Menü

Mit nézzünk májusban? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

25 • 05 • 02Punkt

Májusban sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Még tart a Budapest FotóFesztivál, indul a 10. Pécsi Fotóbiennálé, Pálfi György fotógyűjteménye és csoportos kiállítás mesterséges intelligencia által generált képekből. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Sylvia Plachy – Ajándékok a XX. századból és azon túl
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
2025. április 5. – augusztus 31.
Kurátor: Csizek Gabriella

Az Ajándékok a XX. századból és azon túl című kiállítás életművének nem szokványos áttekintése: képeinek egy részét publikált formában is bemutatjuk, azaz sok képről látható lesz a kiállításra készített kópia és a megjelent változat is, más fotókkal, szövegekkel egybeszerkesztve. Ez a komplex bemutatási mód az elkészült fotó történetébe kalauzolja a nézőt, és megmutatja jelentésének módosulásait a különböző megjelenési helyzetekben. Sylvia Plachy életműve esetében ennek különös jelentősége van – művei jelentős részét ugyanis a New York-i The Village Voice hetilapban és a Metropolis formatervezési és építészeti magazinban publikálta. E folyóiratokban Sylvia Plachynak állandó rovata, oldalpárra szerkesztett fotóanyaga jelent meg hosszabb időszakokon keresztül, most erre a tárlatra ezekből és az életmű egészéből is válogattak.

0103

Fotó: © Sylvia Plachy

Inside. 35 éves az opavai Sziléziai Egyetem Kreatív Fotográfiai Intézete
Deák 17 Galéria
2025. április 16. – június 14.
Kurátorok: Vladimír Birgus, Ondřej Durczak

Az opavai Sziléziai Egyetem Kreatív Fotográfiai Intézete 35 éves fennállását ünnepli. Az Inside című kiállítás a hallgatók újabb, intim és személyes témákra összpontosító munkáit mutatja be. A fotográfiai projektek a belső életre és a legközelebbi emberek életére, a családi kapcsolatokra, a személyes identitásra, az emberek közötti kapcsolatokra és a művészetterápia különböző formáira reflektálnak. A kiállítás eredeti megközelítések és kreatív kísérletek változatos keverékét mutatja be, amely az egyes művészek szubjektív látásmódját tárja fel. Az egyéni koncepciókon és személyes értelmezéseken keresztül a fotók új perspektívákat nyitnak meg intim témákról, és saját életükről való gondolkodásra hívják a látogatót.

0103

Fotó: © Krzysztof Goluch: Hotel

Valós és mesterséges identitások
Kiscelli Múzeum
2025. április 29. – június 23.
Kiállító alkotók: Bodócs Szelina, Boros Fanny, Buzássy Honóra, Éles Balázs, Fekete Máté, Gábor Enikő, Glavánovits Martin, Gőbölyös Luca, Horváth Krisztina, Illyés Bence, Janik Zoltán, Keleti Éva, Kleb Attila, Kolozsi Bea, Koncz Olivér, Koválcsik Ágnes, Ligeti Bálint, Molnár Zoltán, Móró Zsófia, Oláh Gergely Máté, Szauder Dávid, Tímár Péter, Tombor Zoltán, Torkos Márk Erik, Urbán Ádám, Vanek Virág, Varga Tamás, Vasali Katalin, Walton Eszter
Kurátorok: Molnár Veronika, Somosi Rita

