Menü

Chronorama – A 20. század ikonikus fotókincsei a Condé Nast archívumából

23 • 09 • 02Kéri Gáspár

Egy minden szempontból epikus fotókiállítás látogatható jövő év januárjáig a velencei Palazzo Grassiban. A Chronorama: Photography Treasures of the 20th Century címen nyílt tárlat az amerikai Condé Nast médiavállalat fotóarchívumának azon emblematikus, vagy a nagyközönség számára eddig ismeretlen felvételeiből válogat, amelyek nemrég kerültek a Pinault Collection tulajdonába.

Már a márciusi megnyitó házigazdájának személye is jelezte a Chronorama jelentőségét, hiszen maga Anna Wintour, a Condé Nast élő legendája, a Vogue magazin egyszerre félve és csodálva tisztelt főszerkesztője köszöntötte a közönséget. A nemzetközi divatot évtizedek óta alapjaiban meghatározó, kultúraformáló tényezőként sem utolsó Wintour személyén azonban jóval túlmutat a kiállítás 1910 és 1979 között készült 407 felvétele, melyeket többek közt a Vogue, a Vanity Fair, a House & Garden, a Glamour és a GQ. oldalain publikáltak az elmúlt évszázadban; egy részüket viszont soha nem közölték egyetlen sajtótermékben sem.

0103

Fotó: Deborah Turbeville: Three models, from the series Bathhouse, at the East 23rd Street Swimming Pool, New York City, 1975, Vogue © Condé Nast

Bár a François Pinault francia üzletember gyűjteménye egy részének otthont adó Palazzo Grassi kiállításának fényképeit – divat- és dokumentarista fotográfiákat, hírességek portréit, építészeti és reklámfotókat – magazinos megjelenésre szánták készítésük idejében, ám nyilvánvaló azok műalkotásként történő bemutatása, hiszen az alkotók generációjuk legkiválóbbjai közül kerültek ki, jelentősen befolyásolva nem csak a mindenkori közízlést, de a különféle korszakok autonóm fotográfiai tendenciáit is. Sőt, a kiállítás kifejezetten úgy reprezentálja a százötven alkotó, köztük Edward Steichen, Berenice Abbott, Cecil Beaton, Lee Miller, André Kertész, Horst P. Horst, Diane Arbus, Irving Penn és Helmut Newton fotóit, valamint Eduardo Garcia Benito, Helen Dryden és George Wolfe Plank illusztrátorok munkáit, hogy azokat a szemlélők az egykori szerkesztői kontextustól függetlenül értelmezzék. Bár a kiállítás egyfajta múltba történő visszatekintés, ám legalább annyira szándékos az önvizsgálat is, hiszen amennyiben igaz az állítás, hogy a 19. század volt az írott szó utolsó nagy korszaka, akkor a 20. század lehet a képé, amely nem csak megérezte a fotográfiában rejlő erőt, de meg is alkotta annak nyelvét. Legalábbis, ha olyan gyors ütemben devalválódnak a képek, mint a jelenben, amikor percenként készít az emberiség annyi felvételt, mint a 19. században összesen, akkor beláthatatlanok a képalkotás jövőjének következményei.

0103

Fotó: Toni Frissell: WAAC (Women's Army Auxiliary Corps) officers sitting under hair dryers, 1943, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Jean Howard: Marlon Brando, 1951, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Edward Steichen: Winston Churchill, 1932, Vanity Fair © Condé Nast

0103

Fotó: Strauss-Peyton Studio: Actor Charlie Chaplin, 1921, Vanity Fair © Condé Nast

„A Chronorama határozott jelentőséggel bír a jelen és a jövő nemzedékek számára történő közvetítésben, amikor képek milliói készülnek percenként, melyeket azonnal meg is osztanak. A Pinault Collection kiállítása a múlt századi, a digitális technika megjelenése előtti termékeny fotókultúrára fókuszál. (…) A különböző korokon átívelő epikus utazást megélve úgy szembesülünk a képek e nagy áramlásával, mint egy letűnt korszakon átívelő utazás kaleidoszkopikus víziójával. Ez az az érzés, ami megmarad a Chronorama átélése után.”

– nyilatkozta Matthieu Humery, a kiállítás kurátora, a Pinault Collection fotóművészeti tanácsadója.

0103

Fotó: Helmut Newton: Model Lisa Taylor, 1975, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: George Hoyningen-Huene: Josephine Baker, 1927, Vanity Fair © Condé Nast

0103

Fotó: David Bailey: Mick Jagger, 1964, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Cecil Beaton: Pilot Officer Daley of the American Eagles, 1942, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Cecil Beaton: Actress Marlene Dietrich, 1932, Vanity Fair © Condé Nast

0103

Fotó: Paul Thompson: Dr. Mary Walker, the first woman to wear trousers in public, c. 1911, Vanity Fair © Condé Nast

0103

Fotó: Irving Penn: Lisa Fonssagrives-Penn lying in a field of grass, reading Gertrude Stein’s Picasso book, 1952, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Suzy Parker: Snapshot of her famous sister, Dorian Leigh, 1954, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Erwin Blumenfeld: Rex Harrison and Lilli Palmer superimposed on the eyes of a Siamese cat, 1950, Vogue © Condé Nast

0103

Fotó: Alexander Liberman: A photogram made from an assortment of objects, 1941, Vogue © Condé Nast

Jegyzetek

Chronorama: Photography Treasures of the 20th Century
Palazzo Grassi – Velence
2023. március 12. – 2024. január 07.