Egy fotó, amely történelmet írt: William Eggleston új rekordja
24 • 12 • 06Baki László
William Eggleston, a színes fotográfia úttörője ismét bebizonyította, hogy képei időtlenek. Az Untitled, c. 1971–1974 című fotója a Christie’s november 21-i New York-i árverésén 1,44 millió dollárért kelt el, ezzel új fejezetet nyitva a kortárs fotográfia történetében.
William Eggleston, akit gyakran neveznek a modern színes fotográfia atyjának, új rekordot állított fel a művészeti piacon. Az 1971–74 között készült Untitled, c. 1971–1974 című képe 1,44 millió dollárért kelt el egy New York-i aukción. A kép a Los Alamos című sorozatból való, amelynek készítése során Eggleston 1965 és 1974 között Walter Hopps íróval és kurátorral utazott át Amerika déli vidékein. Az utazás során készített fényképeket csaknem 40 évvel később fedezték fel újra. A képeket csak 2003-ban publikálták és állították ki. Ez a kép különösen jelentős az amerikai déli élet pillanatait megragadó színes fotográfia úttörőjeként ismert Eggleston életművében.
Eggleston munkássága megújította a fotográfia művészeti státuszát, bebizonyítva, hogy a színek és a kompozíció jelentősége egyenrangú lehet a festészettel. Az árverésre bocsátott fotó nemcsak esztétikai értékével, hanem történelmi jelentőségével is kiemelkedik, hiszen a színes fotó elfogadtatását is segítette a művészeti világban.
A rekordösszegű, 1,44 millió dolláros eladási ár a valaha aukción értékesített egyik legdrágább színes fotóvá tette a művet. Az eladás 419.000 dollárral, 40%-kal haladta meg a művész korábbi aukciós rekordját, melyet eddig a Los Alamos (1965) című sorozata tartotta, amelynek 75 fotója – köztük a most elárverezett kép egyik nagyítása – 2008. október 13-án 1,02 millió dollárért kelt el, szintén a Christie's-nél.
A Heni News adatai szerint ez az összeg a fotográfia piacának egyre növekvő értékét tükrözi. Eggleston művészete az aukciós rekordok alapján világszerte megerősítette helyét a modern művészet elitjében, de ez az árverési siker nemcsak Eggleston munkásságát ünnepli, hanem egyúttal a kortárs fotográfia értékét is új szintre emeli. A vevő kiléte nem ismert, de az összeg egyértelműen bizonyítja, hogy Eggleston hatása továbbra is töretlen a fotóművészetben.