100 éve született Richard Avedon – Válogatás a New York-i kiállításának képeiből
23 • 05 • 15Jeneses Ádám
„A fotóim nem mennek a felszín alá. Nagyon hiszek a felületekben. Egy jó felület tele van nyomokkal.”
Avedon 100 címmel nyílt kiállítás a New York-i Gagosianban a fotográfus születésének századik évfordulóján. A több ezer képet felölelő életműből ezúttal 150 felkért személy válogatott köztük művészek, zenészek, írók, kurátorok, valamint a divatvilág kiemelkedő alakjai. A szelekcióban olyan hírességek – köztük neves fotográfusok – vettek részt, mint Hilton Als, Naomi Campbell, Elton John, Spike Lee, Sally Mann, Kate Moss, Chloë Sevigny, Taryn Simon és Christy Turlington.
A kiállított műveket illusztrált katalógus megjelenése kíséri Larry Gagosian előszavával és Derek Blasberg, a Gagosian Quarterly vezető szerkesztője, Jake Skeets költő és professzor, Sarah Elizabeth Lewis, a Harvard Egyetem művészettörténet és építészettörténet, valamint afrikai és afroamerikai tanulmányok docense, a Vision & Justice Project alapítója esszéivel.
Az Avedon 100 laza kronológiai sorrendben vonultat fel egyaránt ikonikus és ritka, eddig nyilvánosan be nem mutatott fényképeket, egyedi kiállítási nagyításokat és fotófreskókat. A kiállítás szemlélteti miként oldotta fel a művész a fotográfiai műfajok közötti határokat, és hogyan szilárdította meg a médium kortárs művészeti formává válását.
Avedon pályájának első meghatározó állomása a Harper's Bazaar divatlap volt. Újszerű fotográfiai kifejezésmódját egy kényszerhelyzetnek köszönhette: a magazin kezdetben nem engedélyezte számára a stúdióhasználatot, ezért modelljeit az utcán, éjszakai klubokban, cirkuszban, tengerparton és más szokatlan helyszíneken fényképezte. Leleményességének és találékonyságának köszönhetően igen hamar a Harper's Bazaar vezető fotográfusává vált.
A Harper's Bazaar 1965. áprilisi számának vendégszerkesztése alatt – ahol színesbőrű modellekkel dolgozott – támadások érték. Ezt követően kilépett a magazinból, és csatlakozott a Vogue-hoz, ahol több mint két évtizedig dolgozott. 1992-ben Avedon lett a The New Yorker első állandó fotográfusa, ahol portréi hozzájárultak a magazin esztétikájának újradefiniálásához.
Ezzel párhuzamosan sikeres kereskedelmi stúdiót vezetett, ahol márkameghatározó kampányokban dolgozott többek között Calvin Kleinnel, a Revlonnal, a Versace-val. Alkalmazott fotográfiai munkái megteremtették számára azt a szabadságot, amely révén olyan nagyszabású projekteken, sorozatokon dolgozhatott, amelyekben kulturális, politikai és személyes érdeklődését tárhatta fel. Foglalkozott és készített felvételeket az amerikai polgárjogi mozgalom ikonikus alakjairól, a vietnámi háborúról, és édesapjáról.
1979 és 1985 között az Amon Carter Museum of American Art megbízásából hozta létre egyik leghíresebb kiállítását, az In the American West-et, amely könyv formájában is megjelent.
Avedon élete során számos jelentős múzeumban állított ki, többek között a Smithsonian Institution-ben, Metropolitan Museum of Artban (1978 és 2002), a Minneapolis Institute of Artsban (1970), az Amon Carter Museum of American Artban (1985) és a Whitney Museum of American Artban (1994). Első fotókönyve 1959-ben, az Observations, Truman Capote esszéjével jelent meg, ezt követően számos könyvet publikált, köztük a Nothing Personal (1964) (James Baldwin esszéjével), a Portraits 1947-1977 (1978, Harold Rosenberg esszéjével), az An Autobiography (1993), Evidence 1944-1994 (1994, Jane Livingston és Adam Gopnik esszéivel) és a The Sixties (1999, Doon Arbus interjúival).
Egy korábbi írásunkban 10 publikálatlan Richard Avedon képet mutattunk be. A cikk ezen a linken érhető el.
AVEDON 100
2023. május 4. – június 24.
Gagosian
West 21st Street, New York