Menü

Kihirdették a Deutsche Börse Photography Foundation 2023-as díjának esélyeseit: Bieke Depoorter, Samuel Fosso, Arthur Jafa és Frida Orupabo

22 • 11 • 02A Fehér Vera

Az idei Deutsche Börse Photography Foundation (DBPF) előválogatott, azaz shortlist-művészei úgy feszegetik a fényképezés határait, hogy közben releváns kulturális erőként tekintenek rá. A fotográfus és témája között elmosódó határok, a fényképezés etikájának kérdése, a nemek, a szexualitás, az erőszak és az igazságtalanság tárgykörei is mind felszínre kerülnek.

A DBPF frankfurti székhelyű nonprofit szervezet, mely a kortárs fotográfia gyűjtésével, kiállításával, népszerűsítésével foglalkozik. Saját művészeti gyűjteménye több mint 2200 fotográfiát tartalmaz, 32 nemzet 150 művészétől. A frankfurti Eschbornban található kiállítótérben évente több kiállítást is bemutatnak, a fiatal művészeket díjakkal, ösztöndíjakkal vagy a Foam Talent programjában való részvétellel népszerűsítik. A londoni Photographers' Gallery-vel együtt évente ítélik oda neves díjukat. Az alapítvány nemzetközi múzeumok és intézmények kiállítási projektjeit támogatja, de a tudományos párbeszédhez és a fotográfia médiumával kapcsolatos kutatásokhoz alkalmas platformok kialakítását is szorgalmazza.

A kiválasztott projektek kiállítása a londoni The Photographers’ Gallery-ben lesz látható 2023. március 3. és június 11. között. A harmincezer font értékű díj nyertesét a The Photographers’ Galleryben 2023. május 11-én megrendezett díjátadó ünnepségen hirdetik ki, a többi döntős fejenként 5000 font elismerésben részesül.

Az idei zsűri Thyago Nogueria, a São Paulo-i Instituto Moreira Salles Contemporary Photography részlegének vezetője; a lausanne-i Natalie Herschdorfer, a Photo Elysee igazgatója; Mahtab Hussain, művész; a frankfurti Anne-Marie Beckmann, a Deutsche Börse Photography Foundation igazgatója és a londoni Brett Rogers, a londoni The Photographers’ Gallery igazgatója, mint elnök.

Samuel Fosso (1962, Kamerun) a ’70-es évek óta az önarcképnek és a performatív fotózásnak szenteli tevékenységét. Az őt bejuttató retrospektív kiállítása – melyről itt a Punkton is beszámoltunk  – 50 éves pályafutását követi nyomon, és több mint 300 munkát tartalmaz. A kiállítás ikonikus, de kevésbé ismert alkotásokat is bemutat, nagyméretű képeken. Fosso kisfiúként elmenekült a biafranki háború elől, majd 1972-ben egy nagybátyja befogadta a közép-afrikai köztársaságbeli Banguiba. 1975-ben, 13 évesen elkezdte önarcképsorozatát, a Studio Photo Nationale-t és alkalmazott munkái mellett ezt soha nem hagyta abba. Fosso kulcsfontosságú történelmi személyiségeket, társadalmi archetípusokat játszik el a kamera előtt, élénken demonstrálva a fényképezés szerepét a mítoszok felépítésében.

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait, from the Series 70’s Lifestyle, 1976 © Samuel Fosso Courtesy of the artist and JM Patras, Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: The Chief who Sold Africa to the Colonists, 1997 © Samuel Fosso Courtesy of the artist and JM Patras, Paris.

Bieke Depoorter (1986, Belgium) a C/O Berlin-beli „A Chance Encounter” című kiállításán installációk, vetítések, fényképek egyaránt láthatók. Depoorter a fotográfus és a téma hagyományos kapcsolatát mossa el. A kiállítás két folyamatban lévő alkotást mutat be, az „Agata”-t és a „Michael”-t. A „Michael” című filmben Depoorter egy férfi életét és eltűnését vizsgálja, míg „Agata”-val 2017-ben találkozott először egy párizsi sztriptízklubban. Agata Kay képei és szavai párbeszédet folytatnak Depoorter képeivel és leveleivel. Nem következtetéseket kínálnak, hanem vizuálisan változó narratívát, ahol felszínre tör az igazság lehetséges lehetetlensége a reprezentációban, a művészi szerzőség, a fényképészeti etika, a fotográfus felelőssége és a személyes határok is.

