Menü

Válogatás a kortárs fotóművészet egyik legvitatottabb alkotójának képeiből

22 • 05 • 19Baki László

Immár 41. alkalommal rendezik meg az AIPAD szervezésében a The Photography Show eseményt New Yorkban, melyhez kapcsolódva ebben az évben az Etherton Gallery a Paris Galerie Baudoin Lebonnal együttműködve rendez egy kiállítást, amely az elmúlt 50 év egyik legfigyelemreméltóbb és legvitatottabb fotográfusát, Joel-Peter Witkint ünnepli, akinek humorral, szellemességgel és érzékiséggel alkotott képei a társadalomkritikáktól a szépség vizsgálatáig terjednek.

Joel-Peter Witkin 1939-ben született Brooklynban. Apja orosz ortodox zsidó, anyja olasz hívő katolikus volt. Ezek a vallási nézeteltérések vezettek a válásukhoz, így Witkint és testvéreit anyja és nagyanyja nevelte fel. Witkin már tizenhat évesen komolyan érdeklődött a fotográfia iránt, ekkor találkozott Edward Steichennel, aki el is fogadta az egyik képét egy általa szervezett kiállítás állandó darabjának. Witkin gyakran látogatott el Coney Islandre, ahol egy testi rendellenességeket bemutató cirkuszi műsor keltette fel az érdeklődését, mivel közöttük érezte otthon magát. Sajnos a műsornak nem volt szüksége fényképészre, így Witkin New Yorkban maradt, eleinte reklámstúdiókban dolgozott, majd megteremtette azt a saját fantáziával teli világot, amelyet lefényképezhetett.

1961-ben behívták katonának, ott hadgyakorlatokon történt baleseteket és haláleseteket dokumentált. Witkin tehát korán megismerkedett a különössel, és a rendkívüli a mindennapi életének természetes részévé vált. Megtanulta elfogadni az életben a betegséget és a szenvedést, és egyúttal a halált is az élet természetes részének tekinteni. Witkin képeinek témái – a test, az akt és a csendélet – ellentmondásosak, mert Witkin mindig talál szépséget a groteszkben. A fotográfus a menny és a pokol, a szexualitás és a halál, valamint a szépség sokféle fogalma közötti feszültségekkel foglalkozik.

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Nègre’s Fetishist, Paris, 1990, toned gelatin silver print, 25 1/2 x 32 3/4 in., © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: The Raft of George W. Bush, NM, 2006, contact sheet; gelatin silver print and paper © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Harvest, Philadelphia, 1984, toned gelatin silver print 28 1/2 x 27 3/4 in. © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Still Life, Mexico, 1992, toned gelatin silver print, 24 3/4 x 26 1/8 in., © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Imperfect Thirst, New Mexico, 2016 toned gelatin silver print, 20 x 16 in., © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: The Kiss, "Le Baiser," New Mexico, 1982, toned gelatin silver print, 16 x 20 in. © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Madame X, 1981, toned gelatin silver print, 28 x 28 inches © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: First Casting for Milo, Paris, 2003, contact sheet; gelatin silver print, © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Prudence, 1996/2021, toned gelatin silver print with encaustic,16 x 14 in. © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Johnny Apollo and Pilate’s Wife, Bogota, 2008, contact sheet; gelatin silver print and paper ©️ Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Siamese Twins, Los Angeles, 1988, toned gelatin silver print, 28 1/2 x 28 1/4 in. © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Las Meninas, 1987/2021, toned gelatin silver print with encaustic, 30 x 30 in. © Joel-Peter Witkin

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Studio of the Painter, Courbet, Paris, 1990, toned gelatin silver print, 28 5/8 x 39 in. © Joel-Peter Witkin

A The Fool, Budapest című fotón Spitzer Gyöngyi, művésznevén Soma Mamagésa is szerepel, akit 1993-ban hívtak fel, hogy a világ egyik leghíresebb fotóművésze modellt keres, és rá gondoltak. Az egyeztetések után Joel-Peter Witkin budakalászi otthonában látogatta meg Somát, aki a Punkt felkérésére így emlékezett vissza az első találkozásra.

Jegyzetek

Joel-Peter Witkin
The Photography Show presented by AIPAD
2022. május 20–22.