Galéria

Fókuszban az FFS új tagjai: Varga Krisztián

Fókuszban az FFS új tagjai: Varga Krisztián 23 • 12 • 29Punkt 2023-ban a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója (FFS) nyolc új taggal bővült, akiknek novembertől a K11 Laborban látható Összjáték címmel a bemutatkozó kiállításuk. Új sorozatunkban a következő hetekben itt a Punkton is bemutatjuk az új tagok munkáit. VARGA KRISZTIÁN: URBÁNUS PROBLÉMÁK Sorozatom inspirációját a budapesti lomtalanításból és szemétből […]

Tovább

A szemünk előtt lejátszódó katasztrófa – Richard Mosse képei az Amazonas pusztuló esőerdeiről

„A szépség hatásos, a legélesebb szerszám a ládában. Ha el tudod varázsolni a nézőket és esztétikai öröm átélésére készteted azzal a tájképpel, ahol az emberi jogokat vagy a környezetvédelmet folyamatosan megsértik, akkor nagyon problematikus helyzetbe tudod hozni őket – úgy érzik, hogy erkölcsileg kompromittálódtak, dühösek magukra és a fotográfusra azért, mert ilyen érzéseket váltott ki belőlük. Az öntudatra ébredés pillanata nagyon erőteljes dolog.”

Deborah Turbeville kollázsai és divatfényképei a Photo Elysée-ben

A Photo Elysée novemberben nyitotta meg azt a kiállítását, amellyel Deborah Turbeville munkásságának állítanak emléket. Az 1970-es években divatfényképeiről ismertté vált amerikai fotográfus munkássága igen sokrétű, alkotásaiban a fotográfiát és annak anyagiságát vizsgálja, kollázsain az emlékezet, és az elmúló idő melankóliájával foglalkozik. A Photo Elysée az amerikai MUUS Collection-nel együttműködve egy átfogó válogatást kínál a művész legfontosabb munkáiból, a tárlat 2024. február 25-ig látogatható.

Fókuszban az FFS új tagjai: Szövérffi Adrienn

A világ, amiben élünk, egy felgyorsult világ, a ma embere egy olyan időben létezik, amely mesterséges ritmus szerint halad. Mindennapjaink egyre automatizáltabbá válnak, gépek veszik ki a munkát a kezünkből és dolgoznak helyettünk. A termelés és fogyasztás körforgásában szolgáltatások és információk áradatával szembesülünk, melyeket szívesen veszünk nagy mennyiségben igénybe egy teljesebb élet kialakításának és elérésének reményében.

A női aktivistáké és a bolygó védelméé a főszerep a RE/SISTERS londoni kiállításán

A környezeti és társadalmi igazságosság közötti viszonyt vizsgálja a RE/SISTERS – Lens of Gender and Ecology című tárlat, amelynek a londoni Barbican Art Gallery ad otthont. A nagyszabású kiállítás közel 50 nemzetközi művész fotográfiáit, filmjeit és installációit mutatja be. A kurátorok olyan művészeti munkákat válogattak össze, amelyek a jelenlegi ökológiai válsággal foglalkoznak, és felhívják a figyelmet a cselekvés fontosságára.

Fókuszban az FFS új tagjai: Lantos Olivér

A sorozatban egy univerzális szimbólumrendszer szerint kapcsolódnak egymáshoz a képek és alkotnak képpárokat, azok pedig egymással egy végtelen asszociációs láncot hoznak létre. A folyamat során leginkább staged fotókkal dolgozom tudatosan, olyan formában mintha egy 21. századi flâneur szemén keresztül vizsgálnánk a körülöttünk lévő világot.

„A kamera egy időgép, amely képes megjeleníteni az idő érzetét.” – Hiroshi Sugimoto eddigi legnagyobb retrospektív kiállítása

Az Egyesült Királyság legnagyobb művészeti központja, a londoni Southbank Center ad otthont a kortárs konceptuális fotográfia megkerülhetetlen alakja, Hiroshi Sugimoto (1948) öt évtizedet átölelő munkássága eddigi legnagyobb retrospektív kiállításának. A Hiroshi Sugimoto: Time Machine című tárlat január 7-éig látogatható a Hayward Galleryben, hogy utána a világ számos galériájában és múzeumában is kiállítsák az anyagot.

„Mintha valaki visszatekerte volna az időt” – Madarak és virágok Yamamoto Masao: Ambrotípia című kiállításán

„Felkenem a kollódiumot egy üveglapra, és rögzítem a képet mielőtt a lap megszáradna. Az üveg átlátszósága mélységet ad a vetített képnek. Mintha egy apró ablakon át kukucskálnánk egy másik világba. A kollódium folyékonysága egy véletlenszerű, ismeretlen világra enged rálátást. Olyan érzés, mintha valaki visszatekerte volna az időt, én pedig a fotográfia kezdeténél találnám magam.”

Tovább

Fókuszban az FFS új tagjai: Cseke Tamás

Ez a sorozat tehát rólam szól, valamiről, amit mutatni akarok magamból. Miért? Többen leírták, hogy már mindent lefotóztak. Úgy tenni, mintha állíthatnánk újat: értelmetlen, de felismerni ezt, és ennek fényében folytatni a tevékenységet: inspiráló. Elmesélni egy történetet az alapja mindennek. Újabban minél extrémebb, annál érdekesebb a narratíva, és elfelejtünk odafigyelni a leghétköznapibb dolgokra. Minél unalmasabbnak látunk egy sorozatot, annál többet megtudhatunk magunkról.

Unternächte – Elena Helfrecht díjnyertes sorozata az év leghosszabb éjszakájáról

Helfrecht Unternächte című izgalmas sorozata ismerős dolgokat tesz furcsává és nyugtalanítóvá. Helfrect ihletője a téli napforduló és a vízkereszt közötti leghosszabb éjszaka, amikor azt mondják, a varázslás és a jövőbelátás a legintenzívebb, a fekete-fehér fotográfiát pedig nagyon hatásosan alkalmazza, olyan markáns és emlékezetes képeket alkotva, amelyekben a rituálék és mítoszok saját családtörténetével fonódnak össze.

Nan Goldin, Vivian Maier, Bea Nettles és Matika Wilbur – Ők az idei International Photography Hall of Fame díjazottjai

November első hetében kihirdette idei négy díjazott alkotóját az International Photography Hall of Fame (IPHF). A szervezet évente rendez versenyeket, kiállításokat, előadásokat és workshopokat azok számára, akik fotográfusként szeretnének fejlődni, vagy érdeklődnek e művészeti ág iránt. Az IPHF idei díjazottjai Nan Goldin, Bea Nettles és Vivian Maier voltak, a verseny kiemelt díját, a Visionary Award díját pedig Matika Wilbur nyerte el.

„Boldog vagyok, ha valaki felismeri a költészet nyomait a képeimen” – Jaume Llorens: Gaia

Mesteri diptichonokról van szó. Az egyes képek önmagukban is figyelemre méltóak: a megvilágítás, a képkivágás, az odafigyelés a sok apró részletre, a természet csodái – mindezek a tulajdonságok átjönnek. És amikor két képet ilyen átgondoltan, ilyen vizuális eleganciával párosítanak, a csodálat és a lenyűgözöttség érzése még intenzívebbé válik, még örömtelibbé, képi emlékek sora tolul fel.