A Budapest FotóFesztivál indulása óta kitüntetett szerepet kapnak a magyar fotográfusok, évente egy-egy tematika kapcsán invitálva őket a közös gondolkodásra, diskurzusra. A klasszikus művészeti műfajok jelenének feltérképezése több tematika mentén megvalósult az elmúlt években. Ezt továbbgondolva 2025-ben a fotográfia területét (is) érzékenyen érintő és újabb kihívásokkal szembesítő mesterséges intelligencia kérdésköre kerül a fókuszba. A valós és mesterséges identitások című kiállítás az egyik legklasszikusabb műfaj, a portré területén belül vizsgálja a fotográfia és az AI lehetőségeit és kapcsolódási pontjait, bemutatva a hazai alkotók viszonyulását és alkotói praxisát a témát illetően. A portréhoz és az emberábrázoláshoz való viszonyunk fotográfusként és befogadóként is folyamatosan változik, a mesterséges intelligencia megjelenése a képalkotási folyamatban egy újabb korszak kezdetét jelzi. A Kiscelli Múzeumban kiállított alkotások tükrében láthatjuk milyen különbségek, lehetőségek, állásfoglalások dominálnak a másfél évszázados fotográfiai hagyományok és a legújabb technológia ötvözésében.

0103

© Ligeti Bálint: Home, 2024

Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből
Mai Manó Ház
2025. április 23. – június 22.
Kiállító alkotók: Al Satterwhite, Berenice Abbott, Dennis Hopper, Ed Ruscha, Elliott Erwitt, Ernst Haas, Evelyn Hofer, Ezra Stoller, Gregory Crewdson, Grey Crawford, Lőrinczy György, Inge Morath, Jeff Brouws, Joe Maloney, Joel Meyerowitz, Joel Sternfeld, Joseph Szabo, Langdon Clay, Lee Friedlander, Matthew Porter, Mitch Epstein, Mitchell Hunk, O. Winston Link, Pete Turner, Peter Hujar, Ray K. Metzker, Richard Misrach, Robby Müller, Robert Frank, Robert Funk, Ruth Orkin, Saul Leiter, Thomas Ruff, Thomas Struth, Todd Hido, Tom Blachford, Tyler Shields, William Eggleston, Jessica Wilson
Kurátor: Baki Péter

A 19. század végi, szinte egyidejű létrejöttük óta Amerika és a személyautó elválaszthatatlanul összefügg. A gyors innováció korszakában született autó forradalmasította a mozgást, új szabadságot és sebességet biztosítva, míg a fényképezés dinamikus médiumként jelent meg a haladás és az átalakulás megörökítésére. Az így létrejövő képek az attitűdök széles spektrumát ragadják meg, a dicsérettől és az elismeréstől a szellemességig, az iróniáig, a cinizmusig, sőt az ellenségeskedésig, így megörökítve az emberiség provokatív és fejlődő kapcsolatát az autóval és annak kultúrájával. Pálfi György ragyogó és igényes gyűjteményéből merítve, ez a figyelemre méltó fotóválogatás azt illusztrálja, hogyan élt párhuzamosan az autó és a fényképezés a 20. század közepétől napjainkig, feltárva azokat a sokszínű kulturális, művészeti, társadalmi, mérnöki és dizájn aspektusokat, amelyek meghatározták az amerikai életet.

Szami: diary.
Tihanyi Bencés Apátsági Múzeum Galériája
2025. május 03. – június 08.

A diary. egy napról napra frissülő fotográfiai naplónak indult 2019-ben. A képek egymás után, spontán feltöltése Instagramra hozta magával a felismerést, hogy valami kezd összeállni, és koherens egységbe rendeződni. Az Instagramon megjelenő lokáció (Somewhere on Earth) arra utal, hogy a sorozatban fellelhető tárgyak, helyek, szituációk, portrék és jelenségek bárhol a világon megtalálhatóak. A snapshotos fény használata arra hivatott, hogy a hétköznapi történéseket kiemeljék a környezetükből, és ezáltal új jelentéstartalommal írják át azokat. A napról napra készített és folyamatában publikált képek egy olyan sorozatot kezdtek el kirajzolni, melyben újabb és újabb szekvenciák mutatták meg magukat. A felismerés, hogy ezek a látszólag összefüggéstelen képek koherensen működnek, nem csupán formai motívum, mivel különbőző szelekciókban más és más rendezőelv alapján teljesen diverz módon reflektálnak egymásra. A diary. fotósorozat klasszikus dokumentarista munkának indult, ami fotóesszevé terebélyesedett a munkafolyamatban. A képanyag nem hivatott arra, hogy válaszokat adjon, inkább, hogy kérdéseket vessen fel és már ismert és könnyen értelmezhető dolgokra mutasson rá új értelmezési mechanizmus(ok) alapján.

