Az alany mindenekfelett – Richard Avedon előtt tiszteleg a Palazzo Reale
23 • 01 • 03Szabó Benedek
A milánói Palazzo Reale Richard Avedont ünnepli a Relationships című kiállítással. A százhatvan kiállított fotográfián keresztül a látogatók felfedezhetik Avedon művészetének innovatív aspektusait, amelyek a 20. század egyik legmeghatározóbb alkotójává tették.
Avedon – részben Martin Munkácsi hatására – jelentős újítást hozott a modellfotózásban. A művész a statikusan beállított szereplők helyett a díszlet főszereplőivé tette a modelleket, mozgatta őket, hogy ezzel megmutassa az emberi oldalukat, amikkel a néző és a modell között viszony alakulhat ki. A mostani kiállítás egy egész fejezetet szentel Richard Avedon és Gianni Versace együttműködésének, amely a divattervező debütálását jelentő 1980-as kollekció kampányával kezdődött. Avedon Versace számára készített munkái mutatják meg, hogy a divattervező és a fotográfus együttműködése hogyan volt képes olyan fényképeket létrehozni, amelyek túlmutatnak a divaton és a divatfényképezés addigi határain.
Avedon divatfotói két fő korszakba sorolhatók. A korai, 1960 előtt készült felvételei jellemzően külső helyszínen készültek, és a modellek egy-egy szerepet játszottak, hogy egy adott narratívát hozzanak létre. Ezzel szemben későbbi munkái kizárólag a modellre és az általuk viselt ruhákra koncentrálnak. Ezeken a képeken Avedon gyakran használ minimalista, egységes hátteret, és gyakrabban ábrázolja az alanyt dinamikus pózokban, hogy a ruhák szerkezetét, anyagát és mozgását jobban megmutassa a nézőnek. Ezek mellett mindkét korszakra jellemző egyfajta absztrakt képi nyelvezet, ami olyan sűrített teret képez, amely bátran kiemeli az alakokat, abszolutizálja őket, és ezzel kirobbanó fotográfiákat hoz létre.
A jelenetek egy része minimalista háttérrel, gyakran egyetlen szereplővel dolgozik, míg más képeken több helyszínrészlet és több szereplő is megjelenik. Avedon azonban minden esetben azt az érzést kelti a nézőben, hogy egy sok olvasattal bíró történet tanúja, amit a fotói által a közönség is átélhet.
Sokak szerint Avedon egyedi stílusa – amelyet 1969-től fejlesztett – az, ami kiemelhette őt kortársai közül. A főleg nagy formátumú fényképezőgéppel dolgozó fotográfus meglehetősen közelről fényképezte alanyait, így azok a képkocka nagy részét elfoglalták: a kép szereplőit kiemelte azok környezetéből, ezzel pedig a néző figyelme csak rajtuk összpontosulhatott.
Ezt példázza a kiállítás reprezentatív képének választott fotó, amely Nastassja Kinskit ábrázolja. A statikus hátterű, 1981-ben készült képet a színésznő fekvő alakja uralja, amin egy kígyó pihen. A kép szélesre nyitja az asszociációs teret, ami többféle értelmezésnek egyaránt helyet adhat. A fotó varázsa nemcsak a kompozíciójában vagy technikájában rejlik, hanem a bensőségesség érzésében is, amelyet a bőr és a haj, vagy a kígyó pikkelyeinek aprólékos kirajzolódása ad. Bár ezek az aspektusok a divatfotók sajátosságai is, itt mégis egy új megközelítés látható, amivel az alany a maga anyagiságával kerül a középpontba.
Ez a kép, és még számos, Avedon több korszakát is bemutató fotó látható a milánói Palazzo Reale tárlatán, amely 2023. január 29-ig várja a látogatókat.
Richard Avedon: Relationships
Palazzo Reale, Milano
2022. szeptember 22. – 2023. január 29.