Menü

A láthatatlan fotográfus tekintete – Luc Delahaye retrospektív tárlata a párizsi Jeu de Paume-ban

25 • 11 • 15Kéri Gáspár

Hogyan válik a fotóriportból művészet, a dokumentatív szándékokból pedig új távlatokat nyitó képi formák? Luc Delahaye (1962) pályája ezen az átalakuláson vezet végig, miközben következetesen fókuszálja tekintetét korunk háborúira, valamint a társadalmunkat behálózó törésvonalakra. Idén októberben a párizsi Jeu de Paume The Echo of The World című retrospektív tárlata mutatja be a francia fotográfus elmúlt huszonöt évének munkáit.

A kiállítás a 2001 és 2025 közötti negyedszázadot öleli fel, tehát azt az időszakot, amikor Delahaye a Magnum Photos háborús fotóriporteréből fokozatosan vált kortárs alkotóvá. A kiállításban installált mintegy negyven munka között találunk egyetlen expozícióból született felvételeket, valamint hónapokig épített digitális kompozíciókat is. A tárlat újdonsága egy, a szíriai konfliktusról készült videómunka és egy monumentális installáció. Mindeközben a közönség betekintést nyerhet az alkotó munkamódszerébe is: forrásképekbe, elvetett anyagokba, a kompozíciós építkezés egyéni útkereséseibe.

Delahaye számára a fénykép nem a személyes nézőpont kifejezésének eszköze, hanem a világhoz való csendes kapcsolódás egyik sajátos formája. Korai sorozatai – hajléktalanok fotófülkés portréi (Portraits/1, 1996), a boszniai háború áldozatainak sajtófotókból és gyászjelentésekből rekonstruált képei (Mémo, 1997), vagy a párizsi metró utazóközönségének titokban rögzített pillanatai (LAutre, 1999) – már előrevetítették a fotográfus „eltűnésének”, deperszonalizált tekintetének stratégiáját.

A fotográfus 2001 és 2005 között panoráma-fényképezőgéppel dolgozott, melynek segítségével széles és nyugodt látómezőkkel rögzített menekülttáborokat, ENSZ-üléseket vagy ruandai temetéseket, ahol a néző mindig a kép előtt, sosem a részeként helyezkedik el. A panorámát később digitális technikával rögzített kompozíciók váltották fel, amelyek egyetlen tablóképben igyekeztek összesűríteni egy-egy helyzet összetettségét. A 2010-es évektől új médiumokkal kísérletezett Delahaye; többek közt a maga számára újra felfedezett fekete-fehér sorozatokkal, poliptichonokkal és videókkal. A hangsúly egyre inkább a részleteken, a testeken, az arc nélküli, univerzális figurákon van – katonákon, foglyokon, gyerekeken –, akik a történelem valamiféle néma és hangtalan hordozóiként tűnnek fel.

A kiállítás bemutatja Delahaye kisebb, földrajzilag zártabb projektjeit is: az indiai falvak eltűnéséről, a szenegáli munka és vallás kapcsolatáról vagy a palesztin hétköznapok hol passzív, hol nagyon is aktív ellenállásáról. Utóbbi műcsoportok és sorozatok leágaznak a nagy geopolitikai témákról, ugyanakkor közös bennük a figyelem az emberi létezés hétköznapi, sorsszerű gesztusaira.

0103

Fotó: Luc Delahaye: A Rally of the Opposition Candidate Alexander Milinkevich, tirage chromogène numérique, 2006
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Ambush, tirage chromogène numérique, 2006
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Death of a Mercenary, tirage chromogène numérique, 2011
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Trading Floor, tirage chromogène numérique, 2013
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Father and Daughter, tirage chromogène numérique, 2013
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: House to House, tirage chromogène numérique, 2011
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

„Egyfajta hiányon, talán tudattalanságon keresztül eljutni a valósággal való egységig. Egy néma egységig. A fényképezés gyakorlata nagyon szép dolog: lehetővé teszi az én és a világ újraegyesítését.” Luc Delahaye

0103

Fotó: Luc Delahaye: 132nd Ordinary Meeting of the Conference, tirage chromogène numérique, 2004
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Les Pillards, tirage chromogène numérique, 2010
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Jenin Refugee Camp, tirage chromogène, 2002
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Soldats de l’armée syrienne, Alep, novembre 2012, tirage chromogène numérique, 2012
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Taxi, tirage chromogène numérique, 2016
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Un Feu, tirage chromogène numérique, 2021
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

0103

Fotó: Luc Delahaye: Us Bombing on Taliban,l Positions tirage chromogène, 2001
© Courtesy Luc Delahaye et Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

A január 4-ig látogatható The Echo of the World tárlat retrospektív és történeti látlelet saját korunkról. Luc Delahaye képei a 21. század első negyedének zaklatott világát tükrözik; háborúkat, menekülteket, intézményi kudarcokat és globális fórumokat. A kiállított munkák a dokumentarizmus és az autonóm művészet határán álló csendes, ám monumentális vizuális tanúságtételek, amelyek hosszú időre befészkelik magukat a néző emlékezetébe.

Jegyzetek

Luc Delahaye: Le bruit du monde
Jeu de Paume – Paris
2025. október 10. – 2026. január 4.
Kurátor : Quentin Bajac