Vizuális és szöveges narratíva Hámos Gusztáv és Katja Pratschke fotófilmjeiben
24 • 09 • 19Boros Lili
Hámos Gusztáv és Katja Pratschke fotószekvenciákon alapuló ún. fotófilmjei annak az intermediális szemléletű, a technikai médiumokat széles körben alkalmazó módszernek az eredményei, amelyet az alkotópáros a kilencvenes évek végétől kezdődően fejlesztett ki. Első közös fotófilmjük az Elcserélt testek (2002)[1], melyben lineáris, előre haladó folyamatban bontakozik ki Marie, Jan és Jon története. Látásmódjuk előzménye Chris Marker La Jetée című fotófilmje (1962).[2]
Az alkotópáros fotófilmjeinek fontos komponense az akusztikus és textuális elem: szépirodalmi művekből vett idézetekből és inspirációkból, saját szövegekből álló narráció, valamint a filmhez komponált zeneművek – szintén zenei idézetekkel és hatásokkal – egyszerre irányítják a nézői-hallgatói befogadást, hogy ténylegesen a nézőben szülessen meg a kép-szöveg-zene egységéből fakadóan az adott téma belső érzete. Saját megfogalmazásukban: „Fotófilm alatt olyan mozit értünk, amiben általában állóképek – fotók – szerepelnek. A fényképek kinematográfiai kontextusban filmi élményt keltenek. A fotófilm – a hang, kép, szöveg, zaj – egyszóval a film médiumát dekonstruálja; összetevő elemeire bontja. Ezek a filmek a fotóval kinematográfiai kísérleteket folytatnak, a kép, hang filmmé konstruálásával, komponálásával foglalkoznak, ez pedig nézőiket arra sarkalja, hogy mozit gondoljanak.” Hámos és Pratschke abból a – részben Henri Bergsonhoz és Roland Barthes-hoz köthető – elgondolásra alapoz, miszerint a film folyamatosan „keletkezik”, a konstruálódó idő érzését generálja; a jelen illúzióját teremti meg attól függetlenül, hogy a néző idejéhez viszonyítva az a múltban keletkezett. Míg a fotó a múltat mutatja: azt látjuk az állóképen, ami már megtörtént.[4] Ennek megfelelően a fotófilm alkalmasabbnak tűnik számukra a „valóság” közvetlen megtapasztalására.
Az egymással dialógusba lépő állóképek és szöveges/zenei elemekből álló filmhangok különböző időtapasztalatokhoz fűződő viszonyain túl a térben történő mozgás a narratíva fontos szervező eleme. Kimondatlanul ugyan, de fotófilmjeikben a város – a foucault-i értelemben vett – antropológiai tér, heterotópia, azaz olyan tér, ami minden más térrel kapcsolatban áll. Foucault szavaival: „Ott vagyok tehát, ahol nem vagyok.”[5] Az alkotók többször hangsúlyozzák Italo Calvino Láthatatlan városok (1972) című regényét, mely a fentebb említett, a nézőben a kép-szöveg-zene egységéből megszülető belső érzés teremtéséhez szolgálhatott inspirációul és a Cities (Territories & Occupation)[6] című műben konkrét utalást is találhatunk. A városi élet nem látható, érzelmi oldalában, az egyéni interpretációban kereshető a tényleges valóság, a „realitás”,[7] a tér antropológiai jellegében (Foucault), a minőségekkel telített térben (Gaston Bachelard).
