Menü

Roadside Stories – Amerika emberek nélkül

25 • 05 • 23Rieger Johanna

A Mai Manó Házban nyílt meg az Americana című kiállítás, amely Pálfi György kortárs fotógyűjteményének egy különleges szeletét tárja a közönség elé. Az autók és a fényképezés összefonódása nemcsak az amerikai álom mitológiáját idézi meg, hanem egy egész kultúra lenyomatát is. William Eggleston színei, Robert Frank dokumentarista pillanatai, Ed Ruscha, O. Winston Link, Joel Meyerowitz, Dennis Hopper látásmódja – mind a mozgásban lévő Amerika egy-egy megállított képkockája.

A kiállított fotográfiák egyik legizgalmasabb sajátossága, hogy az amerikai életérzést úgy mutatja be, hogy egyetlen ember sem szerepel a képeken. Mégis, ezek a fotók tele vannak jelenléttel, arról mesélnek, kik vagyunk – vagy kik voltunk. A képek világában ott vibrál Tarantino, Lynch és Jarmusch hangulata is. A Pálfi-gyűjtemény narratívája filmes esztétikával dolgozik: árnyékok, neonfények, elkapott pillanatok – mintha minden kép egy kihagyott jelenet lenne egy road movie-ból. Csak a szereplők hiányoznak. Az amerikai autó nem létezik mítosz nélkül – elég, ha eszünkbe jut az egyik legnagyobb, a Route 66, a „Main Street of America”. Chuck Berry dala óta mindannyian tudjuk: Get your kicks on Route 66. Lehet, hogy ma már Tesla suhanna mellettünk a sztrádán, de a Cadillac Eldorado a ’70-es évek Amerikájának túlzásait testesítette meg – mintha egy Las Vegas-i kaszinó gördült volna az autópályára. Elvis Presley egy egész flottát tartott belőle. Hunter S. Thompson Félelem és reszketés Las Vegasban című regényében (és az abból készült filmben) is megidézi ezt a dekadens álomvilágot. A csikorgó, füstölgő, zöld Ford Mustang GT 390 Fastback minden idők egyik legikonikusabb filmes autójává vált, Steve McQueen ‘68-as filmklasszikusából: a Bullitt az autós üldözések etalonja lett. Azóta is dübörögnek – ha máshol nem, a vásznon, a bakeliten, vagy a kiállítás képei között sétálva gondolatban.

Kevés olyan magyar gyűjtő van, aki olyan érzékenyen és tudatosan építette volna fel kollekcióját, mint Pálfi György. Az üzletemberként ismert, de a művészeti szcénában jóval karakteresebb arcát mutató Pálfi nem egyszerűen műtárgyakat gyűjt, hanem diskurzust épít – képről képre, kiállításról kiállításra. William Eggleston, Stephen Shore, Joel Meyerowitz, Robert Frank – mindannyian ikonikus alakjai a kortárs és a klasszikus amerikai fotográfiának, és a gyűjteményben való jelenlétük önmagában is művészeti hitelességet biztosít. Ezek a fotográfusok nemcsak megörökítik, de újra is értelmezik az amerikai tájat, városokat, és az autók által köréjük szövődő mitológiát. A kiállított, évek alatt tudatosan felépített gyűjtemény egyik legérdekesebb darabja Robert Frank kaliforniai Letakart autó című fotója Long Beachen.

0103

Fotó: © William Eggleston: Cím nélkül, részlet a Los Alamos című sorozatból, 1971/ 1990-es évek

„Számomra nagyon izgalmas ez a letakart autó motívum – később rengeteg művésznél visszaköszön ez a téma. A kiállítás egy másik termében például Todd Hido egyik alkotásán is szerepel egy lepelbe burkolt autó”
– meséli Pálfi a gyűjteményéről.
„A másik Robert Frank kép csupán egy autórészletet mutat, mégis döbbenetesen pontos látlelet az amerikai társadalomról – mindezt úgy, hogy nem is láthatunk rajta embert. Az autó tele van matricázva keresztény üzenetekkel, ezáltal rendkívül erőteljes társadalmi-társadalomkritikai töltetet hordoz.”

0103

Fotó: © Thomas Ruff: press++65.33, 2016

0103

Fotó: © Gregory Crewdson: Forgatási fotó, Mapple utca. #2, 2003

Pálfi György válogatása kiemelkedik a hazai magángyűjtemények sorából – különösen e tematikus kollekció tekintetében. A gyűjtő elmondása szerint ezt a tematikát most lezárta, és a következő lépésként egy album kiadása van tervben, amely a teljes anyagot összefoglalja. A kiállítás képei nagy részben kronologikus sorrendben kerültek a falra, 1936-tól egészen 2024-ig. Érdekesség, hogy a fotózás tömegessé válása szorosan kapcsolódik a Kodak fényképezőgép 1888-as megjelenéséhez. Ez szinte egybeesik az autó 1886-os megjelenésével. Két olyan eszközről van szó, amelyek alapvetően formálták a modern tömegmédia és a társadalom vizuális önképét.

