„Számomra minden kép portré” – Válogatás a Peter Lindbergh kiállítás képeiből
25 • 04 • 10Punkt
A Budapest Fotófesztivál kilencedik évében egy országos premierrel indítja programsorozatát a Fotófesztivál és a Műcsarnok szakmai együttműködésében megvalósuló tárlaton Magyarországon első alkalommal láthatók a legendás német divatfotográfus Peter Lindbergh (1944-2019) ikonikus alkotásai.
Peter Lindbergh az 1980-as évek óta a divatfotó egyik legtöbbet emlegetett képviselője: A fotográfiában úttörőként, minimalista eszközökkel az időtlen karaktert kívánta megragadni, egyéni látásmódjával újraértelmezte a szépség fogalmát. Portréi pózmentes természetessége, a reklám és a divat világában szokatlan látásmódja ellentétben állt a korszak szigorúan konstruált képstílusával, szembement a divatfényképészet aktuális trendjeivel.
A nemzetközi ismertséget azzal az American Vogue számára 1988-ban készített felvétellel szerezte meg, amelyen hat fotómodell egyszerű fehér ingben, önfeledt baráti közösségként jelenik meg a tengerparton. A „fehér inges” csoportkép az őszinte pillanat és az időtlen szépség ikonikus szimbóluma lett. A divatfotó történetének másikkorszakos képe a British Vogue 1990. januári számának címlapfotója, amelyen Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Tatjana Patitz és Christy Turlington először szerepeltek együtt. Ez a kép a szupermodell korszak nyitányaként is értelmezhető, a modellek a filmcsillagokéhoz hasonló aurát teremtve maguk körül a divat és a divatfotográfia főszereplőivé váltak. A személyiség elsődlegessége mellett, a női archetípusok, a táncosnő, a femme fatale, a hősnő megjelenítése, azaz a szerepjáték éppúgy lényegi eleme Lindbergh fekete-fehér képeinek, mint a spontaneitás és a dinamizmus.
A kiállítás több mint ötven fotográfiája között számos híres felvétel kapott helyet, köztük a fotográfus személyes kedvence az Angel Story (1993), amelyet Wim Wenders 1987-es, Berlin felett az ég című filmje ihletett, vagy Kate Moss 1994-es portréja az A Star is Born sorozatból. A ‘90-es évek manöken ikonjai mellett különleges színészportrék is láthatók: többek között Monica Bellucciról, Nicole Kidmanről, vagy Adrien Brody-ról.
„Számomra minden kép portré – teljesen mindegy, mit fényképezek. Hiszem, hogy bármit is csinálunk, annak jelentése kell, hogy legyen.”
„Ma a fiatal fotográfusok már azt sem tudják, mit jelent egy analóg fényképezőgép használata. Én jól ismerem a filmet, és sosem kértem digitális gépet – tökéletesen elégedett voltam azzal, ahogyan korábban dolgoztam. Idővel persze rájöttem, hogy a digitális technika sok szempontból fantasztikus – két kivétellel. Először is: a digitális kép túl éles, emiatt elveszíti a lágyságát és az érzelmi mélységét. Éppen ezért Photoshopot használok, hogy enyhítsem ezt a digitális hatást. A másik, és számomra zavaróbb probléma, hogy a fényképezés folyamata mára egyfajta közösségi produkcióvá vált. Ott állok a modell előtt, és minden egyes elkattintott kép párhuzamosan megjelenik egy képernyőn a másik szobában, ahol tízen nézik, véleményezik, tanácsokat osztogatnak. Ez a munkamódszer teljesen szétrombolja a fotográfus és az alany közötti intimitást. Engem épp ez a kapcsolat érdekel, mert a legjobb képek ebből a bensőséges viszonyból születnek – és a digitális fényképezés megakadályozza, hogy ez a különleges kapcsolat kialakuljon.”
Peter Lindbergh – a Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása a Műcsarnokban
Műcsarnok
2025. március 29. – június 22.
Kurátor: Tulipán Zsuzsanna