Menü

Stefan Lorant útja a Lilliputtól a Picture Postig – Interjú Matthew Butsonnal, a Getty Images Hulton Archive alelnökével

24 • 07 • 14Michael Diemar

1937-ben egy új magazint indítottak útjára az Egyesült Királyságban. Bár kis méretű volt, zsebben is kényelmesen elfért, mégis óriási hatása lett. A magyar emigráns, Stefan Lorant (1901–1997) által alapított Lilliput volt az első brit magazin, amelyben olyan híres fotográfusok munkáit publikálták, mint Erwin Blumenfeld, Herbert Matter, Willy Ronis, Brassaï, Pierre Jahan és Ergy Landau, de Bill Brandt mára elhíresült Wapping és a Halifax című riportsorozatait is itt mutatták be. Emellett a humoros képpárjai az egymás melletti oldalakon – például Neville Chamberlain és egy láma párosa – méltán tették meghatározóvá a magazint. A lapba olyan jelentős szerzők írtak, mint Somerset Maugham, Upton Sinclair, Ernest Hemingway, George Bernard Shaw, Robert Graves, Georges Simenon és C.S. Forester. Az első 147 lapszám borítóin – melyeket Walter Trier tervezett – mindig egy férfi, egy nő és egy skót terrier szerepelt.

Lorant Budapesten, zsidó származású családba született. 1919-ben Németországba költözött, ahol fantasztikus karriert futott be fotóriporterként, újságíróként, magazinszerkesztőként és filmkészítőként. A Mozart élete volt az első a 14 filmje közül, amelyet Németországban és Ausztriában készített. Érdekesség, hogy állítása szerint ő adta Marlene Dietrichnek a legelső forgatókönyvét, akivel aztán évekig jó barátságban voltak. Lorant a Münchner Illustrierte Presse, Németország egyik legjobb képesújságjának szerkesztőjeként dolgozott.

Stefan Lorant 1938-ban adta el a Lilliputot Edward Hulton médiamágnásnak, majd ugyanebben az évben indították el a sikeres Picture Post magazint. A Picture Post hatalmas archívumát napjainkban a Getty Images Hulton Archive őrzi Kelet-Londonban. A The Classic magazin 11. számában Matthew Butsonnal, az archívum alelnökével beszélgettem Stefan Lorantról.

0103

Egy megszállott ember. Stefan Lorant szerkesztő a fényképeket tanulmányozza, hogy kiválassza azokat, amelyek bekerülhetnek a Picture Post egyik 1940-es számába. Fotó: Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images.

0103

Stefan Lorant 1935-ben megjelent, Hitler foglya voltam című könyvének borítója. A szerző gyűjteménye.

M. D.

Sikeres németországi karrierjét az 1933-as náci hatalomátvétel szakította félbe.

M. B.

Írásaiban élesen bírálta Hitlert, ami miatt a nácik hatalomra kerülése után hat héttel bebörtönözték. Erről az élményről könyvet írt I Was Hitler's Prisoner (Hitler foglya voltam) címmel, amely 1935-ben jelent meg az Egyesült Királyságban, és akkoriban hatalmas népszerűségre tett szert. Ez egy mindenki számára remek olvasmány. Nem megy bele az akkori világpolitika nagy részleteibe, inkább a személyes élményeiről, a bebörtönzéséről szól. Amikor olvassa az ember, az a benyomása, hogy éveket ülhetett a rácsok mögött, holott csak hat hónapig volt börtönben. Lorant Párizson keresztül jutott el az Egyesült Királyságba. Ilyenkor eszembe jut, hogy ha a nácik öt vagy hat évvel később tartóztatják le, akkor valószínűleg nem élte volna túl az eseményeket. A történet szomorú része, hogy amikor először érkezett az Egyesült Királyságba, németországi múltja miatt ellenséges külföldiként vették nyilvántartásba, magyar származása ellenére is.

M. D.

Az Egyesült Királyságban pályafutását szerkesztőként kezdte az Odhams Press által 1934-ben indított Weekly Illustrated című lapnál. Bevezette az európai szemléletet, amelyet később a Lilliput és a Picture Post lapoknál végzett munkájával is folytatott, ezáltal meghonosította az európai érzékenységet a brit képesújságokban.

M. B.

Filmes tapasztalatai és történetmesélési szaktudása révén egyedülálló látásmódot hozott a fotográfiai magazinok világába. Lorant kivételes munkabírással rendelkezett; mindhárom magazint ő szerkesztette, és emellett a Hulton cég más kiadványain is dolgozott. Megszállottan akart nagyszerű történeteket elmesélni. A Picture Postnak például komoly, valódi hatása volt. Mindent megváltoztatott abban a tekintetben, hogy ma hogyan tekintünk a képekre, a történetekre és a körülöttünk lévő világra. Nagyon tetszik, hogy sokan azt hiszik, hogy a Picture Post címlapját az 1936-ban alapított Life-ból másolták. Lorant azonban ismerte Henry Luce-t, a Life alapítóját, és szerintem valószínű, hogy Luce az eredeti ötletet Loranttól kapta, majd Lorant „viszonozta a szívességet”, és visszalopta azt a Picture Post számára, hiszen a címlapok szinte teljesen ugyanolyanok.

