Menü

„Én mindig André Kertész munkáiból merítettem inspirációt” – Válogatás Arthur Tress szürreális sorozataiból

21 • 07 • 11Baki László

Az 1940. november 24-én Brooklynban született Arthur Tress 12 évesen Coney Island romos épületeiről, és az ott fellépő cirkuszi mutatványosokról készítette első képeit a szüleitől kapott fényképezőgépével. Felsőfokú tanulmányait a Bard College-on végezte, ahol művészetet és művészettörténetet, valamint világkultúrát és filozófiát is tanult. Később, öt évig tartó utazásai során, főleg Ázsiában és Afrikában kezdett el érdeklődni a néprajzi fényképezés iránt, amely végül első szakmai megbízatásához vezette: az amerikai kormány hivatalos fotográfusaként az Appalachia régió veszélyeztetett kultúráját örökítette meg. Látva a vállalati erőforrások kitermelésének pusztító eredményeit, Tress fényképeivel hívta fel a figyelmet a környezettudatosságra és a környezetszennyezés gazdasági, valamint egészségügyi hatásaira. Első önálló kiállítását ezekből a képekből Appalachia-People and Places címmel a Smithsonian Intézetben és a Sierra Galériában rendezték meg.

Művészeti tanulmányai befejeztével egy ideig Párizsban élt, majd 1964-ben San Franciscóba költözött, ahol eleinte főleg politikai témájú sajtóképeket készített, de ezen a nyáron a város történelmi jelentőségű kulturális eseményeknek is otthont adott. Itt volt a 28. Republikánus Nemzeti Találkozó és a Beatles első, észak-amerikai turnéjának kezdőállomása. Az ekkor készült képek eredménye lett a Prestel gondozásában megjelent San Francisco 1964 című album, mely 64 fekete-fehér fényképén az abszurd keveredik a realitással. Emellett Tress legismertebb munkái közé tartoznak a férfiakról készített allegorikus aktképei, valamint a gyerekek rémálmait ábrázoló, Dream Collector (Álomgyűjtő) című fotósorozata, melyen a hatvanas évek végétől egészen a hetvenes évek elejéig dolgozott.
A sorozat koncepciója abból a tényből indul ki, hogy mindenkinek van legalább egy gyermekkori rémálma, amelyet egész életében nem felejt el. A szürreális sorozat minden képe egy-egy gyermekkori rémálmot mutat be. Tress a környék iskoláiban, az utcákon és a játszótereken kérdezte meg a gyerekeket arról, hogy mit álmodnak, és ezeket a víziókat – a gyerekek félelmeit és reményeit – a fotográfia eszközeivel teremtette meg. Tress és gyerekmodelljei közösen találták ki, hogyan lehetne az álmokat vizuális formában a lehető legkifejezőbben megjeleníteni.

0103

Fotó: Arthur Tress: Boy with root hands, New York, 1971 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Boy with giant ball, New York, 1971 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Flying dream, New York, 1971 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Girl in mask, Rhinebeck, New York, 1975 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Flood dream, Ocean City, Maryland, 1971 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Girl with dunce cap, New York, 1972 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Hand on train, Staten Island, 1971 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Young man and hooded figure, New York, 1971 © Arthur Tress Archive LLC

Legutóbbi sorozataiban a kaliforniai gördeszkaparkok világát és a középső partvidéken található Morro Rock környékén készített tájképeit láthatjuk.

0103

Fotó: Arthur Tress: Girl in plastic bubble, Morro Rock, California, 2012 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Girl's hair and Morro Rock, California, 2013 © Arthur Tress Archive LLC

Lynne Farrington, a Penn Libraries Különleges Gyűjtemények, Ritka Könyvek és Kéziratok Kislak Központjának (Kislak Center for Special Collections, Rare Books and Manuscripts) vezető kurátora úgy jellemezte Tress munkáit, mint

„innovatív és fantáziadús fényképek, amelyek azon igyekezetéről tanúskodnak, hogy a fényképezőgéppel olyan történeteket mondjon el, amelyek egy álmok és fantáziák alkotta világba vonzzák be a nézőt. (...) A képek gyakran beállítottak, és talált tárgyakat vagy véletlen jeleneteket alakítanak vizuális mozaikokká, amelyeknek gyakran erotikus áthallásai is vannak.”

0103

Fotó: Arthur Tress: Coit Tower, San Francisco, 1964 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Goldwater supporter, San Francisco, 1964 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Marine Beach, San Francisco, 1964 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Rally for Ringo Starr, San Francisco, 1964 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Teenagers, Market Street, San Francisco, 1964 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Woman at picnic table, San Francisco, 1964 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Hermaphrodite, East Hampton, 1973 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Black prisoner, New York, 1974 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Shelter in place, New York, 1976 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Woman prisoner, New York, 1974 © Arthur Tress Archive LLC

Pennsylvaniai Egyetem Könyvtára 2021 áprilisában jelentette be, hogy egy névtelen adományozó 2500 darab Arthur Tress fényképet ajándékozott gyűjteményüknek. "A kultúra megőrzése és az ismeretek megosztása rendíthetetlen elkötelezettségünk, és rendkívül hálásak vagyunk ezeknek az adományozóknak, akik mindenki számára hozzáférhetővé teszik ezeket a műveket (...)." – mondta Amy Gutmann, a Penn Libraries elnöke.

0103

Fotó: Arthur Tress: Ed Berman and his mother, Brooklyn, 1975 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Jonathan Greene and his parents, New York, 1975 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Nicholas Ray, New York, 1977 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Shirley Stoller, New York, 1978 © Arthur Tress Archive LLC

0103

Fotó: Arthur Tress: Self portrait with Morro Rock, California, 2014 © Arthur Tress Archive LLC

Arthur Tress így fogalmazott a Punktnak, mikor megkértük, hogy állítson össze egy válogatást életművéből olvasóinknak: 

„Úgy gondolom, hogy a fotográfusok új generációja kereshet némi ihletet a múltból. Én mindig André Kertész munkáiból merítettem inspirációt, akit New Yorkban ismertem meg az 1980-as években, mivel mindkettőnknek ugyanaz a személy, Igor Bakht nagyította a képeit. 

A munkáimat „Modernista piktorializmusnak” jellemezném, olyanok, mint amik a harmincas évek cseh fotóévkönyveiben láthatók.

Nagy hatást gyakorolt rám, hogy 1990-ben Kaliforniába költöztem. Nagyon egyszerű, kis képeket készítek a környezetemben található hétköznapi dolgokról, egyfajta geometrikus, mágikus érzékenységgel, ami talán valami mélyebb dologra utal finoman... ha szerencsém van.

Illetve mostanában Moholy-Nagy László az, akinek az Új látás szellemében született fotográfiái – a megdöntött élekkel és a bauhausos felfogással – jelentős inspirációt jelentettek a 2015-ben elkezdett új, absztrakt, építészeti témájú sorozatom elkészültében.”