Az irodalmi narratívakutatásban meghatározó volt Mihail Bahtyin polifónia-elmélete, ugyanis a regényben különböző „szólamok” és általában szereplőhöz köthető nézőpontok azonosíthatók. Nem egyetlen szerzői/narrátori hang, hanem többféle képes megszólalni és dialógusba lépni egymással. A diszkurzív poétika szövegértelmezői gyakorlatában különböző narrációs szintek elkülönítése történik meg és rámutatnak, hogy az elbeszélés aktusában (a szöveg „történése” során) a szó kimondása során szubjektum képződik. A 20. század regényelméleteinek központi belátása, hogy a regényszöveg szüntelenül írja önmagát, sőt mi több, képes újradefiniálni és megkérdőjelezni saját műfaji hagyományát. A regényhős térbeli mozgása pedig az elbeszélés vázát adja. Hámos és Pratschke fotófilmjeinek többsége erős irodalmi, képzőművészeti és kulturális kódoltsággal rendelkezik. Ez alatt nem csupán az önidézést kell érteni, nem csak Hámos Gusztáv korábban készült fotóinak és fotóperformanszainak fotófilmekben történő felhasználására vagy a fotófilm műfaji referenciáira kell gondolni, hanem: az utazó, a sétáló, a voyeur és a flâneur pozíciójából és mozgásából alakul ki vizuálisan a városfilmek narratív szerkezete. A Cities-ben a sétáló megfigyelő az, akinél a kamera van, aki a lencse mögött van. Természetesen mindez nem vonatkozik Hámos és Pratschke összes fotófilmjére, például az erősen irodalmi-elbeszélő jellegű Kötélre sem (2006), melyben Ambrose Bierce A Bagoly-folyó című novellája az alapja a cselekménynek.[8] Vagy, a leginkább önreferenciális, a szubjektumot, méghozzá Hámos Gusztáv személyét középpontba állító In Limbo (2023) sem kizárólag a láthatatlan fotós téri mozgása alapján szerveződik.
Nortrop Frye is hangsúlyozza, hogy a legősibb irodalmi archetípusok egyike az utazás. Olyan szövegekről van szó tehát, amelyek az utazásnarratíva köré szerveződnek és reflektálnak azok kulturális jelentőségére, személyiségformálódására. Az említett és az alkotók által megidézett Calvino-könyv egy olyan nagy mértékű irodalmi hagyomány része, amely Homérosz Odüsszeiájától kezdve Dante Isteni színjátékán keresztül tart az útleírások, úti beszámolók fénykoráig, a 16. századig, mikor azok széles körben elterjedtek a felfedezéseknek és a hajózás fellendülésének köszönhetően. Az utazás kiegészül a romantika melankólia- és vágy-kultuszának köszönhetően a „sétáló”, a „vándor” a „barangolás” toposzaival. A sétáló szubjektum végső soron – a természet képében – saját magával találkozik, megvalósítva a Jean-Jacques Rousseau-i Én önmagára találását (A magányos sétáló álmodozásai).[9]
A vita contemplativa mint belső történés és a szubjektumformálódás mint szövegtörténés többek között a térben való haladás, téri mozgás során valósul meg és válik érzékelhetővé az irodalmi szövegekben és Hámos–Pratschke fotófilmjeiben egyaránt, miközben a fotófilmeknek a narráció (fiktív város és lakóinak leírása) és a kép (létező városok képei) konfrontációjából fakadó metaleptikus helyzeteiben a szubjektum (akinek útvonala nehezen azonosítható) a megfigyelő és értelmező funkciójában talál magára. A Semmitől az Egyig című kiállítás,[10] mely alkalmából e tanulmány született, szervező eleme éppen a fotográfus mint fiatalember pozíciója, mozgása, látása és élettörténetként felfogott útvonala. Az ő – Hámos Gusztáv – története a korlátoktól való megszabadulásról, a szabadság elvesztéséről és az önfelszabadításért folytatott harcáról szól. Ennek a küzdelemnek a fotográfiáit és filmes nyomait összesíti Katja Pratschke és Hámos Gusztáv intermediális installáció formájában: számos (ön)idézet, Hámos Gusztáv korai – Budapesten készült – fotográfiái, az identitásformálás módjai kapcsolódnak össze a kiállításban a történelmi, kollektív távlattal, a budapesti Szabadság tér történetével.
