Ezek a képek a LensCulture Portrait Awards 2025 pályázat nyertesei
25 • 07 • 26Punkt
A LensCulture idén tizenkettedik alkalommal rendezte meg nemzetközi portréfotó-pályázatát, amely a műfaj személyes, társadalmi és politikai dimenzióit egyaránt ünnepli. A nemzetközi zsűri tagjai Francesca Marani (Vogue Italia), Clare Freestone (National Portrait Gallery) és Noelle Théard (The New York Times Style Magazine) voltak. A nyertes művek több nemzetközi kiállításokon is láthatók lesznek, köztük New Yorkban, a LensCulture tárlatán. A pályázat összdíjazása 10 000 dollár volt.
A LensCulture Portrait Awards 2025 fődíját Daesung Lee nyerte el Nirvana című sorozatával, amely finom líraisággal és szimbolikus kompozíciókkal mesél hagyomány és spiritualitás kapcsolatáról. A második helyezett Jan Banning lett, Gyógyuló sebek: megbékélés a háború után Ruandában (Healing Wounds: Reconciliation in Post-Genocide Rwanda) című dokumentarista munkájával, míg a harmadik díjat Barbara Peacock kapta Ugyanazt a fényt keressük (Searching for the Same Light) című szociografikus portrésorozatáért. Az egyéni képek kategória győztese Emily Neville Fisher lett 67 Mustang című fotójával, amely a női identitás és szabadság köré épülő vizuális történet. A dobogón végzett még Kat Green és Slava Pirsky is.
0103
Fotó: © Jan Banning: Megbékélés a népirtás utáni Ruandában: Marianna és Marc. Marianna és Marc, a nővérét meggyilkoló férfi. Marianna (58) az egész családját elvesztette, amikor a helyi templomot megtámadták. Ő és egy nővére a holttestek között rejtőzve maradtak életben. Később Biseseróba menekült, egy hegyre, ahol a tuszik megpróbálták megvédeni magukat. 2018-ban részt vett egy szociális terápián – akárcsak Marc, a fotón látható férfi, aki megölte Marianna nővérét. A terápia során végül megbocsátott neki.
Jim Casper, a LensCulture szerkesztője a következő gondolatokkal méltatta a pályázatot:
„Örömmel mutatjuk be a LensCulture Portrait Awards 2025 győzteseit és döntőseit – ez egy egész világre kiterjedő ünnep a portréfotográfia személyes, politikai és művészi formáiról. A fényképezés kezdete óta a portrék arra szolgálnak, hogy az emberek meglássák magukat és másokat, és emlékezzenek rájuk. Napjainkban a fotográfusok folytatják ezt a hagyományt, miközben kiterjesztik a jelentését – és nem csupán képmásokat, hanem az ellenálló képességről, az identitásról, a szépségről, a nehézségekről és a reményről szóló történeteket is megörökítenek.”
0103
Fotó: © Emily Neville Fisher: A '67-es Mustang. Miközben felfedeztük férjem gyermekkori farmját Virginiában – amely évek óta elhanyagoltságban él –, rábukkantunk apja poros és elfeledett '67-es Mustangjára, amely egy pajta mélyén állt. Forró nyári nap volt, és a három unoka, akik mind unokatestvérek, beültek a kocsiba, mintha kirándulni mennének, és megérezték az autó erejét és lehetőségeit.
0103
Fotó: © Kat Green: Olive (11). Ez a sorozat lányokat örökít meg a középiskola megkezdése előtti nyáron, feltárva a gyermekkortól a serdülőkorig tartó átmeneti, mulandó szakaszt. A képek tükrözik a várakozás, a sebezhetőség és az identitás finom változásainak keverékét, miközben a lányok életük új fejezetére készülnek.
LensCulture Portrait Awards 2025 pályázat nyerteseinek és kiemelt alkotóinak képei ezen a linken tekinthetők meg.