A testábrázolás mestere – Online kiállításon láthatók a fotótörténet egyik leghíresebb sorozatának képei
25 • 08 • 10Baki László
A 20. századi brit fotóművészet egyik legjelentősebb alakja, Bill Brandt több évtizedes pályafutása során fotóriporteri indíttatásból indulva jutott el a modernista aktfotózás szürreális világáig. Az 1961-ben megjelent Perspective of Nudes című albuma életművének kiemelkedő pontja. Az Atlas Gallery 2025. szeptember 13-ig látogatható – és online is látható – kiállítása ennek az ikonikus sorozatnak állított emléket.
Brandt a második világháború előtti években főként riporteri feladatokat vállalt. Az English at Home című könyve (1936) antropológiai szigorúsággal komponált pillanatfelvétel a brit társadalom mindennapjairól, amelyben már megfigyelhető az a távolságtartó, mégis érzékeny nézőpont, ami későbbi munkáit is jellemezte. A háborús években a brit kormány megbízásából készített dokumentarista fotói a társadalom különböző rétegeit örökítették meg. Az 1950-es években azonban Brandt fokozatosan eltávolodott a társadalmi témáktól, és figyelme a formák, fények, testek és tájak absztrakt kapcsolatai felé fordult. Az aktfotózás számára nem pusztán műfaji kísérlet volt. Egy 1972-es a Camera magazinnak adott interjúban így idézte fel az indulást:
„A fényképezés nagyon kiábrándító dolog is lehet. Így voltam vele, amikor a háború után londoni hírességeket fotografáltam angol és amerikai folyóiratok számára, s állandóan csak mérgelődtem az ilyen munkával járó nehézségek miatt. Politikusok, művészek, írók, színészek portréi voltak ezek, saját környezetükben, de sohasem volt elég időm arra, hogy kedvem szerint dolgozzak. Modelljeim mindig rohantak. Lakásuk ritkán nyújtott inspiráló hátteret, márpedig éppen az ösztönző háttérre lett volna szükségem, hogy ezekből a portrékból jó fotók legyenek. Így kezdtem el aktot fényképezni.”
Az elkészült 16 fotóból álló sorozatot egy öreg, faházas Kodak géppel készítette, amely korábban a Scotland Yard tulajdonában volt. A képeket Leonard Russell főszerkesztőnek vitte el, aki, még mielőtt látta volna a fotókat, a koncepció ismeretében közölte Brandttel, hogy a képek nem jelenhetnek meg a magazinban és évkönyvekben sem. A visszautasítás azonban csak még jobban ösztönözte Brandtot, hogy – egy Hasselblad fényképezőgép és egy Kodak objektív segítségével – teljes kötetté bővítse a sorozatot. Így jelent meg 1961-ben a Perspective of Nudes című könyv, amely új alapokra helyezte a brit fotográfiában a meztelen test ábrázolását.
„Amikor aktokat kezdtem fényképezni, hagytam, hogy a fényképezőgép vezessen, és ahelyett, hogy azt fotóztam volna, amit láttam, azt fotóztam, amit a kamera látott. Alig avatkoztam közbe, és az objektív olyan anatómiai képeket és formákat hozott létre, amelyeket a szemem soha nem észlelt”
– olvashatjuk Brandt gondolatait az 1993-ban megjelent Bill Brandt: Selected Texts & Bibliography című könyvben.
Brandt aktjai különlegesek abban, ahogyan a művész a testet a tájjal egyenrangú formaként kezeli. A francia és brit tengerpartokon készült képein a női test gyakran úgy olvad bele a kavicsos fövenybe vagy a sziklák közé, mintha mindig is odatartozott volna. A képek technikai kivitelezése is forradalmi. Brandt egy rendőrségi használatra készült nagylátószögű objektívet használt, amely erősen torzította a képsíkhoz közeli testrészeket. A torzítás mellett Brandt nagy figyelmet fordított a nyomatok utólagos manipulálására is: grafittal árnyékolt, borotvapengével karcolt, különféle tónusokat kísérletezett ki.
Bill Brandt: Beach Nudes
Atlas Gallery
2025. június 27. – október 25.
Az Atlas Gallery Bill Brandt: Beach Nudes című kiállításának képei ezen a linken tekinthetők meg.