Menü

Kihirdették a Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2026 döntőseit

25 • 10 • 30Baki László

A 2026-os Deutsche Börse Photography Foundation Prize négy döntőse a fotográfia társadalmi, politikai és érzelmi dimenzióit kutatja: Jane Evelyn Atwood, Weronika Gęsicka, Amak Mahmoodian és Rene Matić munkáin a valóság, az identitás és az emlékezet határai kerülnek középpontba. A rangos elismerést, amelyet 1996 óta ítélnek oda, minden évben olyan alkotók kapják, akik kiemelkedő módon járultak hozzá a fotográfia megújításához –könyv vagy kiállítás formájában.

A Deutsche Börse Photography Foundation Prize az elmúlt három évtizedben a kortárs fotográfia egyik legfontosabb nemzetközi elismerésévé vált. A zsűri idei tagjai között volt Elisa Medde (Foto Colectania Foundation), Newsha Tavakolian (Magnum Photos), Mark Sealy OBE (Autograph ABP), valamint Anne-Marie Beckmann és Shoair Mavlian, aki szerint „a 2026-os shortlist jól tükrözi, milyen kérdéseket vizsgálnak ma a fotográfusok: azt, hogyan mesélünk történeteket, és ki mondhatja el őket”. Beckmann hozzátette: „Ez az összeállítás a fotográfia azon képességét ünnepli, hogy egyszerre dokumentálja és megkérdőjelezze a világot – láthatóvá téve azokat a közösségeket és ügyeket, amelyek gyakran háttérbe szorulnak.”

A négy döntős művész munkái 2026. március 6. és június 7. között lesznek láthatók a londoni The Photographers’ Galleryben, majd szeptembertől a Deutsche Börse Photography Foundation frankfurti kiállítóterében. A 30 000 fontos fődíj nyertesét május 14-én hirdetik ki Londonban.

Jane Evelyn Atwood – A női börtönök láthatatlan történetei

A New York-i születésű Jane Evelyn Atwood Too Much Time / Trop de Peines című, 2024-ben újra megjelent könyvével került a shortlistre. Az eredetileg 2000-ben publikált, most kétnyelvű formában újragondolt munka egy tízéves kutatás eredménye, amelyben Atwood női rabok életét dokumentálta kilenc ország negyven börtönében. Fekete-fehér képei az intimitás és az empátia erejével mutatják meg a börtönélet elhallgatott valóságát: a női fogvatartottak kiszolgáltatottságát, az egészségügyi hiányosságokat és a férfiakhoz képest tapasztalt egyenlőtlenségeket. A fotográfus szociális érzékenysége és kitartása révén a női börtönök világa többé nem maradhat láthatatlan.

0103

Fotó: Jane Evelyn Atwood: Inmate serves boiled water instead of tea or coffee to prisoner in solitary confinement. Perm penal colony for women, Perm, Russia, 1990 © Jane Evelyn Atwood

0103

Fotó: Jane Evelyn Atwood: Visiting rights for a married couple jailed for stealing a painting from a museum. Maison d’arret de Femmes de Dijon, France, 1991 © Jane Evelyn Atwood

0103

Fotó: Jane Evelyn Atwood: Prisoner in the prison workshop, Centre Pénitentiaire Les Baumettes, Marseille, France, 1991 © Jane Evelyn Atwood

0103

Fotó: Jane Evelyn Atwood: Handcuffed, pregnant inmate writhes in pain during gynecological examination, moments before she gave birth by cesarean. Two armed guards were posted outside the open door to her hospital room. Providence City Hospital, Anchorage, Alaska, U.S.A, 1993 © Jane Evelyn Atwood

Weronika Gęsicka – A fikció enciklopédiája

A lengyel Weronika Gęsicka Encyclopaedia című könyve igazság és fikció határvonalait feszegeti. A mű hamis enciklopédiai bejegyzéseket dolgoz fel, amelyek eredetileg szerkesztői „csapdák” voltak, fiktív adatok a szerzői jogok védelmére. Gęsicka ezeket a bejegyzéseket manipulált stockfotók és mesterséges intelligenciával generált képek segítségével értelmezi újra, ezzel ironikusan reflektálva a digitális korszak információs káoszára. A mű azt vizsgálja, hogyan csúszik el a valóság, amikor a hitelesség alapjai – mint az enciklopédia – is megrendülnek. Gęsicka munkája humoros, de egyben nyugtalanító kommentár a dezinformáció koráról.

