Menü

Béke a háború után – Marc Riboud kiállításának képei online is megtekinthetők

25 • 12 • 22Szabó Benedek

Az angliai Atlas Gallery kiállítása a francia származású Magnum-fotográfus, Marc Riboud életművét mutatja be. A Peace in the Making címet viselő tárlat Riboud ikonikus felvételeiből mutat be válogatást, amelyek a béke lényegét ragadják meg, miközben a második világháború és a vietnámi háború után következő évtizedek történelmi kontextusára is reflektálnak. A háború utáni újjáépülés és a mindennapi emberek élete markánsan megjelenik a művész alkotásain, amelyek a ma emberének is sokat megmutathatnak az akkori viszonyokról.

Marc Riboud a háború utáni korszak egyik legjelentősebb fotográfusa, aki az elsők között volt, aki nem a háború pusztítását, hanem az azt követő béke pillanatait állította életműve középpontjába. Riboud a világ számos pontján dolgozott, Angkortól Isztambulig, Indiától Bangladesig és New Yorktól Kínáig fényképezett, de bejárta Afganisztánt, Japánt, Kínát és Nyugat-Afrikát is. Műveit olyan világhírű magazinok publikálták, mint a Life, a Paris-Match és a Stern, és a Magnum ügynökség tagjaként a széles nyilvánosság mellett a szakmai is elismerte alkotói művészi tehetségét.

Az Atlas Galleryben megvalósult tárlat erre a kivételes életműre irányított figyelmet. A kiállítás a fotográfus legfontosabb műveit állította középpontba, amelyek között az utcai fotográfia és a portré műfajai is megjelennek. A leghíresebb, a távol-keleti életet feldolgozó felvételek mellett olyan művek is szerepeltek, amelyek az ottani természeti látványokat mutatják meg, számos felvétel azonban a háború közvetlen időbeli közelségét is feltárta. A fegyveres katonák, a háborúból visszamaradt romok és járműroncsok látványai az idealizálás helyett egy objektívebb, ugyanakkor kissé távolságtartóbb pozícióból mutatják be témájukat.

0103

Fotó: Marc Riboud: Lovers of the Pont Des Arts, Paris, 1953 © Atlas Gallery

,,A kompozíció erejébe vetett megingathatatlan hit volt az, ami egész életét végigkísérte, amellyel együtt jelen volt a festészet és a művészet nagy mestereibe vetett bizalom is. Valójában soha nem érdekelte túlzottan maga a fényképezőgép, a különböző filmek, vagy a fotópapírok. Ezek az anyagok csak eszközök voltak, amelyeket az őket használó személy keltett életre”

– mondta a művészről Alexander Strecker, az amerikai Duke Egyetem kutatója.

Riboud célja ezzel az volt, hogy olyan jelentős, gyakran a csendes ellenállást mutató jeleneteket dokumentáljon, amelyekben a béke váratlan, olykor rejtett helyeken bukkan fel. A kiállításon szerepelt többek között az a világhírű fénykép, amelyen egy fiatal lány virágot tart a katonák sorfala előtt az 1967-es washingtoni vietnámi háborúellenes tüntetésen, valamint olyan személyes portrék is, amelyek az együttérzés apró, mégis jelentős gesztusait mutatják be.

A kiállítás címe tudatos utalás Gerda Taro és Robert Capa nagy hatású fényképalbumára, amely a spanyol polgárháborút dokumentálta. A cím ugyanakkor Capa ikonikus, Death in the Making című, 1938-ban publikált felvételére is utal, amelyet a magyar közönség A milicista halála címen ismerhetett meg. A tárlat egyedülálló lehetőséget kínál annak felfedezésére, hogy a béke tapasztalata miként válik egyetemessé, mivel Riboud képei nemcsak történelmi pillanatokat mesélnek el, hanem arra is emlékeztetnek, milyen ereje van az emberi kapcsolódásnak.

Jegyzetek

A Marc Riboud. Peace in the Making című tárlat képei az Atlas Gallery oldalán tekinthetők meg.