„A világ színes. És ez ellen nem tehetünk semmit.” – Válogatás William Eggleston Polaroid SX-70 című albumának képeiből
22 • 08 • 26Baki László
Az 1939-ben Memphisben született William Egglestont generációja egyik legnagyobb fotográfusaként és jelentős amerikai művészként tartják számon, aki alapjaiban változtatta meg azt, ahogyan a városi tájat szemléljük. Első fényképezőgépét 1957-ben vette meg, később pedig nagy hatással volt rá Henri Cartier-Bresson A döntő pillanat című műve. Fényképezéssel kapcsolatos tanulmányait a Vanderbilt Egyetemen fejezte be.
A New York-i Museum of Modern Artban 1976-ban rendezett Photographs by William Eggleston című kiállítása mérföldkőnek számított, Ernst Haas 1962-es kiállítása után ő volt az első olyan fotóművész, akinek színes képeit önálló kiállításon mutatta be a múzeum. Eggleston munkái a világ számos múzeumában láthatók, 2008-ban a New York-i Whitney Museum of American Artban, 2009-ben pedig a müncheni Haus der Kunstban rendeztek retrospektív tárlatot műveiből.
A Steidl gondozásában 2019-ben megjelent Polaroid SX-70 című fotóalbum Eggleston polaroid fotóinak első kiadása. A könyv egy olyan album fakszimile változata, amelyet maga a fotográfus állított össze az összes, ebben a médiumban készült fotójából. Az 1972 és 1981 között gyártott, mára kultikus fényképezőgéppel létrehozott 56 képet kézzel ragasztották a szintén a cég által készített fekete bőrkötésű albumba.
Eggleston elutasította a „pillanatfelvétel-esztétika” kifejezést – ezt a kifejezést 1960 és 1980 között gyakran kapcsolták az utcai fényképezéshez képzőművészeti kontextusban. Erről 2019-ben így nyilatkozott az ArtReview magazinnak:
„Ezek nem pillanatképek. A pillanatképek olyanok, amilyennek hangzanak. Az enyémek gondosan kigondolt és kidolgozott képzőművészeti alkotások. Nem is állhatnának távolabb a pillanatképektől.”
A képek hétköznapi témái – egy utcatábla Mississippiben, egy telefonkönyv, üres üdítőitalos üvegek egymásra rakott ládái – Eggleston ismerős területét jelentik, de szokatlan módon mind a szabadban készültek. „A világ színes. És ez ellen nem tehetünk semmit.” – vallja Eggleston, akinek e képei ritka dokumentumai a Mississippiben és környékén tett sétáinak és autóútjainak, kiegészítik az életmű nagyobb részét kitevő színes negatívra vagy diafilmre készített munkákat, és ironikus tükröt tartanak a könyv formájában megvalósított fotósorozatok iránti vonzalmának.
William Eggleston: Polaroid SX-70
Steidl, 2019
64 p., 56 fotó
ISBN 978-3-95829-503-2
Az album megrendelhető a Mai Manó Könyvesboltban.