Menü

Meghökkentő életképek – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

24 • 03 • 10Punkt

Az elmúlt évek egyik nagy fotográfiai szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museumban bemutató kiállítás, mely március 18-ig a Mai Manó Házban látható.

„Nézem Shimmel Zohar képeit, és úgy érzem, egy olyan labirintusba csalogatott be, amelynek nincsen kijárata. Fényképek lógnak a falakon, de közben nem hagyományos értelemben vett fényképeket látok, hanem különös jeleneteket, amelyeket talán más technikával is elő lehetett volna varázsolni. Hihetetlen precizitással kivitelezett fotográfiák, de amit látunk, azt nem szűkíteném le a fotóművészetre. Aki készítette őket, művész, aki ez esetben a fotográfia műfajában hozott létre mágikus erejű alkotásokat. Talán ezért is van végig olyan érzésem, mintha az orromnál fogva vezetne ismeretlen irányba. A képei beszippantanak, s már nemcsak a képeket nézem, hanem bizarr történetek kellős közepében találom magam."

mondta Földényi F. László a megnyitóbeszédében, majd később így folytatta: „Nézem a nagyméretű fényképeket, amelyeket – ki is készített? Shimmel Zohar, ez a 19. századi, rég elfeledett, fényképész? Vagy Stephen Berkman, aki Zohárt előbányászta a feledés homályából, s a nedves kollódium eljárással láthatóvá tette számunkra az ő régen elkallódott felvételeit? (...) Berkman a kilencvenes években a feleségével a New York-i Chelsea bolhapiacon rábukkant egy régi albumra, amelyből egy papírfecni esett ki. Ez a cédula a New Yorki Pearl Streeten működő Zohar Stúdióra utalt, meséli Berkman az író Lawrence Weschlernek, aki egy egész könyvet szentelt Berkman munkásságának. Azután, egy másik New Yorki útja alkalmával – újabb véletlen – egy régiségárusnál egy ládikót vásárolt, amelynek - micsoda véletlen – volt egy titkos rekesze, benne egy jiddis nyelven írott jegyzetfüzettel, amelyet – halmozódnak a véletlenek - maga Zohar vezetett, leírva, milyen képeket készített, milyen technikával, hogyan rendezte el a beállításokat, és így tovább. S immár Berkmanra várt a feladat, hogy a leírások alapján elkészítse a felvételeket, amelyek léteztek és mégsem léteztek."

0103

Fotó: Zohar Studios a maga teljességében
Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print

Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején. A Zohar-fotográfiák, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek. – írta Váradi András, a kiállítás kurátora, aki tavaly nyáron látogatta meg Stephen Berkmant a műtermében. Az akkori beszélgetés kivonata a Mai Manó Ház oldalán olvasható el, de egy részletet érdemes kiemelni Berkman válaszaiból:

Magát Zohart a fotográfiáin keresztül lehet a legjobban megismerni. A lelkem mélyén éreztem, hogy tennem kell valamit, nehogy Zohar újra eltűnjön a feledés homályában.

0103

Fotó: Obscura Object
Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print

0103

Fotó: Komédiázás a Shtetlben
Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print

Berkman – aki a magyarországi kiállítás megnyitóján is jelen volt – a Klubrádiónak adott interjújában így fogalmazott a kiállítás képeit övező rejtélyről:

Ami a rejtélyeket illeti, azt gondolom nem olyan fontos, hogy minden részletre válaszokat találjunk. Sokkal lényegesebb, hogy a néző átérezze és érdekelje, hogy mit sugallnak ezek a fotók, ezek a jelenetek, ezek az emberi arcok. (...) A fotóművésznek általában megvannak a titkai, nem biztos, hogy minden ilyen titkot fel kellene fedni, hiszen azokban rejlik sokszor a mondanivalójuk lényege, és azt mindenképpen magukról a fotókról kell leolvasni.

0103

Fotó: Lappangó emlékezet
Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print

0103

Fotó: Nefelejts
Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print

0103

Fotó: Sziámi ikrek
Nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print

Jegyzetek

A múlt megjövendölése - A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában
Mai Manó Ház
2024. január 26. – 2024. március 18.
Kurátor: Váradi András