Menü

„Az élet töredékei, ahogyan élték.” – Nan Goldin retrospektív kiállítása Berlinben

25 • 03 • 10Kasztovszky Anna

Áprilisig látható korunk egyik legjelentősebb fotográfusának This Will Not End Well című nagyszabású retrospektív kiállítási projektje Berlinben, mely Nan Goldin első olyan kiállítása Németországban, amely átfogó képet ad munkásságáról.

Emblematikus helyszínen, Berlinben láthatja a nagyközönség Goldin művészetének fő műveit, melyek befolyásolták a művészeti világot és a következő generációkat is. Az emberi tapasztalatot feltáró pillanatképszerű felvételek meghatározzák a mai divat- és reklámfotózást, miközben Goldin úttörő vizuális kifejezési paradigmái máig mérvadónak tekinthetőek. A képei éles kontrasztban állnak az 1980-as évek más feltörekvő New York-i fotográfusaival, akik pózolt és konceptuális kompozíciókkal futottak be.

„(...) Soha nem voltam része semmilyen mozgalomnak, és soha nem olvastam elméleteket. Azt hiszem, ez volt a javamra.”

A This Will Not End Well című utazó kiállításnak április elejéig a Neue Nationalgalerie ad otthont, ahol megrázó érzékenységgel mutatják be a fotográfus sorozatait. A kiállítótér lehetőségeit kihasználva a tárlat hat különálló térben látható, mindegyik épületrészt egy adott műre reagálva tervezték meg, és ezek egy narratívában összekapcsolódva mutatják be az életművet. A hat tér egy-egy sorozaton keresztül dolgoz fel olyan felkavaró és érzékeny témákat, mint a szexualitás, öngyilkosság, családon belüli erőszak vagy a drogfogyasztás. Az első olvasatra sötétnek tűnő kiállításcím és témaválasztások ironikus humorral, melegséggel és empátiával átitatott tárlatot körvonalaznak, miközben Goldin a súlyos témákat és megrázó képeket lágysággal és katartikus érzelemmel árnyalja. Fredrik Liew, a kiállítás kurátora Goldin „jellegzetesen rendíthetetlen életörömét” emelte ki a képek kapcsán.

A kiállítótér és a kiállítás elválaszthatatlanságát fokozza Nan Goldin különleges kapcsolata Berlinnel: “az egyetlen hely, ahol önmagamnak érzem magam, ahol jól érzem magam, és ahol igazi szeretetet érzek a barátaim iránt, az Berlin.” – vallja Goldin, akinek 1982-ben a berlini Arsenal mozi mutatta be a Ballad of Sexual Dependency című emblematikus művét, amely közel 700 portréból áll össze egy mélyen személyes elbeszéléssé a művésznő saját tapasztalataiból táplálkozva. Azóta Goldin számos, személyes és beszámoló jellegű sorozatot készített a család és barátokkal való kapcsolat feldolgozására. Saját életéből és kapcsolódásaiból inspirálódva önmagát is tematizálva átalakította a fotográfia szerepét a kortárs művészetben. Munkái – fotográfiák és mozgóképes alkotások – az identitás, a szerelem, a szexualitás, a függőség és a halandóság elemi témáival foglalkoznak, miközben egyesítik a művészetet és az aktivizmust.

A kiállítás ideje alatt limitált példányszámban, a Moderna Museet kiadásában, a Steidl kiadóval együttműködésével egy kilenckötetes sorozat is megjelenik, amely Goldin összes sorozatát és multimédiás projektjét mutatja be.

0103

Fotó: Nan Goldin: Untitled, 1982, Photography from the series „Memory Lost“ © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Self-portrait with eyes turned inward, Boston (Selbstportrait mit nach Innen gedrehten Augen, Boston), 1989, Photographie, aus der Serie “Sisters, Saints and Sybils” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Picnic on the Esplanade, Boston (Picknick auf der Esplanade, Boston), 1973, Photographie, aus der Serie “The Other Side” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Gina at Bruce’s dinner party, NYC (Gina bei Bruce’s Dinner Party, NYC), 1991, Photographie, aus der Serie “The Other Side” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: The Hug, New York City (Die Umarmung, New York City), 1980, Photographie, aus der Serie “The Ballad of Sexual Dependency” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Greer modeling jewelry, NYC (Greer Schmuck modelnd, NYC), 1985, Photographie, aus der Serie “The Other Side” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Elephant mask, Boston (Elephantenmaske, Boston), 1985, Photographie, aus der Serie “Fire Leap” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Sunny in my room, Paris (Sunny in meinem Zimmer, Paris), 2009, Photographie © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Fashion show at Second Tip, Toon, C, So and Yogo, Bangkok (Modenschau im Second Tip, Toon, C, So and Yogo, Bangkok), 1992, Photographie, aus der Serie “The Other Side” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Christmas at The Other Side, Boston (Weihnachten auf Der anderen Seite, Boston), 1972, Photographie, aus der Serie “The Other Side” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: C as Madonna in the dressing room, Bangkok (C als Madonna im Umkleideraum, Bangkok), 1992, Photographie, aus der Serie “The Other Side” © Nan Goldin. Courtesy the artist

0103

Fotó: Nan Goldin: Brian and Nan in Kimono (Brian und Nan im Kimono), 1983, Photographie, aus der Serie “The Ballad of Sexual Dependency” © Nan Goldin. Courtesy the artist

Jegyzetek

Nan Goldin: A This Will Not End Well
Neue Nationalgalerie
2024. november 23. - 2025. április 06.
Kurátor: Fredrik Liew, a Moderna Museet vezető kurátora