Nézzük meg, hogyan pozicionálja az Ént a szöveg és a kép a Cities (Territories & Occupation, 2019) című fotófilmben! Celesta, Livia, Brilliant, Benazir, Sybille, Syrma, Odhuse, Melania, Marzia fiktív városait leíró, nem szövegképként megjelenő, hanem hangzó narrációban utazó(k)ról esik szó és két ízben fotósról. Arról, ahogyan az utazó érzékelheti az adott várost, ami történhet vele. A hangzó szöveg és a kép által együttesen körvonalazódik a felvett képek nézőpontja: az idegen, a kívülálló, az utazó, a fotót készítő személy perspektívája. A Cities-ben megjelenő városképek látottak és fotografáltak, minthogy – Caspar David Friedrich a nagymestere ennek – a természet azáltal válik tájjá, hogy nézik azt, a megfigyelő szubjektum teszi azt képpé. Friedrich pontosan kijelölte a szubjektum helyzetét Rückenfigurjaival (aki a táj előtt és nem benne van, képként nézi azt, miközben valójában önmagát kutatja), képeinek témája a szubjektum és az általa megteremtett látványként manifesztálódó táj viszonya. Hámos és Pratschke filmjeiben az „utazó” nem látszik, az utazó a képen kívülre kerül és a kamera objektívjével azonosul. A Cities-ben mindössze két „helyen” kerülhetünk közelebb az utazóhoz mint elbeszélői szubjektumhoz, egyszer verbálisan, máskor vizuálisan: a Syrmában maga az utazó a narrátor, míg a Marziában egy férfikéz egy köteg fázisképet fektet egymásra úgy, hogy az a mozgás illúzióját kelti, illusztrálva így az éppen elhangzó narrációt.
A Semmitől az Egyig című kiállításra a Cities fotófilm-sorozatból két válogatást készítettek a művészek. A From Point to Line és a From Surface to Space (2012–2014/2019) címűek az 1974–1993 között készült fotósorozatokkal, fotótablókkal és fotóobjektekkel együtt követik nyomon az egyéni szabadság határainak változását a totalitárius rendszerben. A tárlat címét Karinthy Frigyes Mennyei riportjából kölcsönözték: „Úgy is hívnak. Felelősség. (...) Ki vagyok hát? (...) A legkisebb mozgás, megindulás, elenyésző első részletecske az úton, ami a Semmitől az Egyig vezet.” A Cities – From Point to Line fotófilm öt fiktív város, Ella, Serafina, Theodor, Iossifovna és Betaville „képeivel” beszéli el történetüket. (Betaville színes felvételei Walther Ruttmann Berlin, egy nagyváros szimfóniája című filmjének helyszínein, az újraegyesített Berlinben készültek.) A Cities – From Surface to Space című fotófilm öt képzeletbeli várost, Belabourt, Klarát, Odhusent, Ikarost és Anselmát mutatja be; a közteret vizsgálja és dekonstruálja. A narrációval, ének- és városhangokkal kísért fotografikus állóképek Hámos Gusztáv Budapesten és Kelet-Berlinben (Klarában) készült fotóit, köztük (a Mai Manó Ház kiállításán) fotótablóként vagy fotóobjektként látható alkotásait tartalmazzák – ilyen például a Keltex női munkásszálló I–VII. (1976) tablókba szerkesztett gömbpanoráma-fotói illetve a Kelet-berlini levelezőlapok körülfényképezése-sorozat (1978/2014). A fotófilmben mind szövegesen, mind vizuálisan rendre megjelenik a fotográfus nézőpontja és kamerájának „szeme”, mely meghatározott téri tapasztalatban alakít ki egy útvonalat. Az álló- és mozgókép érzékelésén, a mediális jellegzetességek vizsgálatán túl a fotófilmek a múlt képein és azok metaforikus jellegén keresztül nyernek további értelmet, például az 1976-ban zajló budapesti M3-as metróvonal építését megörökítő fotók a Kálvin tértől a Petőfi utcáig rajzolják ki a labirintusszerű útvonalat, ami így Ikarosz történetével idézi meg a szabadság, szabadulás problémakörét.
