„Nincs történet, csak a formák és a fény kérdése” – Harry Gruyaert képei
25 • 09 • 26Szabó Liliom
A Deutsche Börse Photography Foundation átfogó retrospektív kiállításon mutatja be Harry Gruyaert belga művész több mint 120 fotográfiáját, a korai fekete-fehér képektől a művész emblematikus színes felvételeiig. Gruyaertnek, aki az európai színes fotográfia úttörője, az 1970-es évektől a 2000-es évek elejéig karrierjét összefoglaló World in Colour (Színes világ) című tárlata az eddigi legátfogóbb bemutató Németországban.
Harry Gruyaert 1941-ben született Antwerpenben, Belgiumban. Később Brüsszelben tanult fotográfiát és filmezést. Miután Párizsba költözött, divatfotográfusként dolgozott, ekkor ismerkedett meg számos olyan fotográfussal és rendezővel, akikre felnézett. Kezdetben a kontinensen elterjedt fekete-fehér képeket készített, amikor azonban egyik első nagy megbízásából 1969-ben Marokkóba utazott, az ország megannyi színének és árnyalatának köszönhetően egy életre beleszeretett a színes fotográfiába. A perzselő napfény, amely megvilágította a táj élénk színeit, valamint a természet és az építészet kölcsönhatásának köszönhetően a színes film munkáinak központi elemévé vált, ami még mindig meglehetősen szokatlan volt az 1970-es évek európai művészi fotográfiájában. Míg az amerikai fotográfusok, mint William Eggleston és Stephen Shore, elsőként használták ki a színes film adta új lehetőségeket, addig Európában a fotográfusok ugyanabból a generációból inkább a reklám, a sajtó és az illusztráció területére szorítkoztak a színek használatát illetően. Ebben a tekintetben Gruyaerthez közelebb állt az amerikai megközelítés.
„Európában, és különösen Franciaországban, létezik egy humanista hagyomány, amelyet olyanok alkotók képviselnek, mint például Cartier-Bresson, és ebben a műfajban a legfontosabb az ember, nem pedig a környezet. Csodáltam ezt a fajta megközelítést, de soha nem kötődtem hozzá. Engem inkább érdekel az összes többi komponens: a díszlet, a világítás és az autók; a részletek ugyanolyan fontosak, mint az emberek. Ez pedig egy teljesen más hozzáállás.”
– nyilatkozta korábban Gruyaert, akinek a színes képeknél nem a cselekedet, hanem a textúrák találkozása a lényeg. Ahogy ő fogalmaz:„Nincs történet, csak a formák és a fény kérdése.”
Az 1970-es években rendkívüli érzékkel örökítette meg a világ számos pontját európai szemmel, művészi látásmóddal. 1982-ben csatlakozott a híres Magnum fotóügynökséghez, ahol lehetősége nyílt arra, hogy az utazásai során szerzett különböző benyomások beépüljenek egyedi vizuális nyelvébe. Sok kollégájával ellentétben Gruyaert apránként elhagyta az újságírói attitűdöt: cselekmény helyett egy-egy hely hangulatát igyekezett megmutatni képein. Fotográfiái messze túlmutatnak a puszta dokumentáción; munkáin festői, filmes képvilág köszön vissza. Utazásainak jól ismert fényképei mellett a kiállításon láthatók Gruyaert szülőhazájában, Belgiumban készült korai fekete-fehér munkái és a Rivages-sorozatból származó képek is. A Harry Gruyaert. World in Colour című kiállítást Anne-Marie Beckmann, a Deutsche Börse Photography Foundation igazgatója és Cornelia Siebert rendezték. A kiállítás a Magnum Photos együttműködésével jött létre.
Harry Gruyaert. A World in Colour
The Cube – Eschborn
2025. szeptember 4. – 2026. január 25.