Menü

A Street Photography Awards 2023-as győztesei bizonyítják: a téma tényleg az utcán hever

23 • 09 • 13Szabó Benedek

A LensCulture bemutatta a Street Photography Awards idei győztes alkotásait, a zsűri által kiválasztott alkotásokat, illetve a döntőbe jutott műveket. A pályázatra ebben az évben 15 országból érkeztek fényképek, amelyek olyan pillanatokat örökítettek meg, amelyek a mindennapi élet rejtett pillanatairól szólnak. A díj alapítói idén arra kívánták felhívni a figyelmet, hogy az utcák minden nap különleges pillanatok színterei, és ezeket a pillanatokat legjobban az utcai fotográfusok munkáin keresztül ismerhetjük meg.

A vizuális művészettel és fotográfiával foglalkozó LensCulture fontosnak tartja, hogy figyelmet irányítson azoknak a fotográfusoknak a munkáira, akik hivatásuknak érzik azt, hogy megörökítsék, amit az utcán látnak. Az embereket, akik munkába, iskolába igyekeznek, játszanak, táncolnak, vagy kutyát sétáltatnak. A sorozat kategória első díját az amerikai Forrest Walker nyerte Populace című munkájával. Az alkotó a világ 80 országának 115 nagyvárosát fényképezte azzal a céllal, hogy a kultúrák és a városi élet különböző formáit megörökítse.

0103

Fotó: Populace: Tashkent, Uzbekistan © Forrest Walker

A kategória második helyezettje egy spanyol művész, Jose Carpin volt, aki Solstitium című sorozatával nyerte el ezt a kitüntetést. Ez a cím arra a jelenségre utal, amikor a Nap nyári napforduló időszakában a legmagasabban jár. A sorozat napfényes képei a letisztult, takarékos kompozíciókkal azokra a színekre helyezi a hangsúlyt, amelyeket a természetes megvilágítás hív elő. A harmadik helyezett a francia Anna Biret lett, aki a Women in Kyrgyzstan című koncepciójában a kirgizisztáni nők helyzetére és mindennapi életére koncentrált.

0103

Fotó: Solstitium 01 © Jose Carpin

0103

Fotó: Women in Kyrgyzstan. Public transport in Kyrgyzstan, September 2022 © Anna Biret

Az egyéni képek kategóriájában egy nepáli művész, Jonathan Jasberg lett a győztes Eyepatch & The Great Egg Pyramids of Giza című felvételével. A Kairóban készült képen egy tojásokat áruló fiú látható, akinek szemtakarója a kép központi eleme lesz. A sötét háttér és a világos színű előtér a fiú arcára teszi a hangsúlyt, amivel a művész portrészerű hatást ér el. A második helyet a német Laetitia Vancon alkotása szerezte meg, a Tribute to Odesa című kép a háború sújtotta városban élőket mutatja tánc közben. A harmadik helyezett alkotás, amely a Celestial Ladies címet kapta, egy kis nyugat-afrikai köztársaságban, Togo-ban készült. A nyugalmat és vidámságot sugárzó képet a fehér ruhás nőalakjai teszik még emberközelibbé.

0103

Fotó: Cairo, Egypt, 2021 © Jonathan Jasberg

0103

Fotó: Tribute to Odesa. Odesa, Ukraine, 15 June 2022 © Laetitia Vancon

0103

Fotó: Celestial Ladies. Women from the Celestial Church in Lomé, Togo © France Leclerc

A LensCulture versenyein bevett szokás, hogy a díjakat kiosztó zsűritagok kioszthatnak egyénileg is egy elismerést. Egy indiai alkotó, Aniruddha Guha Sarkar The Faceless Migrant Daily-Wagers Who Help Run Our Mega Cities című képét a LansCulture főszerkesztője, Jim Casper választotta ki. A rendkívül szabályosan komponált pillanatkép fő vizuális eleme egy zöld üveglap, ami egyrészről kitakarja a kép témáját, de központi elemmé is válik. Sadie Quarrier, a National Geographic szerkesztője Daniel Sackheim amerikai fényképész alkotását jutalmazta díjával, amely az Unseen címet kapta. A filmnoárok hangulatát témájában és technikai kivitelezésében is megidéző felvétel a sötétben megbújó titkokat, és a negyvenes évek esztétikáját egyszerre mutatja be.

0103

Fotó: The faceless migrant workers #1 © Aniruddha Guha Sarkar

0103

Fotó: L.A. Noir. DTLA Theatre District © Daniel Sackheim

Jegyzetek

A LensCulture Street Photography Awards idei díjnyertes képei ezen a linken tekinthetők meg.