A szöveg és kép interakciójában a fikció valósággá, a valóság fikcióvá alakul. Ez az aktus folyamatos aktivitásban tartja a fotófilmet néző valóságérzékelését, hiszen jól felismerhető részletek vannak benne – például a velencei városképi részletek vagy a közlekedési zajok hangtöredékei. A szöveg/narráció–kép–hang között metaleptikus viszony alakul ki: a szöveg mint fikció (képzelet, imagination) és a kép mint valóság (látás, vision) szimultán érvényesülésének köszönhetően a létező városokat imaginatív térként látjuk. De nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy a létrejövő képsorozat reprezentáció, sőt mi több: technikai kép. A Sybillében a velencei Szent Márk téri felvételei az 1974-75-ben készült Felezősök (A szociofotó kritikája, Montázs-tanulmány) címmel ismert fotók módszerét alkalmazzák. A talált függőleges határolóvonal itt nem ellentétes minőségekkel rendelkező teret, hanem a valós képet és tükörképét mutatják. Kép és tükörkép, a „valóság” kétféle képe jelenik meg a vetített képen. A Cities-ben az egyén és a közösség tematizálása – mind képileg, mind szövegesen – váltakozva jelenik meg. Az egyén és a közösség története, a szubjektív és a történeti idő inkább az In Limbo-ban kerül középpontba. Hiszen a határátlépés és -módosítás koncepciói történelmi viszonylatban is kifejtésre kerülnek a budapesti Szabadság tér már eltűnt szobrainak felidézésével és Hámos Gusztáv disszidálásának, a vasfüggönyön való átlépésének közös történetté való formálásával.[12]
Arról lemondva, hogy a városképek művészet- és fotótörténeti előzményeit felvázoljam, a városfotóknak inkább a szociográfiai vonatkozásait szeretném említeni, melyhez Piotr Sztompka szociofotóról szóló gondolatait hívom segítségül,[13] mivel Hámos Gusztáv is dolgozott fotósként szociológiai kutatásban[14] és az Odhusenben megjelenik az 1974-ben készült, Lehrlinge néven ismert, szakiskolai tanulókat ábrázoló fotósorozat. Sztompka kiindulópontja – a fényképezést mint szociológiai módszert tárgyalva – az a némiképp leegyszerűsítő és közhelyszerű megkülönböztetése az objektív és szubjektív igazságfogalomnak, melyet szokásosan a hagyományos, pozitivista és a posztmodern gondolkodással kapcsolnak össze. Sztompka különböző szempontok szerint tipologizálja a fényképezőgéppel történő megfigyelést. A megfigyelőnek az adott közösségben betöltött szerepe alapján el lehet különíteni a részt vevő (insider) vagy egy másik közösséghez tartozó (outsider) fotóst.[15] A fényképet készítő láthatósága alapján beszélhetünk rejtett/álcázott és partneri/nyílt viszonyról; ha kapcsolatot teremt a fotós a megfigyelttel, akkor kollaboratív fényképezéssel állunk szemben. A megfigyelt helyzet vagy esemény jellegét illetően természetes (pl. koncert, tüntetés) és mesterséges (direkt megrendezett) helyzetről,[16] a megfigyelés (fotózás) lefolyása alapján pedig spontán, például a nagyvárosi utcai életet megörökítő, a turistához hasonló vagy szelektív/irányított fényképezésről eshet szó.[17] Hámos már a hetvenes években hangsúlyozta, hogy az ellesett pillanatok fényképeit nem kedveli; városi jelenségekkel foglalkozó fotóin a konceptuális fényképezésből ismert szekvenciális jelölés módszerét alkalmazza.
