Béke a háború után – Marc Riboud kiállításának képei online is megtekinthetők
25 • 12 • 22Szabó Benedek
Az angliai Atlas Gallery kiállítása a francia származású Magnum-fotográfus, Marc Riboud életművét mutatja be. A Peace in the Making címet viselő tárlat Riboud ikonikus felvételeiből mutat be válogatást, amelyek a béke lényegét ragadják meg, miközben a második világháború és a vietnámi háború után következő évtizedek történelmi kontextusára is reflektálnak. A háború utáni újjáépülés és a mindennapi emberek élete markánsan megjelenik a művész alkotásain, amelyek a ma emberének is sokat megmutathatnak az akkori viszonyokról.
Marc Riboud a háború utáni korszak egyik legjelentősebb fotográfusa, aki az elsők között volt, aki nem a háború pusztítását, hanem az azt követő béke pillanatait állította életműve középpontjába. Riboud a világ számos pontján dolgozott, Angkortól Isztambulig, Indiától Bangladesig és New Yorktól Kínáig fényképezett, de bejárta Afganisztánt, Japánt, Kínát és Nyugat-Afrikát is. Műveit olyan világhírű magazinok publikálták, mint a Life, a Paris-Match és a Stern, és a Magnum ügynökség tagjaként a széles nyilvánosság mellett a szakmai is elismerte alkotói művészi tehetségét.
Az Atlas Galleryben megvalósult tárlat erre a kivételes életműre irányított figyelmet. A kiállítás a fotográfus legfontosabb műveit állította középpontba, amelyek között az utcai fotográfia és a portré műfajai is megjelennek. A leghíresebb, a távol-keleti életet feldolgozó felvételek mellett olyan művek is szerepeltek, amelyek az ottani természeti látványokat mutatják meg, számos felvétel azonban a háború közvetlen időbeli közelségét is feltárta. A fegyveres katonák, a háborúból visszamaradt romok és járműroncsok látványai az idealizálás helyett egy objektívebb, ugyanakkor kissé távolságtartóbb pozícióból mutatják be témájukat.
,,A kompozíció erejébe vetett megingathatatlan hit volt az, ami egész életét végigkísérte, amellyel együtt jelen volt a festészet és a művészet nagy mestereibe vetett bizalom is. Valójában soha nem érdekelte túlzottan maga a fényképezőgép, a különböző filmek, vagy a fotópapírok. Ezek az anyagok csak eszközök voltak, amelyeket az őket használó személy keltett életre”
– mondta a művészről Alexander Strecker, az amerikai Duke Egyetem kutatója.
Riboud célja ezzel az volt, hogy olyan jelentős, gyakran a csendes ellenállást mutató jeleneteket dokumentáljon, amelyekben a béke váratlan, olykor rejtett helyeken bukkan fel. A kiállításon szerepelt többek között az a világhírű fénykép, amelyen egy fiatal lány virágot tart a katonák sorfala előtt az 1967-es washingtoni vietnámi háborúellenes tüntetésen, valamint olyan személyes portrék is, amelyek az együttérzés apró, mégis jelentős gesztusait mutatják be.
A kiállítás címe tudatos utalás Gerda Taro és Robert Capa nagy hatású fényképalbumára, amely a spanyol polgárháborút dokumentálta. A cím ugyanakkor Capa ikonikus, Death in the Making című, 1938-ban publikált felvételére is utal, amelyet a magyar közönség A milicista halála címen ismerhetett meg. A tárlat egyedülálló lehetőséget kínál annak felfedezésére, hogy a béke tapasztalata miként válik egyetemessé, mivel Riboud képei nemcsak történelmi pillanatokat mesélnek el, hanem arra is emlékeztetnek, milyen ereje van az emberi kapcsolódásnak.
A Marc Riboud. Peace in the Making című tárlat képei az Atlas Gallery oldalán tekinthetők meg.