Hírek

Szőr és smink – Queerness in Photography kiállítás a C/O Berlinben

Mitől látunk valakit nőnek vagy férfinak? Milyen külső jegyek alapján rendelünk valakit egy nemhez? Hosszú haj és smink, arcszőrzet és izmos kar? Valóban magától értetődő és megkérdőjelezhetetlen mi a férfias és nőies? Lehetséges ezeken a kategóriákon túl gondolkodni? Mik lehetnek a korlátjai a szőrre és sminkre osztott világnak? A queerség különböző reprezentációin keresztül ezekhez hasonló kérdéseket boncolgat vizuálisan a Queerness in Photography hármas kiállítás a C/O Berlin tereiben.

Tovább

Tündérmese képkeretben – egy ritka Stieglitz-fotó története

Sedlik egy árverésen, a Connecticut állambeli Old Saybrookban vásárolt meg egy kifakult, bekeretezett Alfred Stieglitz fotót. Az eleinte kockázatosnak tűnő 2200 dolláros üzlet gyorsan változott tündérmesévé, ugyanis Sedlik a kép megvásárlása után kinyitotta a képkeretet és a hátsó borító eltávolítása után kiderült, hogy a keretben nem egy, hanem két kép lapul

Több mint 75 millió forintért árverezték el a világ egyik legelső panorámaképét

189.000 dollárért kelt el New Yorkban a Philips őszi aukciójának legdrágább tétele, amit az egyik legelső panorámafotóként tartanak számon. Ritkaságnak számít technikája miatt is – Fardon nedves kollódiumos eljárással dolgozott, és papírra kontaktolt már akkor is felvételeket, amikor még a dagerrotípia volt az uralkodó fotográfiai technika.

„Két különálló naprendszer találkozása” – Henri Cartier-Bresson és Martin Parr

A fotográfia két nagy hatású, ám művészeti munkásságukban sok szinten radikálisan eltérő és olykor egymásnak ellentmondó megközelítésmóddal rendelkező alkotójának nyílik közös kiállítása Párizsban. Henri Cartier-Bresson és Martin Parr megkerülhetetlen alakjai a fotográfiának, akiknek egymást sem sikerült ki- és megkerülnie.

Robert Adams és Sally Mann is a 19. Lucie Awards díjazottjai között

A Lucie Awards a világ egyik legtekintélyesebb fotográfiai díjátadója és a szakma legnagyobbjait ünnepli, célja a fotográfusok kitüntetése, a feltörekvő tehetségek felfedezése és támogatása, valamint a fotográfia megbecsülésének előmozdítása világszerte.

Én vagyok a képen #2 – André Kertész: New York (1969)

Zsilákék New York utcáin futottak össze André Kertésszel, aki ezt követően egy hétig fényképezte a cirkuszi társulat próbáit és előadásait, valamint egy közös kiállításlátogatást a MoMA-ban. Ezek a képek évtizedekig egy fiókban lapultak, ám Baki László kurátori munkájának köszönhetően most végre a nagyközönség is megismerheti az eddig ismeretlen Kertész-anyagot.

„A fotográfia a festészet kishúga” – Picasso múzsájának szürrealista képeiből nyílt kiállítás Londonban

A Huxley-Parlour által bemutatott Dora Maar. Contact Prints című kiállításon látható művek az 1930-as években készültek, és intim betekintést nyújtanak Maar korai fotográfiai munkásságába, valamint a titokzatos és nyugtalanító témák iránti érdeklődésébe. Ezek a képek arról tanúskodnak, hogy Maar egyszerre volt innovatív fotográfus és a huszadik századi modernizmus fontos alakja.

Daróczi Csaba nyerte el Az Év Természetfotósa díjat, Kártyás Gergő pedig Az év ifjú természetfotósa

Harmincadik alkalommal írta ki a naturArt – Magyar Természetfotósok Szövetsége Magyarország és Közép-Európa legnagyobb hagyományokkal bíró, talán legrangosabb természetfotós pályázatát. A Magyar Természettudományi Múzeumban 2022. november 9-én megrendezett díjátadón hirdették ki az idei nyerteseket, ahol megnyílt a pályázat legjobb képeiből rendezett kiállítás is.

Tovább

Idén is kiosztják a Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards díjait

Tizedik évfordulóját ünnepli idén a Paris Photo-Aperture PhotoBook Awards, amely a fotográfiával kapcsolatos könyvek megjelenését hivatott ünnepelni és díjazni. Az értékelés három kategóriában történik: az első fotókönyv, az év fotókönyve és az év fotókatalógusa.

Portfólió – 100 éve született Louis Stettner (1922–2016)

Stettner első önálló kiállítását 1949-ben szintén Párizsban rendezték meg. Az 50-es évektől a legnagyobb magazinok (Life, Vu) felkérésére fényképezett, a két kontinens között ingázva fekete-fehér képein a városi élet mindennapjait, és az utca emberét mutatta be. 1990-ben költözött végleg Franciaországba, ahol egészen haláláig dolgozott.

25. alkalommal nyitja meg kapuit a világ első számú fotográfiai vására, a Paris Photo

A Paris Photo 25. kiadása ezúttal is három szektor köré szerveződik. A fő szektorban 134 galéria mutatkozik be 29 országból, köztük 18 olyan galéria, mely elsőként szerepel a Paris Photo kiállítóinak listáján. Itt láthatók majd az Einspach Fine Art & Photography, a TOBE Gallery és a Vintage Galéria által képviselt művészek munkái is.

Kihirdették a Deutsche Börse Photography Foundation 2023-as díjának esélyeseit: Bieke Depoorter, Samuel Fosso, Arthur Jafa és Frida Orupabo

Az idei Deutsche Börse Photography Foundation előválogatott, azaz shortlist-művészei úgy feszegetik a fényképezés határait, hogy közben releváns kulturális erőként tekintenek rá. A fotográfus és témája között elmosódó határok, a fényképezés etikájának kérdése, a nemek, a szexualitás, az erőszak és az igazságtalanság tárgykörei is mind felszínre kerülnek.

George Platt Lynes képeiből nyílt kiállítás New Yorkban

George Platt Lynes: Selections from the Frederick R. Koch Collection címmel nyílt kiállítás New Yorkban a fotográfus azon képeiből, melyeket a halála óta nem mutattak be nyilvánosan. George Platt Lynes fotográfiái által megmutatta, hogy művészként megértette a meleg férfiak gondolkodását, az általuk vonzónak tartott különböző férfitestek erotikus jelentőségét, és ezt az intimitást tökéletesen adta vissza a fotóin.

Három év elhasznált palackjai – Szigethy Anna Halott természet című kiállítása

Szigethy Anna először 2000-ben, egy dél-franciaországi rezidenciaprogram alatt fotózott zsugorfóliázott ásványvizes PET-palackokat úgy, hogy azok nemes anyagnak tűnjenek, hiszen ezt sugallta a vizuális benyomás, amikor megpillantotta egy rendezvényre előkészített vizespalackokat. Ezek a fotók kerültek bele a 2013-ban Kiscelli Múzeumban megrendezett kiállításán egy, a várostörténeti kiállítás részét képező, kerámia- és porcelántárgyakat tartalmazó vitrinbe.