Menü

Közel 70 év után újrafényképezték Philippe Halsman Dalí Atomicus című ikonikus fotóját

22 • 02 • 13Baki László

Az ikonikus fotó, melyet Dalí készülőfélben lévő festménye, a Leda Atomica (1949) ihletett, Halsman New York-i stúdiójában készült 1948-ban. A műteremben középre került a festőállvány, mellette a Leda Atomica kapott helyt egy másik állványon. A fotózásnál több asszisztens segédkezett Halsmannak, aki egy 4x5 inch formátumú kétaknás tükörreflexes fényképezőgéppel dolgozott. A felvétel tervezést és gondos időzítést igényelt, hogy minden a megfelelő időben történjék: Halsman számolt vissza, mielőtt megnyomta a kioldógombot. Az exponálás pillanatában Dalí elrugaszkodott a padlóról, miközben Halsmann felesége, Yvonne a széket tartotta, míg asszisztensei a levegőbe dobták a három macskát és egy vödörből vizet locsoltak a kamera elé.

„Hat órával és 28 ugrással később, az eredmény megfelelt a perfekcionizmusomnak. Az asszisztenseim és én vizesek és koszosak voltunk és kimerültek, csak a macskáknak nem volt semmi bajuk.”

írta Halsman.

Mintha egy szürrealista festményt látnánk. A fényképen Dalí palettával és ecsettel a kezében szökken a magasba, mellette két festménye lebeg. Mindezt a levegőben repülő fekete macskák, egy szék és a képet átszelő vízfolyam teszik teljessé. A látvány olyannyira valószerűtlen, hogy szinte elképzelhetetlen, hogy trükkök nélkül készült volna. Mégis Halsman saját koncepcióját nem trükkökkel, hanem kitartással és kreatív eszközökkel keltette életre.

Közel hetven évvel később, 2017-ben Karl Taylor professzionális fotográfus a BBC kamerái előtt fényképezte újra a világhírű felvételt. Taylor a 90-es évek elején-közepén fotóriporterként kezdte pályafutását, majd 1997-ben került a reklámfényképezés területére.

 

Az ő verzióján macskák helyett egy kenyérpirítót, illetve a híres Az emlékezet állandósága című festményből ismert szétfolyó órát használta, erről így ír honlapján:

„Mivel Dalí festményein órák és kenyér is szerepeltek, úgy éreztem, méltó tisztelgés lenne a macskákat levegőben lévő órára és kenyérpirítóra cserélni. Végül egy kis csavart is szerettem volna hozzátenni a képhez. Az eredetiben más emberek is láthatók a kép szélén, akik a tárgyak eldobásában vagy kézben tartásában segédkeznek, ezt nagyon érdekesnek találtam. Ezért arra törekedtem, hogy egy szélesebb területet lőjek be, amely további tárgyakat és embereket is ábrázol a felvételen.”
Jegyzetek

Halsman leghíresebb képeiből ezen a linken látható egy válogatás.