Menü

„Senki nem került közelebb a háborúhoz a gyalogoskatonánál” – 100 éve született Tony Vaccaro

22 • 12 • 20Gáspár Balázs

Tony Vaccaro ma ünnepli 100. születésnapját, mely alkalomból 2023. január 15-ig az őt képviselő Monroe Galériában látható életmű-kiállítása. Bár a világhírű fotográfus a divatfotó területén is maradandót alkotott, mégis a háborús fotóinak gyűjteménye a legfontosabb öröksége, amelyet évtizedekig elzárva tartott, egészen az 1990-es évekig, amikor is ismertté váltak ezek az egyedülálló fényképek, és album formájában is megjelentették őket.

Tony Vaccaro 100 évvel ezelőtt, 1922. december 20-án született Greensburgban, Pennsylvaniában, olasz bevándorlók gyermekeként. Előbb anyját, majd apját vesztette el, addigra azonban a család már visszaköltözött Olaszországba, Bonefróba, apja szülővárosába, így Vaccarót és két lánytestvérét egy nagybácsi és egy nagynéni nevelte fel. Tizenhét éves korában, a második világháború kitörésekor azonban a Rómában tartózkodó amerikai nagykövet megparancsolta neki és testvéreinek, hogy térjenek vissza az Egyesült Államokba. Itt egy másik rokonnál, New Rochelle-ben, New York államban telepedtek le, ahol folytathatták tanulmányaikat. Az egyik tanár 1941-ben fotóklubot indított az iskolában: „A képekre néztem a negatívokon, és azt mondtam magamnak, ez egy csoda, és ott azonnal szerelembe estem a fotográfiával” – emlékezett vissza Vaccaro, aki az egyik legaktívabb tag lett, és különböző eseményeken, valamint a város környékén fotózott. Nem sokkal az iskola befejezése után, 1943-ban – a szövetségesek közelgő európai inváziójával – Vaccaro is megkapta a behívót.

0103

Fotó: Tony Vaccaro: Defeated soldier, Frankfurt, Germany, 1947 © Tony Vaccaro Courtesy Monroe Gallery

Az újonc először az amerikai hadsereg híradós alakulatához jelentkezett, minthogy addigra már megvolt benne a fotográfia iránti szenvedély, és tudta, hogy a háborút akarja fényképezni. Az alakulathoz azonban, mondván, hogy túl fiatal, nem vették fel, így gyalogoskatona lett – a fényképezéshez tehát nem ítélték elég érettnek, az emberöléshez viszont igen. Vaccaro azonban elszánt maradt a háború megörökítésének tervét illetően, ahogy ő mondta, „megmutassam nekik, én jobban tudom csinálni”. Így – mivel a Leicát nem engedhette meg magának – vett magának egy Argus C3 típusú kamerát, amely lehetőséget adott neki arra, hogy gyorsan reagáljon a látottakra, amire nem lett volna képes a hivatásos hírszerzők lassú, körülményes fényképezőgépeivel.

„Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”, vélekedett az ünnepelt háborús fotográfus, Robert Capa. És senki nem került közelebb a harcokhoz a második világháborúban, mint Tony Vaccaro, és a hozzá hasonló katonák, akiknek nem volt más választásuk, mint hogy közel legyenek az eseményekhez. 1944 júniusában, hat nappal a normandiai partraszállás első hullámát követően, a nyolcvanharmadik gyalogos hadosztály tagjaként Vaccaro már az Omaha partszakasz felé tartott. 272 napon keresztül harcolt, mindvégig két szerepben: gyalogos katona és fotográfus. Az első fotókat a normandiai partokon készítette, amikor azonban a kilenc tekercset megpróbálta elküldeni a testvéreinek, elkobozták azokat, és soha nem adták vissza neki. Ezután többé nem adta oda senkinek a munkáit, az előhívott filmeket egy mozitekercsbe fűzte és a hátizsákjában cipelte. Felderítőként elegendő szabadideje volt, hogy napközben képeket készítsen, éjszaka pedig elő tudta hívni őket, mivel a romok alatt talált számára szükséges vegyszereket.

„A filmjeimet négy katonai sisakban hívtam elő, és a nedves negatívokat faágakról lógattam le, hogy megszáradjanak.”

A háború végére Vaccaro közel nyolcezer képet készített – intim, gyakran brutális képeit egy gyalogoskatona életének. Franciaország után Belgiumban, Luxemburgban, és Németországban harcolt – részt vett az 1944 szeptembere és 1945 februárja közötti, a Hürtgen-erdőben zajló súlyos ütközetben – majd 1945 szeptemberében elbocsátották a seregtől. Vaccaro soha többé nem fényképezett háborút:

„a háború szörnnyé tesz, gyilkos lettem, és ez a teher szörnyű dolog egy emberi lénynek. Az emberek arca, akiket megöltél, a barátok, akik meghaltak, nem hagynak békén. Évekbe telt, míg túlléptem ezen. Bűnösnek kellett lennem 272 napon keresztül, de nem örökké.”

