Menü

„A fénykép nemcsak érzelmeket közvetíthet, hanem az emberiséget is képes segíteni” – Bruce Davidson kiállítása New Yorkban

23 • 07 • 17Princz Zsófia

Ritka, eddig kevésbé ismert Bruce Davidson fotográfiákat mutatnak be a New York-i Howard Greenberg Gallery Bruce Davidson: The Way Back című kiállításán. A galéria Davidson archívumából válogatott, főként az 1957 és 1977 közötti időszakra fókuszálva. A New Yorkban élő és ma is aktívan dolgozó Davidson pályafutása kezdetétől fogva arra törekedett, hogy témáit mélységben és hosszabb ideig dokumentálja.

Néhány alkotás viszont a művész legismertebb sorozataiból származik: az East 100th Street, amely egy harlemi háztömb lakóit mutatja be 1966 és ’68 között; a Brooklyn Gang, amely egy csoport tinédzsert követett 1959 nyarán; a Time of Change, polgárjogi fotói 1961–65-ből; és a Subway, amely a vonatokon zajló életet mutatja be 1977-ből. A 90 éves korához közeledve Davidson friss szemmel tekintett végig pályafutásán, újra átnézte képeit, valamint a rajtuk szereplő embereket és helyeket.

„Sok kontaktmásolatot néztem át az 1950-es évek végétől napjainkig, és ezáltal újra kapcsolatba léptem azzal az érzelmi minőséggel, amit akkor láttam, amikor ezeket a fényképeket készítettem. Most, az idő távlatából azt mondom magamnak, hogy ó, az a kép tényleg nagyszerű volt. Korábban nem volt merszem ezeket lenagyítani, pedig kellett volna.”

A Steidl kiadó gondozásában – a kiállítással azonos címen – megjelenő monográfia bevezetőjében így ír Paul Roth, a Toronto Metropolitan University Image Centre igazgatója:

„Legjobb munkáit a részletes megfigyelés jellemzi, amely feltárja a különálló egyének összetettségét, hitét, a közösségeket, ahol élnek, és a szubkultúrákat, amelyekhez tartoznak. Mindazonáltal, az eddig nem látott képek mégis ismerősnek tűnnek. Ismerünk néhányat ezek közül az emberek közül; ők egy olyan világban élnek, amelyre korábbról emlékszünk. És felismerünk egy víziót, egy perspektívát, egy világszemléletet."

0103

Fotó: © Bruce Davidson: Brooklyn Gang, Brooklyn, NY, 1959

0103

Fotó: © Bruce Davidson: Coney Island, New York, 1966

0103

Fotó: © Bruce Davidson: East 100th Street, New York, 1966

Bruce Davidson tízéves korában kezdett fényképezni az Illinois állambeli Oak Parkban, munkáit az édesanyja házában épített sötétkamrában dolgozta ki. Erre így emlékezett vissza:

„A legtöbb fiatal fiúnak van egy haverja. Nekem egy fényképezőgépem volt. Eléggé magányos voltam, és kudarcra voltam ítélve, mert semmi más nem érdekelt, mint a fényképezés és a sötétkamrában való munka.”

A Rochester Institute of Technology után a Yale Egyetemre járt, ahol Josef Albersnél és Alexey Brodovitchnál képezte magát. Munkásságát Henri Cartier-Bresson és W. Eugene Smith művészete inspirálta:

„[W. Eugene Smith fotóesszéi] megtanítottak arra, hogy a fénykép nemcsak érzelmeket közvetíthet, hanem az emberiséget is képes segíteni.” „Felszaladt a szobájába, és lejött azzal a hatalmas fotókönyvvel, amelynek címe The Decisive Moment, ez egy Cartier-Bresson album, majd leültünk, és átnéztük az összes csodálatos fotót. Soha nem láttam még ehhez foghatót. Azt mondta nekem: nagyon szeretem ezt a fotóst. Erre én azt mondtam magamban: ha én is tudnék olyan képeket készíteni, mint ez a fickó, talán ő is szeretni fog engem. Így hát elmentem, és az összes havi zsebpénzemet egy használt Leicára költöttem. Megpróbáltam utánozni Cartier-Bresson képi világát. Persze nem sikerült. A fiatal diáklány lelépett egy történelemprofesszorral, nekem pedig Cartier-Bresson maradt. Ez volt az, ami elindított engem. Elkezdtem utcai fotókat készíteni.”

Katonaként Párizstól nem messze állomásozott, ahol megismerkedett a Magnum egyik alapítójával, Henri-Cartier Bressonnal. Amikor 1957-ben kilépett a katonai szolgálatból, Davidson szabadúszó fotográfusként dolgozott a LIFE magazinnak, majd 1958-ban a Magnum teljes jogú tagja lett. Munkáit később olyan intézményekben állították ki, mint a Museum of Modern Art, az ICP, valamint a washingtoni Smithsonian American Art Museum. 50 éves pályafutásának munkáit számos kiadványban és monográfiában publikálták.

0103

Fotó: © Bruce Davidson: New York City, 1965

0103

Fotó: © Bruce Davidson: Yosemite, CA, 1965

0103

Fotó: © Bruce Davidson: Washington, D.C., 1963

0103

Fotó: © Bruce Davidson: Brooklyn Gang, Brooklyn, NY, 1959

0103

Fotó: © Bruce Davidson: Washington, D.C., 1963

A Bruce Davidson: The Way Back című kiállítás képei ezen a linken telkinthetők meg.

Jegyzetek

Bruce Davidson: The Way Back
Howard Greenberg Gallery
2023. június 22. – szeptember 16.