„Amikor válogattam a képeket szembesültem azzal a ténnyel, hogy viszonylag kevés az olyan alkotás, amely egyszerre érdekes fotográfiai és amerikai kulturális szempontból is, ugyanakkor nem szerepel rajta ember. Izgalmas vállalás volt, egy tanulási folyamat számomra.”

0103

Fotó: © Joel Meyerowitz: Karácsony a Kennedy reptéren, 1968/ 2021

Pálfi György koncepcióját jól tükrözi a kiállítás egésze, de különösen emblematikus Stephen Shore egyik fotója, amely korábban lemezborítóként is megjelent. Ez volt az egyik első mű, ami bekerült a gyűjteménybe. A képen luxusautókat kínálnak eladásra egy elhagyatott, gazos pusztaságban – a fényűző járművek és az elhanyagolt környezet éles kontrasztja rendkívül erőteljes képi hatást eredményez. Ez a fajta ellentét különösen foglalkoztatta a gyűjtőt, és jól példázza azt a vizuális és társadalmi feszültséget, amit a kiállítás számos darabja is felvet. Mitch Epstein munkája, amely a '70-es évek New Yorkjában készült – egy olyan időszakban, amikor a város nem éppen a biztonságáról volt híres. A képen egy drága Cadillac áll egy hajléktalan férfi mellett a belvárosban – ismét egy erőteljes társadalmi kontraszt. Ez a fajta ellentét más alkotók munkáiban is visszaköszön. Például Agnes Denes, akinek jelenleg a Műcsarnokban látható kiállítása, a közelben vetett be egy nagyobb városi területet búzával – egyfajta ökológiai és városkritikai projektként. Az ikertornyok is visszatérő motívumok a kiállításon. Joe Maloney két fotója is szerepel, amelyek között körülbelül tíz év telt el. Jól látszik rajtuk, hogy a '70-es évek New Yorkja egészen más volt, mint amilyen most a képzeletünkben él. A kiállítás és a gyűjtemény záródarabja nem egy hagyományos fénykép, hanem egy digitálisan előállított kép. A visszapillantó tükör motívuma visszatérő elem a kiállításon, de itt – ebben a nem-fotóban – különös súlya van. Ez a 2023-as alkotás egyfajta reflexióként is értelmezhető: visszatekintés a fotográfia több mint 140 éves múltjára egy olyan korszakban, ahol a valóság és a mesterségesen előállított képek határai egyre inkább elmosódnak, felvetődik a kérdés: mit látunk, amikor egy képet nézünk? Hihetünk-e még a szemünknek?

„Ez a kép számomra ezekre az egzisztenciális és technológiai kérdésekre rezonál. A háttérben megjelenő piros fény – talán tűzoltó-, rendőr- vagy mentőautó villogója – szinte apokaliptikus hangulatot áraszt. Aki látta a Szárnyas fejvadász eredeti változatát, talán emlékszik arra a folyamatos esővel áztatott, sötét világra, ahol hasonló fények vibrálnak a háttérben. Nem egy derűs zárókép, mégis úgy érzem, ez méltó befejezése ennek a válogatásnak – egyelőre szeretném ezt a ciklust lezárni, és visszatérni a kortárs művészet más irányaihoz.”

0103

Fotó: © Inge Morath: Láma a Times Square-en, New York, 1957

0103

Fotó: © Saul Leiter: Cím nélkül, é. n. / 2002

0103

Fotó: © Berenice Abbott: Benzinkút, Tremont sugárút és Dock utca, Bronx, 1936/ 1979

0103

Fotó: © Ezra Stoller: General Motors Műszaki Központ, Eero Saarinen, Warren, MI, 1950

0103

Fotó: © Tom Blachford: 2101 Berne, Mercedes, 2020

Jegyzetek

Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből
Mai Manó Ház
2025. április 23. – június 22.
Kurátor: Baki Péter
Kiállító művészek: Al Satterwhite, Berenice Abbott, Dennis Hopper, Ed Ruscha, Elliott Erwitt, Ernst Haas, Evelyn Hofer, Ezra Stoller, Gregory Crewdson, Grey Crawford, Lőrinczy György, Inge Morath, Jeff Brouws, Joe Maloney, Joel Meyerowitz, Joel Sternfeld, Joseph Szabo, Langdon Clay, Lee Friedlander, Matthew Porter, Mitch Epstein, Mitchell Hunk, O. Winston Link, Pete Turner, Peter Hujar, Ray K. Metzker, Richard Misrach, Robby Müller, Robert Frank, Robert Funk, Ruth Orkin, Saul Leiter, Thomas Ruff, Thomas Struth, Todd Hido, Tom Blachford, Tyler Shields, William Eggleston, Jessica Wilson