Címke: mesterséges intelligencia

Múltunk és emlékeink vizualizálása a mesterséges intelligencia segítségével – A Synthetic Memories projektje

Egy barcelonai kezdeményezés, a Synthetic Memories akadémiai és művészeti intézményekkel együttműködve 2022-es indulása óta arra tesz kísérletet, hogy a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruáljon olyan személyes és kollektív emlékképeket, amelyeket a múltban sem fényképen, sem mozgóképen soha nem rögzített senki. Az AI alapú képi rekonstrukció a személyes múlt feldolgozását, a kollektív történelmi emlékezet megőrzését, valamint a demenciában szenvedők emlékeinek a megmentését egyaránt hivatott segíteni.

Tovább

AI által generált képeken mutatták meg tinédzserek milyen lesz Berlin 2124-ben – Ezek az Utopia 2124 pályázat nyertes munkái

A C/O Berlin és az IFA nemrég jelentette be a 2024. július 29. és augusztus 3. között megrendezett Teens Workshop Utopia 2124 pályázat négy nyertesét. A C/O Berlin Education keretében tartott workshopon huszonnyolc 12 és 17 év közötti tinédzser kapott lehetőséget, hogy a professzionális workshopvezetők irányításával megörökítsék környezetüket, és az új, mesterséges intelligencia alapú eszközöket felhasználva megalkossák saját személyes utópiájukat 100 év távlatára.

„Immár minden hazugságnak meggyőző vizuális bizonyítéka lehet” – válogatás Phillip Toledano Another America című albumának képeiből

A londoni születésű konceptuális művész, Phillip Toledano (1968) sorrendben nyolcadik albuma, az Another America olyan történelmi valóságot mutat be, amely soha nem létezett. Generatív képeinek szereplői, különös eseményekkel és katasztrófákkal teli 1940-es, 1950-es évekbeli Amerikája egyszerre tűnik ismerősnek és furcsának; hasonlóan ahhoz a világhoz, amelyben ma élünk.

Ansel Adams életművének kezelői perre mentek, mert egy AI-szoftver a művész stílusában generált képeket

Május 31-én szokatlan poszt jelent meg Ansel Adams egyik közösségi médiafelületén, amikor a híres fotográfus életművének kezelői azzal a gyakorlattal kapcsolatban fejezték ki nemtetszésüket, amelyben egyes AI-szoftverek olyan képeket generálnak, amelyek a művész stílusában készültek. A poszt mellett egy képernyőfelvétel is szerepelt, amelyen egy sor fekete-fehér kép volt látható, amelyeket az Adobe Stock képalkotó algoritmus készített Ansel Adams jellegzetes stílusában.

„Még mindig van értelme a valódi alkotók valódi munkájának” – Kizárták a valódi fotóval pályázó alkotót az AI kategóriából

Miles Astray amerikai természetfotográfust nemrégiben kizárták a 2024 Color Photography Contest – 1839 Awards fotópályázatának AI kategóriájából, miután a harmadik helyezett – egy flamingót ábrázoló – fotójáról kiderült, hogy az valódi fénykép. A pályázatot többek között a The New York Times, a Getty Images, a Phaidon Press, a Christie’s és a Pompidou központ munkatársai bírálták el. Az eset rámutat a technológiai fejlődés és a művészet határainak elmosódására, valamint arra, hogy mennyire nehéz megkülönböztetni a valódi és az AI által létrehozott képeket.

Photography Through the Lens of AI kiállítás – Hol a helye a művészetben a mesterséges intelligenciának?

Photography Through the Lens of AI címmel szervezett kiállítást a Foam, Hollandia egyik vezető fotográfiai múzeuma. A kiállítás célja, hogy bemutassa, miben és mennyit fejlődött az utóbbi időben a mesterséges intelligencia, és ezzel milyen új lehetőségek és kockázatok jelentek meg a művészeti életben, illetve a mindennapokban. Az elmúlt években a mesterséges intelligencia már érezhető hatást fejt ki, részben azzal, hogy belépett a fotográfia terébe, másrészt pedig megváltoztatta a vizualitáshoz való viszonyunkat is.