M. D.

A Lilliput első 10 évét áttekintve a fotográfusok listája figyelemre méltó.

M. B.

Igen, és ebből látszik Lorant európai háttere, valamint az, hogy ezeket a – fotóriport aranykorában született – fotográfusokat személyesen is ismerte. A Life a kezdeti években inkább amerikai fotográfusok munkáit publikálta, így Stefan egy teljesen más attitűdöt, az európai szemléletet hozta a képesújságok világába. A Picture Post első alkotói Kurt Hutton, Hans Bauman és Tim Gidal voltak, mind bevándorlók, valamint néhány brit fotográfus, például Humphrey Spender és Haywood Magee. Emellett különböző ügynökségektől vásároltak fotókat. Csak akkor kaptak fizetést, ha a képeket publikálták. Akkoriban senki sem kérte vissza a nagyításokat, mivel úgy vélték, hogy azok csak annyit érnek, amennyi értékű papírra nyomtatták őket. Ezért van az, hogy a Hulton Archívumban ilyen nagyszámú régi nagyítás található. Éppen a minap találtunk néhány csodálatos André Kertész-képet, amelyek a Hulton Archívumban voltak.

Akár használták, akár nem, mindegyik bekerült a könyvtárba, amelyet Stefan Lorant bátyja, Imre hozott létre, és az ő, és természetesen Stefan tiszteletére a sötétkamránkat itt az archívumban Lorant Sötétkamrának hívják.

M. D.

Walter Trier borítóinak köszönhetően a Lilliput azonnal felismerhető volt, amelyeken mindig egy férfi, egy nő és egy skót terrier volt látható.

M. B.

Trier hihetetlen tehetség volt, aki messze megelőzte korát. Ő készítette a magazin borítóit 1949-ig, majd az Egyesült Államokba ment, és nem tudom miért, de maga mögött hagyta a képes magazinok világát. Ehelyett úgy döntött, hogy a könyvekre koncentrál.

0103

Walter Trier Lilliput borítói. A szerző gyűjteménye.

0103

Walter Trier Lilliput borítói. A szerző gyűjteménye.

0103

Walter Trier Lilliput borítói. A szerző gyűjteménye.

M. D.

A többek között Bill Brandt által készített képanyagok mellett egy külön rovatban szerepeltek a híres képpárok.

M. B.

Igen, az egymás mellé helyezés formája mesteri húzás volt. Mindig teljesen váratlanok voltak, tele fantáziával, mint például egy versenyautó elhelyezése egy vízilóval szemben. Amiket Lorant abban az időben csinált, valóban sok grafikust inspirálhatott. A Lilliput nagyon ügyesen volt összerakva. Olyan írók szövegeit is megjelentette, mint Hemingway és Upton Sinclair. Voltak benne komoly témájú és képregényes elemek, és mint egy szelíd férfimagazin, művészi meztelenkedés is, olyan mesterek által készített fotókon, mint Erwin Blumenfeld.

0103

Juxtapositions. A híres képpárok.

0103

Juxtapositions. A híres képpárok.

0103

Juxtapositions. A híres képpárok.

M. D.

Lorant és Edward Hulton 1938-ban közösen alapította a Picture Postot. Nagyon különböző emberek voltak. Lorant baloldali, Hulton ős-konzervatív. Biztosan voltak köztük konfliktusok és összetűzések.

M. B.

Ó, hogyne! Erre kiváló példa a Picture Post legelső címlapja. Hulton, aki mindig azért küzdött, hogy lovaggá üssék, ragaszkodott ahhoz, hogy két csatahajó legyen a címlapon, hogy bemutassa a brit haderő erejét. Bár Lorant igent mondott, nem állt szándékában két csatahajót tenni a címlapra, helyette inkább két ugráló tehenészlányt választott. Hulton teljesen feldühödött, amikor meglátta a címlapot, de megváltoztatta a véleményét, amikor meglátta a példányszámot. Kezdetben 100.000 példányt nyomtattak, de napokon belül újabb 500.000-et kellett kinyomtatniuk. A Picture Post óriási siker lett. Ettől kezdve Hulton bár kissé húzta a száját, de a lap vezércikkei továbbra is tele voltak a jobboldal kifigurázásával. Bár gyakran kerültek összetűzésbe, mégis sikerült együtt dolgozniuk.

M. D.

Lorant 1940-ben elhagyta az Egyesült Királyságot, és az Egyesült Államokban telepedett le. Miért távozott?

M. B.

Részben azért, mert elutasították a brit állampolgárság iránti kérelmét, részben pedig azért, mert 1940-ben több mint valószínűnek tűnt, hogy a német erők megszállják az Egyesült Királyságot. Mivel a nácik egyszer már bebörtönözték, nem akarta újra átélni ezt az élményt.