A város megismerésének és láttatásának problémájához kapcsolódóan sokan és sokszor hivatkoznak Michel de Certeau Séta a városban című írására.[18] De Certeau jellegzetes példája New York toronyházból feltárulkozó látványa (ez Ikarosz nézőpontja) és a lenti tömeg, a „massza” nézőpontja. Utóbbit tartja a város érzékelésének alapvető formájának, a város megismerésének pedig egyik lehetséges módja a séta, hiszen a lépteiken keresztül építik fel a sétálók a teret, melyhez a múlt (a „helyi legendák”) ismerete is szükséges. De Certeau a néző/sétáló tekintetére figyel és ez az, ami Hámoséknál is meghatározó. Újvári Dorottya felemlíti a témával kapcsolatban Tony Benett múzeumokhoz tartozó tekintet-elemzését,[19] melyben elkülöníti a hozzáértő, tiszta tekintetet (pure gaze) és a pluralitásokra épülő polgári tekintetet (civic gaze). Szintén Újvári cikkében kerül említésre az, hogy az amerikai városok mindig is medializált konstrukciók voltak, hiszen a Kodak fényképezőgépek megjelenésével a keresőn keresztül nézték a városi helyet. Hozzá kell tennem, hogy történetileg a város nézésének, a városi kép megalkotásának előzménye a táj szemlélése, ugyanis már a 18. században, a grand tour utazói a Claude-lencsén keresztül nézték az egykori antik világ tájait annak érdekében, hogy azt Claude Lorrain festményeinek megfelelően lássák. A megfigyelő és megfigyelt pozíció Jean-Paul Sartre és Jacques Lacan látáselméletének fontos része, hiszen Sartre parkban sétáló megfigyelője egy új sétáló megjelenésével azonnal megfigyeltté válik. Lacan a pszichoanalízis terepén megalkotott látáselmélete alapvetően megváltoztatta a látásról szóló gondolkodást: tárgyias befogadás nem, csak társadalmilag létrehozott, történetileg megkonstruált látás létezik.
Szót kell ejtenünk a fotószekvenciák és fotófilmek installációs formájáról, hiszen a kiállításon bemutatott mű érzékelése a látogató térbeli tapasztalatával (mozgásával) is kapcsolatban van. A mozgóképnek/médiaművészetnek a kiállítótérben történő megjelenésének idejében, még a múlt század utolsó harmadában kétféle környezeti tapasztalat hatása érvényesül: egyfelől a mozi black boxa és a statikus nézői helyzet, valamint a hagyományos múzeumi környezet a sétáló és képek előtt megálló látogatóval. Boris Groys szavaival: „bizonnyal mindenekelőtt a művészi videó- és filminstallációkról van szó, ahol is a mozgóképet másféle módon prezentálják, kontextualizálják és értékelik, mint a kommersz mozi-rendszerben vagy a televízióban”.[20] Hámos és Pratschke fotófilmjei mindkét helyzetben, mozi- és kiállítási környezetben is levetítésre kerültek. Hámos Gusztáv az 1979 előtti – gyakran performanszot megörökítő – jellegzetes formája a sorozat, melyeket tabló formában rögzít és mutat be. A tablóelrendezéseinek jellegzetessége, hogy a fotókat az előhívott fotó keretével választja el, illetve önálló keretekkel, nem egy felületre rögzítve, hanem tablószerűen installálja. Utóbbi esetében a téri, kétdimenziós metafora is meghatározó lehet, melyben egy felülnézeti nézőpontot (úthálózat, térkép) alkalmaz, pl. az Ikarosz (1976–2021) című fotómű esetében, ahol az elrendezést egy elképzelt, labirintusszerű formában valósítja meg a művész, közvetlenül utalva a budapesti metróépítést megörökítő fotósorozathoz kapcsolt történetre.[21] A leíró szöveg szintén képként, keretezve van kiállítva.[22] A tablóforma azonban a fotófilm formai előzménye is lehet és alkalmas arra, hogy a fotófilmet a kiállítási térben kiterjessze. A lineárisan kibomló, de összképpé egységesítő módszert alkalmazza. Az alkotópáros a mozgókép kontextusába helyezi a fotószekvenciát és terjeszti ki az életművüket meghatározó alkotói programmá.
