Rodney Smith képzeletbeli világa – Fényképek a realitás és szürrealitás között
25 • 11 • 27Szabó Benedek
Rodney Smith híres amerikai fotográfus első ízben mutatkozik be Olaszországban egy nagyszabású, átfogó kiállítással. A 20. századi New York egyik legkarakteresebb művésze a Palazzo Roverella kiállítóhelyén kapott önálló tárlatot, amelyen több mint száz felvétele szerepel. A képek a művész egész életútját bemutatják, a tárlatot az elegancia, a kötött kompozíciók és a szürreális humor különleges egysége jellemzi. Smith alkotásai olyan világot nyitnak meg, ahol a valóság és az álom határa elmosódik, munkái néhol René Magritte szürrealista festményeinek világára utalnak, máskor Alfred Hitchcock és Wes Anderson filmnyelvi motívumaira emlékeztetnek. A kiállítás 2026. február 1-ig várja látogatóit az olaszországi Rovigo városában.
A Rodney Smith. Photography between real and surreal című tárlat hat tematikus egységre tagolódik, és egy olyan vizuális kalandra invitál, amelyben a hétköznapi témákból rendhagyó látvány születik. Smith számára a fényképezés a transzformáció eszköze: a gravitációval, a térrel és az idővel játszik, miközben újraértelmezi a szimbolikus és esztétikai kánonokat. Walker Evans és Henri Cartier-Bresson tanítványaként a filmből és a filozófiából nyert inspirációjával a fotográfiát olyan nyelvvé formálta, amely megállásra, szemlélődésre és vizuális kalandra hív. Már főiskolai tanulmányai során arra összpontosított, hogy többféle területet is megismerhessen, így teológiai mesterdiplomát szerzett a Yale Egyetemen, miközben Walker Evansnél fotográfiát tanult.
,,Teljesen biztosan tudtam, hogy fotográfus akarok lenni, de úgy éreztem, hogy egy művészeti iskola vagy egy fotográfia szak teljes idejű képzése nem adhat választ minden kérdésre, amely engem igazán érdekelt – ezért valahogy összefűztem a kettőt.”
Smith fotográfiáinak terébe belépni olyan, mintha megállna az idő és a könnyedség formát öltene. Felvételei egyfajta kapcsolódási pontot jelentenek, amelyben a valós és a képzeletbeli, a szigorú és a játékos minőségek kerülhetnek szorosan egymás mellé. Az elsőre ellentétesnek ható minőségek átfedésbe is kerülnek egymással, ami miatt a felvételek gyakran olyan benyomást keltenek, mintha az anyagszerűség és a líraiság között állnának.
A kiállítás tematikus állomásokból áll össze, amelyek mindegyike egy-egy téma köré szerveződik. Az egyik ilyen egység a Gravitáció címet viseli. Rodney Smith felvételein gyakran olyan alakokat mutat meg, akik mintha megszabadulnának testük súlya alól, és úgy lebegnek, mintha a gravitáció törvényei érvényüket vesztették volna. Az Idő, fény és állandóság című szekció fényképei nem jelenítenek meg árnyékokat, évszakokat, sem a múltat idéző részleteket. Mozdulatlanságot adnak a felvételeknek, mintha a nap örökké delelne és a fény megállt volna az adott pillanatban.
Az isteni arány című rész azt mutatja meg, hogy Smith munkássága hogyan merít ihletet egyszerre az irodalomból, a filozófiából, a festészetből és a fotográfia hagyományaiból. A fényképek a pontosság, az egyensúly és a harmónia szabályait követik, a megjelenő formák legtöbbször az aranymetszés szabályai szerint rendeződnek a kép terében. Az Éteri terek című rész alkotásai úgy jelennek meg, mint a valóság tükörképei, mégis inkább rejtettek, mintsem relevatívak. Emiatt olyan a hatásuk, mintha egy megálmodott világ lenyomatai lennének, mivel nem a valóságot idézik vissza, hanem azt a rejtett dimenziót, amely a kép határain túl kezdődik.
Rodney Smith. Photography between real and surreal
Palazzo Roverella
2025. október 4. – 2026. február 1.
Rodney Smith legismertebb fotójának történetéről korábbi cikkünkben olvashat.