Egy fotográfus, aki láthatóvá tette Suriname múltját – Augusta Curiel első hollandiai kiállítása
25 • 10 • 28Szentirmay Réka
A Yere Mi Sten (Halld a hangom) című, 2025. november 6-ig az amszterdami FOAM-ban látható kiállítás Augusta Curiel (1873–1937) munkásságát mutatja be, aki eddig méltatlanul maradt ki a fotográfia kánonjából, ám első hollandiai egyéni tárlata most esélyt teremt arra, hogy végre az őt megillető helyre kerüljön a fotótörténetben.
Augusta Cornelia Paulina Curiel 1873-ban, mindössze egy évtizeddel azután született, hogy Suriname-on eltörölték a rabszolgaságot. Nagyanyja még rabszolgaként jött világra, portugál zsidó származású nagyapja szabadította fel házasságkötésük révén. Édesanyja, Henriette Curiel, négy gyermeknek adott életet. Augusta két testvérével élt Paramaribóban, Suriname fővárosában. Anna (1875–1958) húgával 1904-ben, közvetlenül a házuk mellett nyitottak fotóstúdiót, míg Elisabeth a háztartást vezette. A családi kapcsolataik révén magasabb körökben is otthonosan mozgó nővérek Suriname legkeresettebb fotográfusai közé tartoztak. Augusta – Anna helyszíni asszisztenciájának és laborbeli tehetségének köszönhetően – látványos kompozíciókat alkotott, amelyek a legmagasabb igényeket is kielégítették. 1929-ben a holland királyi udvar hivatalos beszállítói lettek, elsőként Suriname fényképészei közül. Curiel fotográfiáinak érdekessége nem csupán technikai tökéletességükben rejlik, hiszen sokatmondó bepillantást engednek egy holland kolónia működésébe is.
A nővéreket elsősorban a szigeten élő holland megrendelők keresték fel, akik európai otthonukban pozitív színben kívánták bemutatni a virágzó gyarmatot. A romanticizált fotográfiák a helyi mindennapokat, hivatalos és vallásos eseményeket, vidéki utazásokat és az ültetvényeket örökítették meg. A nehéz, nagyfilmes kamerát használó nővérek felvételei gyakran jelentek meg újságokban, képeslapként, családi albumokban; a holland birodalom minden részére eljutottak. A stúdió 1937-ben, Augusta halálával zárt be.
Lucia Nankoe kutató több mint tíz éve dolgozik a Curiel nővérek hagyatékán. Nankoe Jilke Golbachhal, a FOAM kurátorával közösen válogatta ki azt a több mint 100 kiállított munkát, amely árnyalt betekintést nyújt a XX. század kezdetének helyi jellegzetességeibe. Habár a képek elkészültükkor kétségtelenül a meglévő állapot eszközei voltak, mai szemmel hamar észrevesszük a helyi szegénység jeleit és a gyarmati hierarchia megdöbbentő megkérdőjelezhetetlenségét.
„Tisztában vagyunk egyes képek érzékeny természetével. (...) Igyekszünk részletesen leírni, hogyan készülhettek a fotók. Régebben nem volt erre igény, de manapság gondos kutatómunka révén sokat kideríthetünk. Hol éltek a fényképen látható őslakosok? Pontosan mikor is fényképezték őket – és egyáltalán miért? Belátjuk, hogy akadnak köztük problémás képek is, de bízunk abban, hogy a megfelelő hozzáállással árnyaltabb megközelítést és némi kontextust tudunk nyújtani." Jilke Golbach
A kiállítás egybeesik Suriname függetlenségének 50. évfordulójával: az 1667-ben holland gyarmattá váló ország 1975. november 25-én vált újra önállóvá. A rabszolgaság megszűnésének 162. évfordulóját július 1-én ünnepelték a Keti Koti keretében.
Augusta Curiel: Yere Mi Sten
Foam – Amszterdam
2025. május 23. – november 6.