Menü

0103

Fotó: A World History of Women Photographers
edited by Luce Lebart and Marie Robert
ISBN 978-0-500-02541-3
Thames & Hudson

„Ezek a nők mindenhol ott voltak, és mindent rögzítettek” – A World History of Women Photographers

23 • 03 • 08Princz Zsófia

A fotográfia alternatív történetének megírása mindig is kihívást jelentett, de A World History of Women Photographers szerkesztő párosa, Luce Lebart és Marie Robert fotótörténészek rendkívüli erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy ez az újragondolás a lehető legátfogóbb legyen. E könyv segítségével gazdagabb, pontosabb és kiegyensúlyozottabb diskurzus várható a szakmai körökben.

A Thames and Hudson gondozásában megjelent könyv szerkesztői a 300 női fotográfust tartalmazó válogatáshoz szakértőket hívtak segítségül. Sokan közülük olyan országok művészeivel ismertették meg őket, ahol a kutatások, a kiadványok vagy a kiállítások hiánya megakadályozták a fotografáló nőket abban, hogy felfedezzék munkájukat. Ezt a szellemiséget követve a könyvben több mint 160 női történész, kritikus, levéltáros, kurátor, fotográfus és író szövegei olvashatók.

Az album lehetővé teszi számunkra, hogy újraértékeljünk néhány olyan női fotográfust, akiket csak a maguk idejében ünnepeltek, és emlékezzünk azokra, akiket méltatlanul elfelejtettek, valamint felfedezzünk olyanokat, akiknek munkásságát életükben nem állították ki.

„Ezek a nők mindenhol ott voltak, és mindent rögzítettek.”

Az 504 oldalas könyv legfőbb üzenete az, hogy a nők végig jelen voltak – feltaláltak, kísérleteztek, újítottak és aktívan részt vettek – a médium fejlődésében. Nem csak feleségek, a férfi tekintetek tárgyai, anyák vagy modellek voltak. A tengerészektől a haditudósítókon át a kalandorokig ezek a nők – a férfiakhoz hasonlóan – azért küzdöttek, hogy megörökítsék és megosszák szenvedélyeiket és történeteiket.

Az évek során számtalan kiváló női fotográfust szorítottak háttérszereplővé vagy hagytak teljesen figyelmen kívül a házastársuk javára. „Sok ilyen nő egész életében a »mester« árnyékában maradt.” – olvashatjuk a könyvben. Amikor például Amélie Guillot-Saguez 1849-ben egy nagyszabású kiállításon bemutatta kalotípiáit, a zsűri szóvivője – aki bronzéremmel jutalmazta a művet – összetévesztette őt a férjével. Hasonlóképpen Constance Talbot (William Henry Fox felesége) is ismert arról, hogy segített férjének a negatív-pozitív eljárással kapcsolatos kísérleteiben. Mégis alig említik őket a fotótörténeti könyvek.

0103

Fotó: Anna Atkins, Alaria esculenta, from Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions, 1849-50 © The New York Public Library

Jó lenne azt hinni, hogy ez a hozzáállás már a múlté, de Hilla Becher német fotográfus még az 1960-as években is megtapasztalta a mellőzöttséget. A Hilla és Bernd Becher fotóiból rendezett első kiállítás a Bernhard Becher: Fotográfiák címet viselte. 1976-ban pedig a düsseldorfi Kunstakademie ajánlott professzori állást Bernhard Berndnek, miközben Hilla otthonukban és a laborban is foglalkozásokat tartott a hallgatóknak, anélkül, hogy valaha is hivatalos szerepet ajánlottak volna fel neki a művészeti iskolában.

0103

Fotó: Isabel Muñoz: Untitled, from the series ‘Bam’, 2005. © Isabel Muñoz

Mindemellett megtalálhatjuk a könyvben azokat az úttörőket is, akik jelentős szerepet játszottak az új fotográfiai technikák, stílusok és műfajok kifejlesztésében. Lady Frances Jocelyn francia fotográfus kereskedelmi forgalomba hozott cartes-de-visite kártyákat használt fel munkájához. Ami igazán kiemelkedővé teszi, az az, hogy ezeket saját akvarellfestményeivel kombinálta. Fotókollázsai modernnek hatnak, annak ellenére, hogy több mint száz évvel ezelőtt készültek.

0103

Fotó: Victoria Ivleva: Dosimetrist Yuri Kobsar climbs radioactive debris inside the fourth reactor at Chernobyl nuclear power plant, 1991. © Victoria Ivleva

A World History of Women Photographers olyan művészeket is bemutat, akik hatással voltak az őket követő generációkra. Diane Arbus például forradalmasította a portréfotózásról alkotott elképzeléseinket, míg Claude Cahun alkotásai a kinézetről és az identitásról hatással voltak Cindy Sherman és ORLAN munkásságára is.

0103

Fotó: Zanele Muholi: Bona III, ISGM, Boston, from the series ‘Somnyama Ngonyama’, 2019. © Zanele Muholi. Courtesy Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yancey Richardson, New York

0103

Fotó: Nair Benedicto: Kissing at a Mario Zan concert, São Paulo, 1978. © Nair Benedicto/N Imagens

0103

Fotó: A World History of Women Photographers
edited by Luce Lebart and Marie Robert
ISBN 978-0-500-02541-3
Thames & Hudson

0103

Fotó: A World History of Women Photographers
edited by Luce Lebart and Marie Robert
ISBN 978-0-500-02541-3
Thames & Hudson

0103

Fotó: Sandra Eleta: Putulungo and Alma, Portobelo couple, 1977. © Sandra Eleta. Courtesy Galerie Rouge, Paris

0103

Fotó: Sigriður Zoëga: Women on the Banks of the Lake, 1915 © The National Museum of Iceland, Reykjavik

Jegyzetek

A World History of Women Photographers
edited by Luce Lebart and Marie Robert
ISBN 978-0-500-02541-3
Thames & Hudson

Luce Lebart fotótörténész, az Archívum of Modern Conflict gyűjtemény kurátora és kutatója, aki 2011 és 2016 között a Société Française de Photographie gyűjteményének igazgatója, 2016 és 2018 között pedig a Kanadai Fotográfiai Intézet igazgatója volt. Marie Robert 2011 óta a Musée d'Orsay Múzeum vezető kurátora.

A fotóalbum megrendelhető a Mai Manó Könyvesboltban.