0103

A Picture Post magazin "Hulton's National Weekly" első címlapja 1938. október 1-én. (Photo by IPC Magazines/Picture Post/Hulton Archive/Getty Images)

0103

A Hail, Hell and Halifax című cikk a Lilliput februári számában jelent meg Bill Brandt fotójával és J. P. W. Mallalieu kommentárjával

M. D.

Lorant távozása ellenére a Lilliput és a Picture Post egészen 1950-ig megőrizte identitását, de aztán a dolgok változni kezdtek.

M. B.

Miután Lorant távozott, Tom Hopkinson vette át a Lilliput és a Picture Post szerkesztését, aki Lorant-tanonc volt. Tudott durva és kemény lenni, de a látásmódja Lorantét tükrözte, különösen a szociális kérdésekben, és abban, hogy a baloldal felé hajlott. Hopkinson 1950-ben azonban elhagyta a Hulton csoportot, miután vita támadt egy történet miatt, amelyet Bert Hardy és James Cameron hozott a koreai háborúból. Hulton mindenáron azt akarta, hogy lovaggá üssék. Hopkinsont vagy kirúgták, vagy dühösen távozott, talán is-is. A koreai történetet kiadták, de az ENSZ és a nyugati hatalmak kritikáját eltávolították belőle. Hopkinson távozásával a Lilliput és a Picture Post elvesztette identitását. A szerkesztők jöttek-mentek, akik valójában inkább menedzserek voltak, mint szerkesztők, és a két magazin a versenytársakat kezdte utánozni, valamint inkább olyan bulvárrovatokat indított, mint a Hollywoodi sztárok és személyiségek. A Picture Postot végül 1955-ben az ITV, az Egyesült Királyság első kereskedelmi televíziós csatornájának érkezése tette tönkre, így 1957-ben megszűnt. A Lilliput néhány évig még működött, majd 1960-ban beolvadt a Men Only nevű pornográf magazinba. Igazi veszteség, hogy a Picture Post eltűnt. Gondoljunk csak arra, hogy a hatvanas években, a politikai fordulat és az ellenkulturális mozgalmak idején milyen sok érdekes és csodálatos anyagot közölhetett volna.

0103

Az 1937-ben indított Lilliput című folyóirattal, majd egy évvel később a Picture Post cíművel Stephan Lorant egy nagyon is európai érzékenységet hozott a brit képes magazinok rideg világába.

0103

A Lilliput a kontinens számos fotográfusának, köztük Erwin Blumenfeldnek és Brassaïnak is az első bemutatkozási lehetőséget biztosította az Egyesült Királyságban. Mindezek ellenére az innovatív brit fotográfusok is helyet kaptak, köztük Angus McBean, aki játékos, álomszerű, gyakran szürrealista ihletésű képeiről volt híres, mint itt látható.

M. D.

Többször is találkozott Loranttal. Milyen volt az életben?

M. B.

Élete vége felé találkoztam vele, amikor már a kilencvenes éveiben járt. Egyetlen példával lehet leírni őt; csak beszélt, beszélt és beszélt. Minden őróla szólt. Számomra azonban ez elhalványul, ha belegondolunk a hátrahagyott műveibe; a német magazinokba, a filmjeibe, a Weekly Illustratedbe, a Lilliputba, a Picture Postba, és a sok könyvébe.

Miután letelepedett Amerikában, elkészítette a Pittsburgh – Egy amerikai város története című Lincoln életrajzát bemutató könyvet, amelyhez W. Eugene Smith is hozzájárult. Mély nyomot hagyott maga után a szakmában, és most, mintegy kilencven évvel később is őt emlegetjük.

0103

Stefan Lorant Pittsburgh - Egy amerikai történet című könyvének borítója

0103

Amikor Lorant 1940-ben az Egyesült Királyságból az Egyesült Államokba távozott, Tom Hopkinson vette át az irányítást. Butson úgy jellemzi őt, mint a varázsló tanítványát, és Hopkinson Lorant örökségére épített egészen 1950-ig, amikor is összeveszett a Lilliput és a Picture Post tulajdonosával, Edward Hultonnal, és elhagyta a céget

M. D.

Felmerül a kérdés, hogy a Picture Post létrejött volna-e Lorant nélkül? Létezne-e nélküle a Getty Images Hulton Archive?

M. B.

Azt hiszem, az archívum valamilyen formában létezne, de sokkal több sajtó- és riportmunka lenne benne. A Picture Post része az archívum szíve és lelke. Nem a legkorábbi, nem a legfrissebb archívum a mi állományunkban, de a fotóriporterek aranykorát mutatja be. A Picture Post jókor ragadta meg a korszellemet, a háború előszelét, a gyülekező viharfelhőket. Hulton valószínűleg készített volna valamilyen képesújságot, de Lorant nélkül az egészen más lett volna.

(A cikk a The Classic magazin 11. számában jelent meg 2024 tavaszán,
az interjú magyar fordítását és a képeket a The Classic magazin alapító–tulajdonosának engedélyével mutathatjuk be.)