0103

Fotó: Weronika Gęsicka: Eachy #1 (fragment) from the ‘Encyclopaedia’ series, 2023- 2025. Courtesy of the artist and Jednostka Gallery

0103

Fotó: Weronika Gęsicka: Argusto Emfazie, from the ‘Encyclopaedia’ series, 2023-2025. Courtesy of the artist and Jednostka Gallery

0103

Fotó: Weronika Gęsicka: Near Dark, from the ‘Encyclopaedia’ series, 2023-2025. Courtesy of the artist and Jednostka Gallery

0103

Fotó: Weronika Gęsicka: Bessa Vugo, from the ‘Encyclopaedia’ series, 2023-2025. Courtesy of the artist and Jednostka Gallery

Amak Mahmoodian – Álmok és száműzetés

Az iráni származású, az Egyesült Királyságban élő Amak Mahmoodian One Hundred and Twenty Minutes (Százhúsz perc) című kiállítása a száműzetés érzelmi és pszichológiai tereit vizsgálja. A hat éven át készült projekt a Bristol Photo Festivalon volt látható, és a fotó, költészet, rajz, valamint videó elemeit ötvözi. Mahmoodian tizenhat, a világ különböző országaiból származó emberrel dolgozott együtt, hogy megörökítse az álmaikat. Azokat az álmokat, amelyek hidat képeznek múlt és jelen, valóság és képzelet között, melyről a művész így fogalmazott: „Az álom számomra az elveszett otthonhoz való visszatérés lehetősége. Egy nyelv, amelyen még beszélhetek azokkal, akiket hátrahagytam.”

0103

Fotó: Amak Mahmoodian: One Hundred and Twenty Minutes, 2019-2024. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Amak Mahmoodian: One Hundred and Twenty Minutes, 2019-2024. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Amak Mahmoodian: One Hundred and Twenty Minutes, 2019-2024. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Amak Mahmoodian: One Hundred and Twenty Minutes, 2019-2024. Courtesy of the artist

Rene Matić – Az igazság helyett

A brit Rene Matić As Opposed to the Truth című, Berlinben bemutatott kiállítása személyes és társadalmi identitásról, családról és osztályról szól. A fotográfia, film és installáció határterületein mozgó művész naplószerű képei mindennapi jelenetekből építik fel a kortárs élet érzékeny portréját. Matić az intimitást és sebezhetőséget ellenállási formaként értelmezi egy olyan korban, amikor a populizmus és a „színlelt együttérzés” határozza meg a közbeszédet. Ahogy maga fogalmazta: „A kapcsolatok – a valódi, törékeny emberi kapcsolatok – az egyetlen menedékünk egy hangos, önigazoló világban.”

 

0103

Fotó: Rene Matić: Clapham, London, 2022 © Rene Matić. Courtesy of the Artist and Arcadia Missa, London.

0103

Fotó: Rene Matić: Jabari Gooden memorial flowers, Peckham, 2022 © Rene Matić. Courtesy of the Artist and Arcadia Missa, London.

0103

Fotó: Rene Matić: Kiss, Glastonbury Festival, 2024 © Rene Matić. Courtesy of the Artist and Arcadia Missa, London.

0103

Fotó: Rene Matić: Self Portrait with Mohawk, 2024 © Rene Matić. Courtesy of the Artist and Arcadia Missa, London.

Jegyzetek

The Photographers’ Gallery, London (2026. március 6. – június 7.)

Deutsche Börse Photography Foundation, Frankfurt (2026. szeptember 3. – 2027. január 17.)