Menü

Mit nézzünk októberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

25 • 10 • 02Punkt

Októberben sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, ezúttal is számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Az egyéni- és csoportos kiállításokon olyan témákkal találkozhatunk mint egy évtizedek óta formálódó életmű, a családi emlékek újraalkotása a mesterséges intelligencia segítségével, a kortárs absztrakció kísérletei, a magyar neoavantgárd különleges alakjának fotói, a világűr metaforikus képei és a világ legjobb sajtófotói. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Sander Coers: POST
Mai Manó Ház – PaperLab Galéria
2025. szeptember 2. – október 26.
Kurátor: Kereszty Anna

Hogyan formálják a fényképek a múltról alkotott elképzelésünket? Mi számít hitelesnek a digitalizmus korában? Hogyan születhet identitás egyszerre igazságból és fikcióból, hiányból és képzeletből? Ezekre a kérdésekre reflektál Sander Coers holland fotográfus POST című munkája, amely finom esztétikával és nosztalgikus hangulatidézéssel mesél az emlékezet felépítéséről, formálódásáról, és újraalkotásáról. Coers gyerekkorában órákon át a böngészte – elmerülve a részletekben – nagyszülei fényképalbumait, amelyekben nagyapja öröksége és indonéz gyökerei sejlettek fel. Vágyott arra, hogy a fotókon keresztül közelebb kerüljön nagyapja múltjához, de az ezt övező csend megnehezítette a történet egészének megértését. Ennek a hiánynak az áthidalására a Midjorurney mesterséges intelligencia alapú képgeneráló szoftver segítségével bővítette a családtörténetét. Az AI algoritmust úgy tanította be, hogy a nagyszülei 1940-es évektől az 1990-es évekig terjedő albumai alapján generáljon új képeket. A színvilág, a tájak és a ruhák idézik az archív fotókat, azonban minden teljesen fiktív.

0103

© Sander Coer: POST, no. 33, 2023

Absztrakt expozíció
Magyar Fotográfiai Múzeum
2025. szeptember 5. – október 31.
Kurátor: Somosi Rita
Kiállító alkotók: Gál Teodóra, Schór Ádám, Simon Gellért és Szabó Liza

A Magyar Fotográfiai Múzeum kiállításának a témája az absztrakt fotográfia, amely a fotóművészet egyik legizgalmasabb és legösszetettebb területe. E műfaj lényege nem csupán abban áll, hogy eltávolodik a látható világ közvetlen ábrázolásától, hanem abban is, hogy újfajta látásmódokat és értelmezési lehetőségeket kínál. Ezúttal Gál Teodóra, Schór Ádám, Simon Gellért és Szabó Liza munkáin keresztül nyerhetünk bepillantást az absztrakt fotók izgalmas világába. Ez a kiállítás olyan alkotásokat mutat be, amelyek több megközelítés mentén térképezik fel az absztrakt fotográfia kortárs lehetőségeit. A klasszikusan komponált képek formai tudatossága és vizuális ritmusa még a hagyományos fotográfia nyelvén szólal meg, de már túlmutat a dokumentálás funkcióján: az absztrakció itt esztétikai és érzéki tapasztalatként jelenik meg. A test és a környezet formai elvonatkoztatása a néző felismerési vágyát kérdőjelezi meg – ezekben a képekben a valóság még jelen van, de már csak utalás szinten, fragmentumként. Végül a digitális eszközökkel létrehozott vagy manipulált fotók teljesen felszámolják a mimetikus viszonyt a világgal: a kép nem leképez, hanem generál, nem mutat, hanem épít.

0103

Fotó: Schór Ádám: Részlet a Digitális tájak című sorozatból

Világok peremén – Koncz Csaba kiállítása. In memoriam Szilágyi Sándor
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ 8F Galéria
2025. szeptember 18. – november 9.
Kurátor: Kopin Katalin

Koncz Csaba képzőművész, zenész az örök kívülálló szerepét érezte leginkább magáénak, mind a művészet különböző ágaiban való jelenléte, mind a társadalmi státusza ennek megfelelő volt. Ez az „outsider” lét azonban nem jelentette azt, hogy ne lett volna hatással és ne formálta volna intenzíven azt a területet, amivel éppen foglalkozott. Az a rövid periódus, 1962 és 1967 között, amikor a fotográfiának szentelte figyelmét, kitörölhetetlenül fontos időszaka volt a magyar neoavantgárd fotó történetének. Az ekkor létrejött kísérletező, absztrakt, jelszerű fotói egy olyan polémiába és diskurzusba kapcsolódtak be, mely a kiállítótereken és az underground asztaltársaságokon túl, a fotográfiai szaksajtón át, a kor feszes kultúrpolitikájának ingerküszöbét is elérte.

