Menü

„A divatot nem mindig nagybetűvel írják, hanem közösen alakítjuk” – MOØDe címmel látható Anton Corbijn kiállítása Hollandiában

24 • 03 • 03Ballagó Márton

A világhírű holland fotográfus és filmes Anton Corbijn kiállítása látható a hollandiai Amstelveen városában található Cobra Museum of Modern Art múzeumban. 2024. május 12-ig több mint 200, divattal kapcsolatos fotográfián keresztül ismerkedhet meg a közönség Corbijn munkásságával. A MOØDe című kiállításon többek között olyan Corbijn-portrékat is kiállítanak, melyeken Kate Moss, Tom Waits, Alexander McQueen, vagy Naomi Campbell szerepel.

A kiállításon Anton Corbijn kiterjedt életművéből láthatunk olyan képeket, melyek a portréfotográfia és a divatfotográfia műfaji mezsgyéjén helyezkednek el. Corbijn a „hangulat” (mood) és „divat” (mode) fogalmak mentén tágan értelmezi a portré- és divatfotográfia műfajait, ezáltal a sajátos látásmódja és vizuális esztétikája is felsejlik a képein. Corbijn olyan divatfotográfusok tisztelője, mint Irving Penn, Nick Knight, Peter Lindbergh, Paolo Roversi vagy Helmut Newton. Viszont míg ezek a nagy elődök a divat világának bemutatására használják a portrékat, addig Corbijn fordítva dolgozik: alapvetően portréfotográfusként néha meglátogatja a divat világát.

0103

Fotó: © Anton Corbijn: Virgil Abloh, Chicago, 2019

A fotográfia nagymértékben meghatározza a divattervezők látásmódját, így a globális divatkultúrának és divatiparnak szerves része a fotográfia. Viszont ez fordítva is igaz; a divatvilág sajátos vizuális atmoszférája hasznos táptalaj a fotográfia művészetére – ez a kapcsolat érdekli Corbijnt, aki maga mondta a divat és fotográfia kapcsán, hogy

„Elsősorban személyiségeket fényképezek, de a divat egyre inkább hozzátartozik ehhez. Reggelente mindannyian döntünk arról, hogy mit vegyünk fel, még akkor is, ha az csak egy sapka vagy egy fekete póló. A divatot nem mindig nagybetűvel írják, hanem közösen alakítjuk.”

0103

Fotó: © Anton Corbijn: Bruce Marden, New York, 2016

0103

Fotó: © Anton Corbijn: Magnus Carlsen, Marseille, 2010

Saját magát klasszikus portréfotográfusként és dokumentarista fotográfusként identifikálja, és legfőbb elve, hogy minden modelljét a saját környezetében, annak minden körülményében ábrázolja. A művészetének már-már védjegyeként szokták emlegetni az erős kontrasztot és különleges fényezést, amelyek lekötik a befogadó figyelmét, és különleges atmoszférát teremtve felismerhető stílust kapnak.

0103

Fotó: © Anton Corbijn: Kate Moss, New York, 1993

0103

Fotó: © Anton Corbijn: Tom Waits, Santa Rosa, 2004

„A digitális fényképezésnek vannak olyan elemei, amelyeket nem igazán szeretek, például az, hogy azonnal látod az eredményt. (...) Mindig is úgy gondoltam, hogy a fényképezés egyfajta kaland; hazajönni a filmmel, előhívni, majd megnézni az eredményeket, így sokkal nagyobb az izgalom. (...) Az analóg valóban szebb, mint a digitális, de mi a kényelemre törekszünk.”

– mondta Corbijn, akinek MOØDe című kiállítását először 2020-ban Belgiumban mutatták be, azonban a koronavírus következtében kialakult korlátozások miatt nem sokan tekinthették meg a képeket. Most az akkori kiállítást Corbijn húsz új alkotásával egészítették ki, ezzel 1975 és 2023 közötti időszakra esik a bemutatott fotográfiák keletkezési ideje. Az új fényképek között láthatunk a zenész Martin Garrix-ről készült portrét, de Vilmos Sándor holland királyról és feleségéről Máxima holland királynéról is. Corbijn a brit Depeche Mode zenekar vizuális igazgatójaként és a U2 együttessel, valamint Tom Waits amerikai énekessel folytatott több évtizedes munkáival vált elsősorban a zenei fotográfia, valamint vizuális művészetek (video, film) meghatározó alakjává. A kiállításhoz készült egy azonos című kiadvány is, melyben a fotográfiák mellett Karen Van Godtsenhoven, a Cobra Museum of Modern Art társkurátorának esszéje is olvasható.

0103

Fotó: © Anton Corbijn: Eva Herzigová, Párizs, 2003

0103

Fotó: © Anton Corbijn: PJ Harvey, New Forest, 1998

Jegyzetek

Anton Corbijn – MOØDe
Cobra Museum of Modern Art, Amstelveen
2023. december 22. – 2024. május 12.