Menü

5kérdés – Katharina Roters

21 • 10 • 16Punkt

5kérdés rovatunkban ugyanazt az öt kérdést tesszük fel a hazai fotográfiai élet meghatározó szereplőinek. Ezúttal Katharina Roters képzőművészt kérdeztük.

1.     Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?

Hosszú éveken át elsősorban nem fotográfusok, hanem festők és filmrendezők munkásságai inspiráltak. Nagy kedvenceim Louise Bougeoise, Miriam Cahn, Maria Lassning és Jean Dubuffett. Emellett olyan filmrendezők képi világai is nagy hatással voltak rám, mint Micheangelo Antonioni, Luchino Visconti, Rainer W. Fassbinder, Peter Greenaway és Derek Jarman. Kezdetben a fotóra egy olyan médiumként tekintettem, amivel az életem pillanatait rögzíthetem. Az életvitelemből, az állandó útonlétből adódóan az első pillanattól fogva szekvenciákban, sorozatokban gondolkodtam. Ebben az időben Xavier de Maistre Voyage author de ma chambre című könyve volt a vonalvezetőm.
A fordulópontot az 1999-es jereváni ösztöndíj hozta meg: az idegen és mégis valahogy ismerős város felkutatása és kisajátítása egy fényképezőgép segítségével. Így fordultam az építészeti fotográfia felé. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy milyen mélyen hatott rám a Düsseldorfi Akadémián eltöltött időszak alatt Bernd és Hilla Becher munkássága. Bár nem hozzájuk jártam, de öntudatlanul mégiscsak erősen befolyásolt a szemléletük. Az a csendes, visszafogott pátosz, amely a végsőkig letisztult formára koncentrál, anélkül, hogy bármilyen értékítéletet mondana. Ennek a folyamatnak az eredményeként született meg a Hungarian Cubes sorozatom. Így a munkám fő elve az lett, hogy megragadjam a szerialitást, azt a monoton repetációt, amin keresztül létünk egyes rétegei kibontakoznak. 

 

2.     Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?

Nagyon sok ilyen volt, nehéz leszűkíteni. Gyerekkoromban a szüleimmel láttam egy nagy Paul Klee kiállítást, ami nagyon felforgató erejű volt. A mai napig rendszeresen foglalkozom Klee művészetével. Az aktuális munkafolyamatomnak például egy fontos iránytűje Klee Angelus Novus című képe és Walter Benjamin interpretációja. Emellett Gerhard Richter Atlas című gyűjteményét tudnám említeni.

 

3.     Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?

Jerevánban 2000-ben.

 

4.     Analóg vagy digitális fényképezőgépet használ?

Egy 6x6-os analóg fényképezőgépet használok.

 

5.     Milyen fényképet készített legutóbb?

A fénykép 2021-ben Jerevánban, Örményországban készült.

 

0103

Fotó: Katharina Roters: Cím nélkül, Jereván, 2021