Menü

„A művészet meg tudja mutatni, hogy a világ lehetne más” – Alfredo Jaar nyerte a 11. Prix Pictet-díjat

25 • 10 • 11Baki László

Szeptember 25-én a londoni Victoria and Albert Museumban kihirdették a világ vezető fotográfiai és fenntarthatósági díját, a Prix Pictet idei győztesét. A 100 000 svájci frankkal járó elismerést Alfredo Jaar chilei művész kapta The End című sorozatáért, amely a Great Salt Lake környezeti katasztrófáját állítja a középpontba.

A Prix Pictet 2008-as alapítása óta a világ egyik legjelentősebb fotográfiai díjává vált, amely a művészet és a fenntarthatóság összekapcsolására fókuszál. Évről évre olyan alkotókat emel ki, akik munkájukban az ökológiai, társadalmi és gazdasági válságokra reflektálnak, párbeszédet kezdeményezve a fotográfia eszközeivel a globális jövőről.

A 2025-ben készült sorozat az Egyesült Államok egyik legfontosabb ökoszisztémájára, a Utah államban található Nagy-sóstó pusztulására hívja fel a figyelmet. A tó a 19. század közepe óta vízkészlete 73%-át, felszínének 60%-át elveszítette a túlzott vízkitermelés miatt. A kiszáradás mérgező porfelhőket szabadít fel, veszélyes mértékben növeli a sókoncentrációt, és alapjaiban fenyegeti a térség környezetét, gazdaságát és közegészségügyét. Jaar képei egyszerre dokumentálják a táj szépségét és a katasztrófa nagyságát: „vizuális suttogásként” fogalmazta meg őket, a haldokló bolygó gyászdalaként.

0103

Fotó: © Alfredo Jaar: The End, 2025

0103

Fotó: © Alfredo Jaar: The End, 2025

„Mindig az információ és a költészet, az információ és a látvány közötti tökéletes egyensúlyt keresem. Ezt az egyensúlyt nagyon nehéz elérni. Ha túl informatív, unalmassá, szárazzá, didaktikussá válik… Ha pedig túl költői, akkor túl édeskés, túl dekoratív lesz, és elveszíti az erejét.”

– vallja Alfredo Jaar, aki 1956-ban született Santiagóban, és jelenleg New Yorkban él és alkot. The End című sorozata a Nagy-sóstó pusztulását dokumentálja, amelyet a tudósok „környezeti atombombának” neveztek. A tó és a környező vizes élőhelyek kulcsfontosságúak az egész nyugati félteke számára: fenntartják a csapadékot és élőhelyet biztosítanak tízmillió vándormadár számára. Az ökoszisztéma összeomlása azonban lehet, hogy már visszafordíthatatlan, ami felbecsülhetetlen környezeti, gazdasági és egészségügyi következményekkel járhat. Jaar célja az volt, hogy bemutassa a tó tragikus sorsát, miközben feltárja szépségét és lehetőségeit is. Munkáit a katasztrófa mértékével ellentétben kis méretű, visszafogott formátumban nyomtatta, „vizuális suttogásként” a haldokló bolygóért.

0103

Fotó: © Alfredo Jaar: The End, 2025

0103

Fotó: © Alfredo Jaar: The End, 2025

„A célom, hogy megváltoztassam a világot, bár tudom, hogy ezt sosem fogom elérni. Rájöttem, hogy igaz: a művészet nem tudja megváltoztatni a világot. De meg tudja mutatni, hogy a világ lehetne más.”

Jaar a nemzetközi művészeti színtér egyik meghatározó alakja: részt vett a Velencei Biennálén (1986, 2007, 2009, 2013), a São Pauló-i Biennálén (1987, 1989, 2010, 2021) és a kasseli Documentán (1987, 2002). Egyéni kiállításai voltak többek között a lausanne-i Musée cantonal des Beaux-Arts-ban (2007), a berlini Alte Nationalgalerie-ben és Berlinische Galerie-ben (2012), az arles-i Rencontres d’Arles fesztiválon (2013), a Yorkshire Sculpture Parkban (2017), a fokvárosi Zeitz MOCAA-ban (2020), a São Pauló-i SESC Pompéiában (2021), valamint a Hirosimai Kortárs Művészeti Múzeumban (2023).

0103

Fotó: © Alfredo Jaar: The End, 2025

0103

Fotó: © Alfredo Jaar: The End, 2025

Az idei, Storm (Vihar) tematikájú pályázat rendkívül sokféle értelmezést vonzott, a politikai és társadalmi felfordulásoktól kezdve az ökológiai katasztrófákig. A zsűri elnöke, Sir David King hangsúlyozta: bármelyik döntős megérdemelte volna a díjat, de végül egyhangú döntéssel Alfredo Jaar munkáját emelték ki. Az idei tizenkét döntős között szerepelt többek között Gárdi Balázs is The Storm (A vihar) című sorozatával.

Jegyzetek

A Prix Pictet 2025 Storm című pályázat kiemelt alkotóinak képei ezen a linken tekinthetők meg.