„A gondolat minősége rányomja a bélyegét egy képre” – Stephen Shore retrospektív kiállítása Párizsban
24 • 05 • 21Kéri Gáspár
A banalitás megragadásának meghatározó fotográfusa, a hetvenes években kibontakozó színes fotográfia megkerülhetetlen alkotója, az amerikai Stephen Shore retrospektív kiállítása látható szeptember 15-ig a Fondation Henri Cartier-Bresson párizsi központjában. A Vehicular & Vernacular című tárlaton először láthatja az európai közönség Shore utóbbi években drónnal készült felvételeit.
Az 1947-ben New Yorkban született Stephen Shore fotográfiai munkássága tökéletesen beleillik abba a 20. században kibontakozó tengerentúli kulturális tradícióba, amely Jack Kerouacktól az amerikai road movie műfaján át Ed Rusha fotóalapú konceptuális gyakorlatáig foglalkozik az utazás, az úton lét személyes, pszichológia, valamint társadalmi, topográfiai és történelmi összefüggéseivel. A mobilitás az 1960-as évek vége óta meghatározó Shore gyakorlatában, melynek talán legfontosabb kiindulópontja egy, az édesapjával Los Angelesbe tartó utazás volt, amit autójuk ablakából fotografált végig. Shore az 1970-es, 1980-as évek során számos hasonló utat tett meg kamerájával az Egyesült Államokban, melyek eredményeként született meg két emblematikus sorozata, az American Surfaces és az Uncommon Places. Mindeközben Shore egyike volt annak a tíz fotográfusnak, akik 1975-ben a rochesteri George Eastman House legendás New Topographics kiállításán újradefiniálták a tájábrázolás addig bevett fogalmát és gyakorlatát.
„Azt hiszem, a legtöbb ember átélte már, hogy az utcán sétál, majd néhány percre minden világosabbnak vagy élénkebbnek tűnik, a tér és az idő kézzelfoghatóbbnak hat; a dolgok valóságosabbnak látszanak. Nagyon is lehetségesnek tartom, hogy a gondolat minősége rányomja a bélyegét egy képre.”
Stephen Shore munkásságát esztétikai és kulturális kérdések sokasága hatja át, melyekkel a klasszikus amerikai patriotizmussal párhuzamos perspektívát kínál. Teszi mindezt a színes fényképezésen keresztül, melynek az egyik legfontosabb úttörője volt William Eggleston és Joel Sternfeld mellett az 1970-es években. Ahogy az életműben, úgy a Fondation Henri Cartier-Bresson több mint száz fotográfiát bemutató retrospektív kiállításán is fontos szerep jut a különféle közlekedési eszközöknek; autóknak, autók ablakain át feltáruló látványoknak, vonatoknak és repülőknek.
Stephen Shore: Vehicular & Vernacular
Fondation Henri Cartier-Bresson
2024. június 1. — szeptember 15.
Kurátor: Clément Chéroux