A háborús negatívokat a húgának adta, és évtizedekig nem törődött velük. A Capával való párhuzammal kapcsolatban Vaccaro így nyilatkozott: „Elég gyakran összehasonlítanak Robert Capával, mert készített egy képet egy, a kamerája előtt meghaló katonáról. Én is készítettem egy, a kamerám előtt meghaló katonáról. Fenntartotta, és ezt Hemingwaytől vette, hogy a háború romantikus. Sajnálom, mondtam, Bob, egyáltalán nincs igazad.”

John G. Morris, a LIFE egykori szerkesztője szerint „Tony katona volt a háborúban, és természetesen a katonák nem kapnak elismerést a képeikért. Ő egy katonai fotográfus volt, és talán a legjobb képeket csinálta a második világháború összes katonai fotográfusa közül. [...] Furcsa, hogy néhány fotográfus, aki komoly elismerést érdemelne, azt soha nem kapja meg. Úgy vélem, hogy Tony katonaként is elsősorban újságíró volt. És úgy gondolom, hogy a háborúról készített felvételei egy katona szemszögéből ezért olyan kiemelkedőek. [...] Az igazság a háborúról gyakran borzalmas, így a nagyszerű háborús képek általában a tragédia képei.”

Vaccaro számos megrázó és humánus képet csinált a halottakról, az ünneplőkről, és a társairól. A Jack W. Rose utolsó lépésén éppen lövés éri egyik jó barátját, aki aztán holtan terül el. A Fehér halál című képen egy másik barátja, Henry Tannenbaum látható, aki az ardenneki offenzíva után maradt a harctéren – a németek sok ott talált, sebesült katonát agyonlőttek. A Gott mit uns egy halott német katonát ábrázol:

„Egy égő német tankvezető kimászott a tankból, hogy aztán a földre essen és meghaljon. Miközben lefotóztam, tüzeltek rám. Fedezékbe vonultam mellé, és elolvastam a feliratot az övcsatján: Gott mit uns.”

0103

Fotó: Tony Vaccaro: White Death, Belgium, 1945 © Tony Vaccaro Courtesy Monroe Gallery

1944 augusztusában, Saint-Briac-sur-Merban, a franciák felszabadulásának ünneplését, az öröm és megkönnyebbülés érzését is megörökítette, ahogy két lány táncol a háttérben, míg az előtérben egy katona megcsókol egy gyermeket. A társait csatákban és egyéb elfoglaltságaik közben is lefotózta:

„Végig ugyanazzal az egységgel voltam, mindenkit bensőségesen ismertem. A bizalom olyan szinten volt, hogy ha rájuk irányítottam a kamerát, nem reagáltak rá.”

Vaccaro a háborúval kapcsolatos humanista hitvallását így foglalta össze:

„Azért lettem fotográfus, mert meg kellett mutatnom ezt a poklot a világ többi részének. [...] Abba kell hagynunk a háborút. A háború az első számú ellensége az emberiségnek. Mi egy faj vagyunk, mi mind emberek vagyunk.”

0103

Fotó: Tony Vaccaro: Extras on the set of 8 1-2, Lazio, Italy, 1962 © Tony Vaccaro Courtesy Monroe Gallery

A háborút követően, az átélt szörnyűségek ellenére, Vaccaro Németországban maradt, hogy megörökítse az ország újjáépítését, a Stars and Stripes című amerikai hadiújság számára. 1950-ben tért vissza az Egyesült Államokba, ahol ismert reklámfotográfus lett, olyan magazinoknak dolgozott, mint a Look, a Life, a Flair, és rengeteg hírességet lefényképezett Kennedytől kezdve Sophia Lorenen át Picassóig.

0103

Fotó: Tony Vaccaro: The Guggenheim Hat, New York, 1960 © Tony Vaccaro Courtesy Monroe Gallery

0103

Fotó: Tony Vaccaro: Gwen Verdon, New York, 1953 (for LOOK) © Tony Vaccaro Courtesy Monroe Gallery

0103

Fotó: Tony Vaccaro: Fun in Finland, 1965 © Tony Vaccaro Courtesy Monroe Gallery

Frissítés:
Tony Vaccaro nem sokkal 100. születésnapja után, 2022. december 28-án elhunyt.

Jegyzetek

Tony Vaccaro: The Centennial Exhibit
Monroe Gallery
2022. november 25. – 2023. január 15.

Tony Vaccaro további képei ezen a linken tekinthetők meg.