0103

Fotó: © Szami: Részlet a diary című sorozatból

X. Pécsi Fotóbiennálé
Pécs
2025. május 6. – június 10.

A Kortárs Magyar Fotográfia nevet viselő kiállítássorozat először 1995-ben nyitotta meg kapuit Pécsen. Az akkor hét helyszínen zajló egyéni és csoportos kiállítások, fotóművészeti előadások, szakmai beszélgetések főszervezője a Mecseki Fotóklub és a Magyar Fotóművészek Szövetsége volt. Az esemény sikere alapján a szervezők a továbbiakban Pécsi Fotóbiennálé név alatt, kétévenként további 8 alkalommal (1997–2011) adtak helyet az időközben nemzetközi érdeklődésre is számot tartó művészeti eseménynek. A neves hagyományok újjáélesztése céljából a Magyar Fotóművészek Szövetsége 2025 májusában megrendezi a X. Pécsi Fotóbiennálét, amely ezúttal öt helyszínen ad teret rangos csoportos és egyéni fotóművészeti kiállításoknak, melyekről hamarosan itt a Punkton is beszámolunk.

0103

Robitz Anikó: Panoráma / Scenery
Három Hét Galéria
2025. május 7. – június 12.
Társszervező: OSAS

Mi történik, ha a fotográfia túlmutat a valóság leképezésén? Robitz Anikó egyéni kiállításán a természetes tájak és a képzelet szülte világok találkoznak. A valós helyszínek inspirálta absztrakt tájképek a sötétkamrában nyertek új formát. Lenyűgöző vizuális kaland a művészi újraértelmezés jegyében, egy utazás a valóság lehetséges rétegei között.

0103

Fotó: © Robitz Anikó: Arizona, 2023–2025, 37x25 cm, archival pigment print

Kéri Gáspár: Time lapse
B32 Trezor Galéria
2025. május 08. – június 06.

Time-lapse kiállításom az idő fogalmának kiterjesztésére tesz kísérletet a személyesen megélt és rögzített idő megjelenítésével, a fotográfia médiumának segítségével. Hajnali futások évek óta egyazon pontról rögzített pillanatképei nem pusztán az időjárás és az évszakok váltakozását, de a szubjektív idő és az élet megállíthatatlanságának folyamatát ugyanúgy rögzítik, mint azoknak az utcán és könyvek lapjai között talált pénzeknek a fotótipológiája, amely több mint négy évtizedet, valamint a mögöttük és bennük rejlő történeteket jeleníti meg. Máskor két parallel felvételben egy teljes év képes belesűrűsödni, melynek keresetlen misztériumát aranyba kellett foglalni. És hogy mi az összefüggés a Ligur-tenger végtelennek ható horizontja és a Bükk-hegységben évmilliókkal ezelőtt kialakult kőszikla között, arra ugyancsak néhány fotográfiával szeretnék rávilágítani. A kiállítással kérdésessé szeretném tenni az idő észlelésének az objektivitását. Hiszen az idő megélése nem pusztán a fizikai világhoz köthető, hanem az emberi tapasztalat szubjektív aspektusaihoz is. Munkáimmal valójában megkérdőjelezem az idő egyenes vonalú, folyamatos áramlásáról alkotott hagyományos elképzeléseket, s ezt a fotográfia médiumával kívánom reprezentálni.

0103

Fotó: © Kéri Gáspár: Folyamatos napló zselatinos ezüst nyomat, 9x50x40 cm, 2022–2024

Jegyzetek

Az áprilisi ajánlónk – amelyben még szintén találni májusban is nyitva tartó remek fotókiállításokat – ezen a linken tekinthető meg.