Menü

Fotográfia vs. promptográfia – berlini kiállítás kezdeményez párbeszédet a két médium párhuzamos létjogosultságáról

25 • 03 • 23Kéri Gáspár

Az idén márciusban tizenegyedik alkalommal megrendezésre kerülő berlini fotóhónap, az EMOP Berlin – European Month of Photography 2025 programsorozat részeként megszületett az első nagyszabású kiállítás, amely fotográfiák és mesterséges intelligenciával készített generatív képek parallel reprezentációjával igyekszik diskurzust folytatni a két médium párhuzamos létjogosultáságáról. A Guelman und Unbekannt galériában rendezett Rivals – Photography vs. Promptography című tárlat kurátora a német Boris Eldagsen, aki 2023-ban azzal vált széles körben ismertté, hogy a Sony World Photography Awards kreatív kategóriájában generatív képével ért el első helyezést.

A díjat akkor nyilvánosan visszautasító Eldagsen szándékai egyértelműek voltak: folyamatos diskurzust kell, illetve kellene folytatni fotográfusoknak és képzőművészeknek, művészettörténészeknek, kurátoroknak és a közönségnek az új médium, a sok más mellett egyre megtévesztőbb fotografikus képek előállítására alkalmas promptográfia kapcsán. Eldagsen az egyik legkövetkezetesebb háirdetője annak, hogy a fotográfiát és a promptográfiát éles határvonallal kell elválasztani egymástól, ebben pedig maguknak az alkotóknak is hatalmas a felelősségük. A német képzőművész és promptográfus kurátori munkája révén márciusban létrejött berlini tárlat ebben a folyamatban kíván kezdeményező, sőt aktív szerepet vállalni.

0103

Fotó: Miles Astray és Boris Eldagsen a Rival című kiűllításon Berlinben

Már a kiállítás koncepciója is erős felütéssel indít, középpontba állítva két, különböző okok miatt a közelmúltban elhíresült alkotást, melyekről korábban a Punkton is beszámoltunk. Az egyik Eldagsen inkriminált, The Electrician (2022) című promptográfiája, melyet a Sony pályázatának zsűrije nem pusztán fotográfiának hitt, de kategóriájában még első díjjal is jutalmazott. A másik munka Miles Astray a Karib-tengeri Arubán készített Flamingone (2022) című fényképe, mellyel tavaly a kanadai fotográfus az 1839 Awards AI kategóriájában két díjat is elhozott. Természetesen Boris Eldagsenhez hasonlóan Astray is azonnal nyilvánosságra hozta, hogy munkája nem promptográfia, hanem mindenféle manipuláció nélkül készült színes fotográfia. A mostani berlini kiállítás kurátoraként Boris Eldagsen így nyilatkozott:

„Úgy gondolom, hogy a fotófesztiváloknak és az intézményeknek kötelességük a közönségükkel szemben tisztázni a fotográfia és a promptográfia kapcsolatát. A kurátorok még nem érzékelik ezt a feladatot, ezért is állítottam össze egy kiállítást, amely választ ad ezekre a fontos kérdésekre. Miben rejlik a fotográfia erőssége, amit a mesterséges intelligencia nem tud pótolni? Mire képes a mesterséges intelligencia, amire a fotográfia nem alkalmas?”

A tárlaton tizennyolc fotográfus, valamint tizennyolc promptográfus munkája szerepel. Míg az arányosan kettéosztott kiállítási tér egyik felében a fotográfia igazságkereső műfajai, azaz valós jelenlétre, észlelésre és objektivitásra törekvő munkák láthatók, addig a másik szekció AI alkotók generatív munkáit, főként konceptuális műveket reprezentálnak. A két teljesen eltérő diszciplína Eldagsen és Astray egymás mellé helyezett munkái révén fizikailag is találkozik egymással, melyről a kanadai fotográfus a következőképpen nyilatkozott:

„Nagyon örülök, hogy ennyire különböző alkotók között vehetek részt ezen a fontos kiállításon, akik nemcsak a két médium esetében alkalmaznak teljesen eltérő megközelítéseket, hanem az egyes műfaji kategóriákon belül is különböző technikákkal és alkotói víziókkal rendelkeznek.”

Boris Eldagsen szándékai szerint a március 31-ig látogatható Rivals – Photography vs. Promptography című kiállítás a berlini Guelman und Unbekannt galériában olyan eszköztárként működik, amelyet a fotográfus és a promtográfus közösség fejleszthet és felhasználhat a két médium sajátosságainak további megkülönböztetésére.

0103

AI: Sabine von Bassewitz: Multiple sclerosis-ataxia, 2024

0103

AI: INFRAROUGE: Contains Multitudes, 2024

0103

Fotó: Peter Truschner: She Stood The reaLoaded Gun II, 2024

0103

Fotó: Patrik Budenz: Post mortem 16, 2009

0103

AI: Rosemberg: Crazy Buriel, 2024

0103

AI: Marat Gelman: Plus Minus Comma, Atombomb, 2024

0103

Fotó: Jackie Baier: Nina Devil at House of Shame, 2006

0103

Fotó: Miles Astray: Flamingone, 2023

0103

Fotó: Klaus Elle: Erleuchtungen, Nr.6, 1995

0103

AI: Boris Eldagsen: The Electrician, 2022

Jegyzetek

RIVALS – Photography vs. Promptography
Galerie Guelman und Unbekannt
2025. március 2–31.