brit Depeche Mode zenekar vizuális igazgatójaként és a U2 együttessel, valamint Tom Waits amerikai énekessel folytatott több évtizedes munkáival vált elsősorban a zenei fotográfia, valamint vizuális művészetek (video, film) meghatározó alakjává. A kiállításhoz készült egy azonos című kiadvány is, melyben a fotográfiák mellett Karen Van Godtsenhoven, a Cobra Museum of Modern Art társkurátorának esszéje is olvasható.
Anton Corbijn – MOØDe
Cobra Museum of Modern Art, Amstelveen
2023. december 22. – 2024. május 12.