Mivel a fotófilmekben Hámos Gusztáv korai, Budapesten, 1974–1979 között készült fotográfiáit – mint a személyes archívum elemeit és mint alkotást – használják fel, az alábbiakban röviden kitérek ezekre a művekre. Hámos fotói szervesen kapcsolódnak a hetvenes évek konceptuális fotográfiai gyakorlataihoz és a body art hagyományán nyugvó irányhoz, amely a művész testét jeleníti meg egy performatív aktus folyamatában. Hámos 1974–1979 közötti időszakban fotókat és Super 8 és 16 mm-es filmeket készít, rendszeresen jár az FMK eseményeire, a Halász-színházba, Balatonboglárra, a Rózsa presszóba,[23] és a Képzőművészeti Főiskola aktmodelljeként dolgozik. Az Önarcképek (1975–1979) és az Átváltozás I–XX. (1978)[24] fotóperformanszok a szerepváltoztatás és annak reprezentációja felé irányul.
A hetvenes és nyolcvanas évek magyarországi, a művész testét középpontba helyező alkotásainak jellegzetes eleme a tükrözés/tükör (Birkás Ákos, Jovánovics Tamás, Drozdik Orshi) és a szerepváltoztatás, -játék (Baranyay András, Gémes Péter, Kocsis Imre, Győrffy Sándor) mint az identitáskeresés eszközei. Hámos Gusztávnál az öntematizálás nem csak a test reprezentációjával, destrukciójával vagy dekonstrukciójával valósul meg, hanem a test nézőpontjának konstruálása folyamatában érik meg. Más szavakkal: a hetvenes évek konceptuális és performativitáson alapuló fotói, tablói a saját művészi pozícióját határozzák meg. Az AKTuális művészeti pozíció keresése című fotóperformanszban (1975) a női aktot és saját mezítelen testét Hámos, mint a tükörben való tükröződést láttatja. A kilenc darabból álló mű a test konstellációra épül, az arcok nem látszódnak. A saját pozíció meghatározásának politikai és rendszerkritikus tartalma van – mint ahogyan a közép-kelet-európai neoavantgárd áramlatokban oly’ gyakran tapasztalható ez. A szubjektum és helyének meghatározására azért van szükség, mert az elnyomó rendszer és narratívája nem alkalmas a saját hely kijelölésére. A főiskolai aktmodellként való munka tapasztalata egyidejűleg veti fel a megfigyelve lenni és megfigyelni, az ábrázolni és ábrázolva lenni (represent and being represented) nem csupán esztétikai, hanem az államszocializmus mindennapjaiban megélt problémakörét.
A hatalom és az egyén között kibontakozó konfliktusra utal az Antigoné fotósorozat (1976) Szophoklész drámáján, a hatalmi szó, Kreón, a király és az ellene fellázadó, erkölcsi törvényeinek engedelmeskedő Antigoné történetén keresztül. A mezítelen testekkel előadott jelenet a halál előtt álló szerelmeseket mutatja, míg az 1979-es We are Devo az 1980-as évek népszerű újhullámos együttesének feliratával ellátott maszkos önarckép az együttes nevét használva a de-evolution (visszafejlődés) jelentését aktivizálja. A közteret és az abban elhelyezkedő embert, emberi testet középpontba állító művek közé tartozik a When I Was Nineteen (1974) a valamikori Sztálin-szobor talapzatán zajló performanszot rögzíti, Hámos Gusztávot Sitku Valéria fotózta – a propaganda-ábrázolást a művész saját testével és mozgásával teszi értelmezhetővé, mely során a 2000-es évek kortársművészeti gyakorlataiban igen kedvelt, úgynevezett performatív szobrászatnak vagy sculptural additionnak nevezett módszerrel élt már az 1970-es években. A When I Was Nineteen címűben az utcán sorban álló munkásőrök kerülnek lencsevégre, megfigyelői pozíciójukból a művész a fotózással teszi őket megfigyeltté és ábrázolttá.