Post Photography: The Uncanny Valley – AI által generált képekből látható kiállítás Londonban

A német Boris Eldagsen akkor tört be a köztudatba, amikor tavaly elnyerte a Sony World Photography Award kitüntetését egy olyan képpel, amelyet nem fényképezőgéppel, hanem egy képgenerálásra alkalmas mesterséges intelligencia segítségével készített el. A művész a díjat akkor visszautasította, és nyílt levelet írt a verseny zsűrijének, amelyben a mesterséges képgeneráló programokról kezdeményezett párbeszédet. Eldagsen most egy kiállításon keresztül mutatja be a mesterséges képalkotási eljárásokban rejlő lehetőségeket és veszélyeket, hogy ezzel még egyszer párbeszédet kezdeményezzen egy olyan jelenségről, amely egy évvel ezelőtt felforgatta a művészeti világot.

Az öt legjobb ingyenes AI képgenerátor – a Punkt tesztje

A Punkt időről-időre foglalkozik a mesterséges intelligencia (AI) jelenlétével a vizuális művészetekben, mindenekelőtt a fotográfia területére fókuszálva. Szemlézzük a jelenséggel kapcsolatos pro és kontra véleményeket, bemutatjuk a technológia fejlődésének állomásait, de megvilágítjuk az új médiummal kapcsolatban felmerülő társadalmi és etikai kérdéseket is. Ezúttal új területre léptünk, hogy egy teszt segítségével vizsgáljuk meg, hogy jelenleg mire képesek a mindenki számára elérhető AI képgenerátorok.

Tovább

Minden idők leghíresebb fotóit AI technológiával alkották újra

Az AI életünk számos területén van jelen, akár mindennapi, felhasználói szinten is, hiszen sokszor munkánkat segíti (pl. fordítóprogramok, programozás, adatvizualizáció), de rengeteg esetben szórakozási és kikapcsolódási lehetőséget is biztosít (pl. fotófilterek, játékok, böngészés). A munka és szórakozás érdekes összekapcsolásának tekinthetjük akár Matt Growcoot újságíró, a PetaPixel online fotográfiai platformon közzétett kísérletét. Ennek keretében a szerző minden idők legikonikusabb és legünnepeltebb fotóit alkotta újra AI képgenerátorok segítségével.

Ki készítette ezeket a képeket? Promptográfus vagy fotográfus?

Olyan képeket mutatunk, melyeket vagy fotográfusok készítettek analóg vagy digitális kamerával vagy promptográfusok hozták létre kulcsszavaikkal az AI segítségével. De vajon melyik melyik? Az, hogy egy alkotás fotográfus vagy promptográfus munkája-e, az adott képre kattintva derül ki.  

Csipkerózsika álma – Carlijn Jacobs képei Amszterdamban láthatók

2023 októberében debütált a nemzetközileg elismert divatfotográfus, Carlijn Jacobs első önálló kiállításával a Foam 3h projekt terében. A Sleeping Beauty az elmúlt évek kiállításainak sorát követi, amelyeken a Foam olyan nemzetközi divatfotográfusokat mutat be, akik új és sajátos szemléletükkel formálják a divatfotózásról alkotott elképzeléseket.

A kódolt előítéletesség demokratizálódása? – A mesterséges intelligencia társadalmi-etikai vonzatai a vizuális képalkotásban

Írásomban a képalkotás és vizuális ábrázolás szélesebb kontextusában vizsgálom a témát illetően a leggyakrabban felmerülő dilemmákat, egyfajta kezdeti betekintőként, mely kérdéseket fogalmaz meg, nézőpontokat villant fel, amik természetesen a fotóalkotás területére is erősen kihatnak. Ezeket érintve mi is beszámoltunk Boris Eldagsen 2023-as díjnyertes AI által generált képéről felmerülő kérdésekről, vitás pontokról, így az eset kitűnő illusztrációnak is tekinthető.

Mit nézzünk decemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Decemberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal a látogatóit. Mesterséges intelligencia egy izgalmas fotóprojektben, fiatal fotóművészek összjátéka, Budapest aranykora és a képek politikája. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Vízjellel kell ellátni az AI által generált képeket? – Elkezdődött a promptográfusok szabályozása

Október 30-án jelent meg a hír, hogy a Fehér Ház rendeletben fogja szabályozni a mesterséges intelligencia felhasználási lehetőségeit. A rendelet tíz fontos témát jár körbe, melyek közül az egyik a képalkotás területén érezteti majd hatását. A tervezet szerint elsőként a világon az USÁ-ban kötelezővé teszik, hogy az MI által generált tartalmakat a promptográfusok vízjellel lássák el.