Menü

Fotótörténet – Herb Ritts: Stephanie, Cindy, Christy, Tatjana, Naomi (1989)

22 • 11 • 10Baki László

A 90-es évek hosszú és legendás szupermodell korszakát egy 1989-ben készült fényképpel lehetne összefoglalni: Herb Ritts mára már ikonikussá vált felvételén Naomi Campbell, Cindy Crawford, Christy Turlington, Tatjana Patitz és Stephanie Seymour meztelenül bújik össze. A kép most a Fahey/Klein Gallery standján, a Paris Photón is megtekinthető.

 

A korszak topmodelljeit ábrázoló fénykép a szupermodellek 1990-es időszakának jelképévé vált. „Herb Ritts úgy fotózott minket, ahogy mi is szerettük volna, hogy a világ lásson minket" – olvashatjuk Crawford gondolatát Charles Churchward: Herb Ritts című 2010-ben megjelent könyvében. Kevesen tudják, hogy a fotózás 1989-ben majdnem meghiúsult. Naomi Campbell elmondása alapján Turlingtonnak Calvin Kleinnel volt szerződése és ezért nem vehetett volna részt a fotózáson. Így olyan verzió is készült, ahol ő nem volt a képen. Ritts a bizalom légkörével tudta rávenni modelljeit, hogy levegyék ruháikat. „Herbnek mindig határozott elképzelése volt minden képről, hogy milyen legyen” – nyilatkozta Naomi Campbell.

„Szerette, ha a képei erőt sugároznak és segített nekünk olyan dolgokat megcsinálni, amelyekről nem is gondoltuk volna, hogy meg tudjuk tenni. Nagyon ösztönzően hatott ránk. Először megbeszéltük a képet és lassan vezetett el minket oda, ahova szeretett volna beállítani. Mindig öröm volt vele dolgozni. Igazi úriember volt és imádtam minden képet, amelyet rólam készített.”

0103

Fotó: Herb Ritts: Stephanie, Cindy, Christy, Tatjana, Naomi, Hollywood, 1989
Silver Gelatin Photograph, 20 x 24 inches
Herb Ritts. Fahey/Klein Gallery

Ritts a Rolling Stone magazin címlapjára készítette ezt a felvételt, amely szenzáció lett. Nemcsak öt szupermodellt fényképezett egy helyen és egy időben meztelenül, de ennél valami többet is megörökített. A kép nemcsak érzéki, hanem bensőséges is: a modellek arckifejezése finom és sebezhető, testük összefonódása szokatlanul gyengéd. „Ezt a képet meztelen tekergésnek hívom, mert szerintem mulatságos”. – mondta Ritts a fotójáról.

Cindy Crawford a Getty múzeum oldalán így emlékezett vissza a fényképezés napjára:

„Herb házában voltunk, ez egy nagyon kicsi nem is igazán terasz, hanem csak egy külső előtér, Naomi majdnem hozzáér a házhoz és a bal oldalon Stephanie láthatóan hozzáér a falhoz. Bezsúfolódtunk ebbe a kétméteres térbe, ezért vagyunk olyan közel egymáshoz … Azt hiszem, hogy bizalom van közöttünk, mint minden jó kapcsolatban és ezért tudtam Herbbel olyan dolgokat csinálni, amilyeneket másokkal valószínűleg nem tudtam volna megtenni. Nem kellett vigyáznom magamra, mert tudtam, hogy Herb vigyáz rám. Mindig nagyszerű munkatársai voltak, akik mindig igazi csapatszellemben működtek együtt. Mindenki azon dolgozott, hogy ez a hihetetlen kép elkészüljön. Általában az az érzésem, hogy az emberek között pozícióharc folyik vagy az egyik szexibb akar lenni a másiknál, de itt mindenki egyszerűen csak nyugodt volt. Talán ez az egyik előnye, ha meleg fotográfus képein dolgozol, hogy tudod, hogy nem olyan alattomosan néz rád. Amit a női testen imád, azok a vonalak, a hajlatok és az érzékiség. Egy jó fotográfus – és Herb az egyik legjobb volt – hagyja a modellt szerepelni. Manapság megőrülök, ha egy fotográfussal dolgozom és még esélyt sem ad nekem. Nagyon sokszor ezek a fotográfusok csak arra gondolnak, hogy mi következik, mi lesz vagy mi fog kialakulni. Határozottan azt gondolom, hogy ahogyan Herb fényképezett, az őrülten szexi volt, de mégis önmagad maradtál, a legjobb éned jött elő és ő ezt látta meg benned és azt hiszem, ha ezt valaki látja, akkor azt másokból ki is tudja hozni.”

0103

Fotó: Herb Ritts fotója a Fahey/Klein Galéria standján, Paris Photo, 2022. november