A költői párbeszéd fontos eleme Katja Pratschke és Hámos Gusztáv együttműködésének: nem csak az alkotó között, hanem kép és szöveg között, melyek egy harmadik médiumban találkoznak: a filmben. A szövegek tevékenységeket, körülményeket, helyzeteket vagy kapcsolatokat írnak le, és rámutatnak olyan dolgokra, amelyek képen nem ábrázolhatók. A fotószekvenciák perceptuális kísérletek, a filmet a kinematográfia eszközeivel összetevőire bontják, hogy lehetséges társadalmi, politikai és személyes tereket alkossanak. A filmes eszközökkel történő de- és rekonstrukció során a városnak nevezett potenciális teret a lehetőségek tereként mutatják be. A fotósorozatokon az látható, amit általában nem lát vagy nem érzékel az ember: a figyelmen kívül hagyottat, a határvonalon túlit, a nem hivatalosakat, a marginalizáltat. A művészpáros fotófilmjeiben Hámos korai fotográfiai munkásságát és konceptuális munkáit rekontextualizálja: tabló, fotósorozat, fotóperformansz, fotóobjektum kerül kiállításra – fotók, szövegek és filmek szövődnek össze intermediális installációvá. Ennek megfelelően nem csupán a corpust szövetként behálózó (ön)idézések, visszautalások törik meg a narratív folytonosságot, hanem a képek és szövegek metaleptikus jellege és határátlépései megtörik a linearitást, eltávolítják konkrét időtől és tértől a fiktív városokat, holott folytonosan az időhöz és térhez való viszonyról szólnak. A Cities című fotófilmekben nem a diszkrepanciák dominálnak, hanem az emberi érzékelés és megismerés jellegéhez közelítenek, hiszen végső soron a vizuális megismerésről – a fényképezés és képalkotás szemszögén keresztül – tudósítanak.
[1] A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Budapest gyűjteményében található a hat darab tablóból és kétcsatornás videóból álló installáció (2001). Hámos és Pratschke a fotónovellát adaptálta fotófilmre és könyvre is.
[2] Hámos Gusztáv szóbeli közlése alapján. 2023 október.
[3] Gusztáv Hámos – Katja Pratschke – Thomas Tode: Viva Photofilm. Moving/Non-moving. In: Gusztáv Hámos – Katja Pratschke: Sample Cities. Concrete Narrative Society e. V. Association and Revolver Publishing, Berlin, 2014. 233. A magyar nyelvű idézet Hámos Gusztáv fordítása.
[4] Gusztáv Hámos – Katja Pratschke – Thomas Tode: Viva Photofilm. Moving/Non-moving. In: Gusztáv Hámos – Katja Pratschke: Sample Cities. Concrete Narrative Society e. V. Association and Revolver Publishing, Berlin, 2014. 234–235. A szerzők Henri Bergson Creative Evolution és Roland Barthes Camera Lucida című köteteire hivatkoznak.
[5] Michel Foucault: Más terekről, 1967. Fordította: Erhardt Miklós. https://exindex.hu/hu/nem-tema/mas-terekrol-1967/ (Utolsó letöltés: 2024. július 10.)
[6] Városok (Territóriumok & Hely-foglalás). Az alkotópáros gyakran az angol címet nem fordítja le más nyelvre, mert a címben rejlő többértelműség elveszne.
[7] Sample Cities, 226.
