Menü

Válogatás a photo basel 2023 kiállításainak képeiből

23 • 06 • 13Princz Zsófia

A photo basel – Svájc első és egyetlen, a fotóalapú művészetnek szentelt nemzetközi művészeti vására – olyan hibrid platformként tekint magára, amely összekapcsolja a művészeti világ minden szereplőjét. A ma nyíló fotófesztiválon 169 művész több mint 400 fotográfiai alkotása lesz látható. Cikksorozatunkban a photo basel idei kiemelt kiállításait mutatjuk be.

A Galerie Esther Woerdehoff és az Alex Kayser Alapítvány együttműködésével a photo basel Alex Kayser (1949–2015) baseli születésű fotográfus és médiaművész munkásságát mutatja be. Kezdetben narratív fekete-fehér fotókat készített, 1974 után azonban megváltoztatta megközelítését, és kézzel kezdte el színezni a fényképeit, valamint a fotográfiával performatív módon foglalkozni. Portréinak és dokumentációinak témái gyakran eltérő karaktereket ábrázolnak: úttörő művészeket, zenészeket, bankárokat, katonákat, szexmunkásokat, politikai vezetőket. 1978-ban New Yorkba költözött, ahol több éven át dolgozott Művészportrék című sorozatán, amelynek főszereplői a helyi művészeti környezetből kerültek ki.

0103

Fotó: Alex Kayser: The Dance with Helen © Galerie Esther Woerdehoff

0103

Fotó: Alex Kayser: Salvador Dalí © Galerie Esther Woerdehoff

0103

Fotó: Alex Kayser © Galerie Esther Woerdehoff

A zürichi WBB GALLERY-vel együttműködve a photo basel másik kiemelt kiállítása a Pure Photography. 20th Century Floral Masterworks.  A „tiszta fotográfia” kifejezés a legendás f/64 csoporthoz kapcsolható, amely 1932-től San Francisco környékén tevékenykedett. A mozgalom művészeinek – Ansel Adams, Imogen Cunningham, Brett Weston, Edward Weston, Don Worth – alkotásai mind megjelennek a most látható kiállításon.
Az f/64 csoport képviselői elhatárolódtak az 1930-as évekig uralkodó piktorializmustól, melynek célja az impresszionista festmények utánzása volt. A kor úttörői alapvetően megváltoztatták a fotográfia megközelítését: céljuk a fotográfia, mint médium önálló művészeti formává emelése volt. Az új mozgalom megjelenésével a művészek a természetes környezeti formák használatát és a részletek tisztaságát hirdették. Stieglitz ezt 1934-ben így fejtette ki:

„Én személy szerint szeretem, ha a fotográfiám egyenes, nem manipulált, minden trükktől mentes; egy olyan nyomat, ami nem néz ki másnak, csak fotográfiának, amely a saját eredendő tulajdonságai révén él, és saját szellemét tárja fel".

0103

Fotó: Wynn Bullock: Child in the Forest, 1951 © Wynn Bullock Photography LLC all rights reserved

0103

Fotó: Ansel Adams: «Leaves» (1942) © Ansel Adams Publishing Rights Trust all rights reserved

0103

Fotó: Don Worth: Agave victoriae-reginae, 1975 © Don Worth Photography Trust all rights reserved

A zürich Galeria Alex Schlesinger kiállításán Michal Chelbin izraeli fotográfust láthatjuk. Chelbin munkáit világszerte számos egyéni és csoportos kiállításon mutatták be, munkái neves magán- és közgyűjteményben is megtalálhatóak. A kritikusok által is elismert monográfiája Monograph Strangely Familiar: Acrobats, Athletes and other Traveling Troupes címmel 2008-ban jelent meg az Aperture kiadónál, és 2009-ben elnyerte a PDN Photo Annual Book Award díját.

0103

Fotó: © Michal Chelbin: Nikita and Sveta, Ukraine, 2019 © Galerie Alex Schlesinger

0103

Fotó: © Michal Chelbin: 2017 © Galerie Alex Schlesinger

0103

Fotó: © Michal Chelbin: 2009 © Galerie Alex Schlesinger

Az idei photo basel kiállítói között találjuk a kaliforniai székhelyű Peter Fetterman Galériát is. A galéria névadója, Peter Fetterman több mint 40 éve foglalkozik fotográfiával. Kezdetben filmkészítőként és gyűjtőként tevékenykedett, majd több mint 30 évvel ezelőtt, 1988-ban hozta létre első galériáját, valamint egyik első bérlője volt az 1994-ben megnyílt Santa Monicában található Bergamot Stationnek. A galéria az ország egyik legnagyobb klasszikus 20. századi fotográfiai gyűjteményével rendelkezik. Az idei photo baselen Willy Ronis, Robert Doisneau, Lillian Bassmann, Sabine Weiss, Brigitte Carnochan, Sarah Moon, Pentti Sammallahti, Michael Kenna, Len Prince és Cig Harvey munkái kapnak kiemelt szerepet.

0103

Fotó: Willy Ronis: The Lovers of the Bastille, 1957 © Peter Fetterman Gallery

0103

Fotó: Sarah Moon: L'inconnue, 2011 © Sarah Moon / courtesy of Peter Fetterman Gallery

0103

Fotó: Sabine Weiss: La 2CV, Paris, 1957 © Sabine Weiss | The Estate of Sabine Weiss / courtesy of Peter Fetterman Gallery

A houstoni Art Is Bond Galéria Ming Smith, amerikai fotográfus képeit mutatja be. Smith az első afro-amerikai női fotográfus, akinek munkái bekerültek a New York-i MoMA-ba. A berlini Galerie Springer Arnold Odermatt svájci fotográfus munkásságát mutatja be. A Lausanne-i Foreign Agent Shen Wei fotográfus képei önálló kiállítás keretein belül láthatók. Shen Wei munkái az egységet, az egyszerűséget és a belső béke keresését hangsúlyozzák önarcképei és vegyes technikával készült munkáin keresztül. A párizsi Bridge Gallery az afrikai portréfotózás fejlődését vizsgálja két művész, Sarfo Emmanuel Annor és Fatoumata Diabaté bemutatásával.  A portrékon keresztül a két művész közötti generációs különbség az afrikai társadalmak fejlődését és a fotográfia médiumának innovációját mutatja be.

0103

Fotó: © Ming Smith: God Mary Jesus,

0103

Fotó: © Shen Wei: Back

0103

Fotó: © Sarfo Emmanuel Annor: Ghanaian Schoolgirl, 2022 © The Bridge Gallery

0103

Fotó: © Sarfo Emmanuel Annor: Vision Ahead, 2022 © The Bridge Gallery

0103

Fotó: Fatoumata Diabaté: Garibou Mendiant, 2013 © The Bridge Gallery

0103

Fotó: Fatoumata Diabaté: Untitled, 2011 © The Bridge Gallery

0103

Fotó: © René Burri: Nightclub, Tokyo, 1980 © Bildhalle

0103

Fotó: © Roger Ballen: Selma Blair and Sphinx, 2005 © Camara Oscura

0103

Fotó: Thomas Hoepker: Ali jumping, Chicago, 1966 © Galerie Buchkunst Berlin

Jegyzetek

photo basel
Volkshaus Basel
2023. június 13–18.