Elhunyt Thomas Hoepker (1936–2024)
24 • 07 • 11Punkt
Az 1936-ban Münchenben született Hoepker művészettörténeti és régészeti tanulmányait adta fel a fényképezés kedvéért, amikor az ötvenes években a Münchner Illustrierte munkatársa lett, majd két évvel később átigazolt a Kristall Magazin hamburgi szerkesztőségébe. Mivel a lap már akkor színesben jelent meg, így Koepker a dokumentarista fotográfusok jelentős részét megelőzve dolgozhatott színes nyersanyagra. 1964-től a Stern állandó riportere, majd a nyolcvanas években művészeti vezetője lett, alapjaiban határozva meg a hetilap vizuális világát. Hoepker 1974-ben New Yorkba költözött, 1989-ben pedig ő volt az első német fotográfus, aki teljes jogú tagja lett a Magnum Photos-nak, sőt 2003 és 2007 között az elnöki posztot is betöltötte. A veterán fotográfus New Yorkban és Berlinben élt, feleségével, Christine Kruchen filmrendezővel főként dokumentumfilmeket készített.
Hoepkernek abban is fontos szerepe volt, hogy a második világháború utáni német fotográfiát visszahelyezte a térképre. Azzal, hogy már az ötvenes évek végétől Kodachrome és Ektachrome nyersanyagokra dolgozhatott Délkelet-Ázsiában, Afrikában, Dél-Amerika, valamint Európa számos országában, bő évtizeddel megelőzte a színes fényképezés általánosan elfogadott gyakorlatát a dokumentarizmus területén. Korai színes felvételei gyakorta szembehelyezkedtek a riportfotográfia akkoriban bevett gyakorlatával és szabályaival, hogy a világ alakulásának sajátos szemlélőjeként autonóm és újszerű látásmóddal tanúskodjon a 20. század derekáról. – írtuk egy berlini kiállítását bemutató cikkünkben.
„Szerencsés vagy, ha egy évben csinálsz egy, esetleg két jó képet. Kerülj el minden fotóiskolát és tanfolyamot. A legtöbben magasztos ötleteket adnak számodra, és egy irányba fordítják az elmédet. Találd meg a saját utadat a fényképezéshez, később senki nem fogja megkérdezni, hogy van-e diplomád.” (Thomas Hoepker)
Thomas Hoepker munkáiból egy korábbi cikkünkben mutattunk be válogatást.