[8] Kiállítva a Molnár Ani Galériában, Budapesten 2021. június 18. – szeptember 10. között a Construction című kiállításon. (Kurátor: Boros Lili)
[9] Rousseau A magányos sétáló álmodozásaiban az önkívületi állapot során az Én jelenléte és önmagán kívülléte egyaránt biztosított. Tér- és időbeli konkrétumban (a valós helyen való lét) és az álmodozás teren és időn kívüli valóságának folyamatában szubjektum képződik, mely aktusként manifesztálódik. Lásd: S. Horváth Géza: Az aranykor nyelve – a nyelv aranykora. In: Kovács Árpád (szerk.): A regény nyelvei. Tanulmányok. Az első veszprémi regénykollokvium. Budapest, Argumentum – Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2005. 69–91.
[10] Hámos Gusztáv – Katja Pratschke: A Semmitől az Egyig. Mai Manó Ház – Magyar Fotográfusok Háza, Budapest, 2024. augusztus 29. – október 6. Kurátor: Boros Lili.
[11] A Sárospataki Képtár tulajdona.
[12] Az In Limbo Hámos életművében a legszemélyesebb és mindennél erősebb önreferenciális alkotás. A szocialista múlt, az autonómia és demokrácia és nacionalizmus kérdéskörét legszélesebben tematizáló – így a legpolitikusabb alkotás az életműben, az elképzelt és megélt határmódosítás. Az ezt leíró művészettörténeti narratíváról lásd Piotr Piotrowski: Art and Democracy in Post-Communist Europe. Reaktion Books, London, 2012.
[13] Piotr Sztompka: Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat – PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest – Pécs, 2009. Fordította: Éles Márta.
[14] Hámos Gusztáv szociológiai kutatásokban, Csákó Mihály ipari tanulók között végzet kutatásában és Csalog Zsolt falukutatásában vállalt fotográfusi munkát vállalt 1974–75-ben. Csákó kutatásának keretei között készültek a Lehrlinge néven ismert fotósorozatok 1974-ben. Lásd: Perenyei Monika: A titkos nyelv. Képek és jegyzetek a hetvenes évek „kreatív” fotóhasználatainak mélylélektani aspektusaihoz. Ars Hungarica 2017/4. 487. Valamint Csaloggal való kapcsolatáról lásd Drozdik Orsolya 2013-ban készült interjúját Hámos Gusztávval. Drozdik Orsolya: Radikális művészet Magyarországon 1975–1980. 19 interjú. Magyar Műhely, Budapest, 2023. 283–307.
[15] Sztompka, i. m. 62.
[16] Sztompka, i. m. 68.
[17] Sztompka, i. m. 69.
[18] Michel de Certeau: Séta a városban. In: Blaskó Ágnes – Margitházi Beja (szerk.): Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény. Typotex, Budapest, 2010. 355–366.
[19] Tony Benett: Civic Seeing. Museums and Organization of Vision. In: Sharon Mcdonald (ed.): A Companion to Museum Studies. Blackwell Publishing, 2006. 263–281. idézi: Újvári Dorottya: Látni és birtokolni a várost: fényképarchívumok és a múlt képei. Korunk 2019/7. 70–75.
[20] Boris Groys: Médiaművészet a múzeumban. Balkon 2006/1. Fordította: Sebők Zoltán.
[21] Fotótörténeti párhuzam lehetne Klösz György milleniumi kisvasút építését megörökítő fényképsorozata.
[22] Lásd például a már említett Construction című kiállítást (Molnár Ani Galéria, 2021).
[23] Hámos Gusztáv szóbeli közlése 2024 júniusában.
[24] A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában.
A tanulmány rövidebb változata az In Limbo című könyvben kerül publikálásra német és angol nyelven (várható megjelenés, 2024, kiadó: Revolver).
Hámos Gusztáv – Katja Pratschke: A Semmitől az Egyig
Mai Manó Ház
2024. augusztus 30. – október 6.
Kurátor: Boros Lili művészettörténész