0103

Fotó: Bieke Depoorter: Michael at Home Portland, Oregon, USA, May 2015 ©Bieke Depoorter/Magnum Photos Courtesy of the artist

0103

Fotó: Bieke Depoorter: Agata, Paris, France, November 2, 2017 © Bieke Depoorter/ Magnum Photos (in collaboration with Agata Kay) Courtesy of the artist

Frida Orupabo (1986, Norvégia) a Fotomuseum Winterthur-ban rendezett „I have seen a million pictures of my face and still I have no idea” című kiállításával került a döntőbe. Orupabo ​​kollázsai és digitális alkotásai többrétegűek: etnikai, szexuális és identitásbeli kérdéseket vizsgálnak. A norvég-nigériai művész-szociológus saját kulturális hovatartozásából merít. Online anyagok, gyarmatkori fényképek, néprajzi emlékek és kortárs képek is alapanyagai Orupabo kézzel készített munkáinak. Töredezett, fekete, többnyire női figurák összetett manőverei, melyekkel a művész elítéli a fekete élet egydimenziós ábrázolását, s helyette komplexitást, ambivalenciát és ellentmondást sugall.

0103

Fotó: Frida Orupabo: A lil help, 2021, Collage with paper pins mounted on aluminium © Frida Orupabo Courtesy of the artist and Galerie Nordenhake, Berlin, Stockholm, Mexico City

0103

Fotó: Frida Orupabo: Batwoman, 2021 Collage with paper pins mounted © Frida Orupabo Courtesy of the artist and Galerie Nordenhake, Berlin, Stockholm, Mexico City

Arthur Jafa (1960, USA) az arles-i Lumában megrendezett „Live Evil” című kiállítása hozta a döntőbe. A fotóművész, filmrendező eddigi legátfogóbb kiállítását filmek, állóképek és teremméretű installációk jelentős archívuma adja. Térben és vásznon Jafa szinkronizáló szerkesztésében személyes archívumának szerepe és képgyűjtői ösztöne kerül előtérbe. A ’80-as évek óta gyűjti könyvekből, folyóiratokból össze a képeket, s ezeket új konstellációkba rendezi notebookokon és dinamikus műalkotásokon. A kedvenc forrása a YouTube a hírek és a házi videók mellett. Egyik kulturális műtárgyat a másik mellé helyezve Jafa megkérdőjelezi a fekete lét artikulációit.

0103

Fotó: Arthur Jafa: LIVE EVIL, LUMA Arles, France April 14 – November 14, 2022 © Arthur Jafa Courtesy of the artist, LUMA Arles, and Gladstone Gallery. Photography by Andrea Rossetti

0103

Fotó: Arthur Jafa: LIVE EVIL, LUMA Arles, France April 14 – November 14, 2022 © Arthur Jafa Courtesy of the artist, LUMA Arles, and Gladstone Gallery. Photography by Andrea Rossetti

A The Photographers’ Gallery által huszonhetedik alkalommal kiírt díj az egyik legrangosabb fotográfiai nemzetközi művészeti díj, mely az évek során számos fotográfus pályafutását alapozta meg. A korábbi nevén Citigroup Photography Prize 2005 óta működik együtt a Deutsche Börse Grouppal, 2016-ban a díjat a Deutsche Börse Photography Foundation Prize névre keresztelték. A DBPF 2022-es díjazottja Deana Lawson, korábbi nyertesei Cao Fei, Mohamed Bourouissa, Susan Meiselas, Luke Willis Thompson, Dana Lixenberg, Trevor Paglen, Juergen Teller, Rineke Dijkstra, Richard Billingham, John Stezaker, Adam Broomberg és Oliver Chanarin.

A The Photographers’ Gallery (TPG) London belvárosának szívében található, nemzetközi fotószakmai közösségnek otthont adó galéria változatos és elismert módon tárja fel a fényképezés minden formáját, kiállítások, rendezvények és tanfolyamok szervezésével. A TPG elsőként mutatott be számos, azóta nemzetközileg is kulcsfontosságúvá vált alkotót, köztük Juergen Tellert, Helen Levittet, Rinko Kawauchit, Gordon Parkst, Sebastião Salgadót és Andreas Gurskyt. A Galéria a kortárs brit fotográfusok, például Martin Parr és Corinne Day sikerességében is nagy szerepet játszott. Jelenleg Chris Killip retrospektív kiállítása látható az intézményben, melyről nemrég a Punkton is beszámoltunk.