A fotográfia történetmesélő szerepét hangsúlyozzák a LensCulture Portrait Awards idei kiemelt képei
24 • 04 • 23Szabó Benedek
A LensCulture kihirdette a Portrait Awards idei versenyének győzteseit és a döntőbe jutott művészeit. A pályázat összesen 39 művészt jutalmazott, akik 6 kontinens 21 országából származnak. A verseny zsűrije három kategóriában bírálta el a pályaműveket, sorozatok és az önálló felvételek, illetve ezúttal is minden zsűritag kiemelhetett egy alkotót, akinek a munkáját a legfigyelemreméltóbbnak tartotta. A zsűri véleménye szerint a pályázók az idei évben a fotográfia egyetemes nyelvét használó, kreatív megközelítéseket keresték, amelyek egyedi történetekről tudósítanak.
A Sorozatok kategória harmadik helyezettje, az Angliában élő Kairo Urovi. Sorozatát akkor készítette, amikor egy rövidebb időre visszautazott hazájába, Albániába. A Light Are The Wounds Heavy Is The Wind című munkája azt az élményt dolgozza fel, amit a művész transzneműként szülővárosában átélt.
A második helyezett a kínai Zihan Wei, aki I Did Nothing Other Than to Tell Them to Smile című munkájában családja életét mutatta be. A művész célja eredetileg az volt, hogy családtagjai fényképezése közben közelebb kerüljenek egymáshoz, ám ez csak részben valósult meg, így a projekt fényképein az elfogadás és a távolságtartás témái is fontos szerepet kapnak.
A kategória legjobbjának a zsűri Max Miechowski Land Loss című sorozatát találta. Az Angliában élő fotográfus a brit keleti partvidék lakóinak életére koncentrált. Ez Európa leggyorsabban erodálódó partvonala, az itt élő családok életét az ebből fakadó bizonytalanság mindennap áthatja, életükben egyszerre van jelen városuk szeretete, és a menekülés gondolata. A fotográfus képei ezt a bizonytalan állapotot dokumentálják.
Az Önálló képek kategóriájának harmadik helyezett művésze az orosz Slava Lyu-fa volt, aki Madina című képén egy jakutszki tejüzemben dolgozó nőt mutat be. A fénykép azt vizsgálja, hogy a portré alanya mennyiben illeszkedik környezetéhez, és mennyiben válik el tőle. A képen a színek és a textúrák azok, amelyek e kettőt elkülönítik egymástól, miközben a számos képi elemet tartalmazó felvétel mégis az alany tekintetét hangsúlyozza.
A kategória második helyezettje egy angliai művész, Nadia Bautista volt, aki Oriel & Juanma címet viselő képével a szeretet és az elfogadás témáját jelenítette meg. Ez a felvétel egy nagyobb projekt része, amelyben a fotográfus mindazon fogalmakkal dolgozott, amelyek számára a szeretetet jelképezik. Fotói az együtt töltött idő, a nyugalom és az önfeltárás témáival foglalkoznak.
A kategória első helyezett képét a török Erçin Ertürk készítette. A megrendítő portrékép egy ukrán katonát ábrázol, akit egy akna súlyosan megsebesített, és elveszítette a látását. A kép előterébe komponált arc ezeket a sebesüléseket mutatja, miközben a háttérben feltűnő árnyék a fenyegetettség érzését kelti.
A LensCulture minden évben lehetőséget ad zsűritagjainak arra, hogy kiemeljenek egy-egy művészt, akinek pályaművét külön elismerésben szeretnék részesíteni. Lucy Conticello, az M magazin és Le Monde francia napilap művészeti igazgatója a kanadai Steve Evans felvételét jutalmazta. A Life in Small Towns címet viselő kép a művész szülővárosának életébe enged bepillantást, megörökítve olyan embereket, akikről azelőtt talán sohasem készült fénykép.
Jim Casper, a LensCulture főszerkesztője Paul Spencer The Wedding Reception című munkáját emelte ki. A felvétel a fotográfus családjához tartozó gyerekeket mutatja meg, akik egy esküvőn vettek részt. A fényképen a két leghangsúlyosabb szereplő mereven pózol, ami egyfelől az ünnepnek, másfelől a fényképezésnek is szól. A mellettük látható gyerekek feltűnni vágyó, csúfolódó gesztusai harsányságuk ellenére sem veszik el a figyelmet a két fő alaktól, akik így a kép középpontjában maradnak.