0103

Fotó: Koncz Csaba: Cím nélkül, 1962-1967 között / Einspach & Czapolai Fine Art | Csaba Koncz - Untitled, between 1962‒1967 / Einspach & Czapolai Fine Art

Deim Balázs – Memories from Space 2012–2025
Artphoto Galéria
2025. szeptember 24. – október 30.

2012-ben készült Memories from Space című sorozatom, amelyben a polaroid image transfer technika alkalmazásával olyan képi világot alakítottam ki, ami égitestek sejtelmes vizuális lenyomatát idézi. A felvételek kiindulópontját hétköznapi tárgyak és látványok adták, azonban a hordozóról történő képátviteli folyamat során az eredeti ábrázolás monokróm színhasználatra és leegyszerűsített formákra redukálódott. Ez a transzformáció eredményezte a sorozat sajátos, misztikus atmoszféráját, és nyitotta meg a világűr és a kozmikus ismeretlen asszociációs terét. Kutatásom központi kérdése azóta is az univerzum alternatív vizuális reprezentációja, amely több későbbi munkámban is hangsúlyosan jelenik meg (Space, 2017–2020; Passing Time, 2022). A most bemutatott legfrissebb luminogram-kísérletek a fénylenyomatok fokozatos átalakulásán, illetve esetleges eltűnésén keresztül az emlékezés és a felejtés problematikájára reflektálnak. Munkámban az emlékezés fizikai hordozhatóságát és szellemi kiterjedését kutatom: mi az, ami fennmarad, és lehetséges-e olyan kollektív vagy kozmikus memória, amely a földi élet előtti állapotokat idézi fel? (Deim Balázs)

0103

Fotó: Deim Balázs: Memories from space 01, polaroid transfer, 2012

MINΨÓ SZERT Károly: FoToNoIrE jelenségek nem lineáris dinamikája
Szent István Király Múzeum – Székesfehérvár
2025. szeptember 26. – november 30.

A Szent István Király Múzeum kiállításán a műveiben a festészet és fotográfia határán alkotó MINΨÓ SZERT Károly az elmúlt öt évtizedben készült fotóit, fotóciklusait és legújabb munkáit mutatja be. A tárlaton a Magyar Nemzeti Galéria, a Magyar Fotográfiai Múzeum és az Equibrilyum gyűjteményeiben, valamint magángyűjteményekben őrzött, ritkán látható művek is megtekinthetők. A FoToNoIrE jelenségek nem lineáris dinamikája című tárlat arról szól, hogyan alakul, formálódik egy életmű évtizedek alatt, milyen motivációk indítják be az alkotói fantáziát az ifjúkori spontán kattintgatások, majd a nyolcvanas évek magyar szürkezónáit érzékelő (a szerző kifejezésével) „lomozásoktól”, az elmélyült műhelymunka során kifundált nagyméretű fotográfiai táblaképekig, vagy a handmade plexifotó újraértelmezett valóságáig.

0103

Fotó: MINΨÓ SZERT Károly: Szaltó, 80x80 cm, Analog felvétel, 1975, ezüst-bromid zselatin, egyedi nagyitás, 2021, alapozott farostlemez fémkeretben

WORLD PRESS PHOTO 2025 Biodóm 2025. szeptember 26. – november 9. Szervező: Révész Tamás /

A World Press Photo kiállítás a világ legjobb és legfontosabb sajtófotóit és dokumentarista fényképeit mutatja be, amelyeket egy független zsűri választott ki. A World Press Photo kiállítás arra ösztönzi a nézőket, hogy lépjenek ki a hírciklusból, és kritikusan gondolkodjanak világunk fontos témáiról. Az idei pályázazra 3 778 fotográfus 141 országból összesen 59.320 fotót küldött be. A díjazott 42 fotográfus 31 országot képvisel, melyek az alábbiak: Banglades, Fehéroroszország, Brazília, Kolumbia, Kongói Demokratikus Köztársaság, El Salvador, Franciaország, Németország, Haiti, Irán, Irán/Kanada, Olaszország, Mianmar, Hollandia, Nigéria, Palesztina, Peru/Mexikó, Fülöp-szigetek, Portugália, Oroszország/Németország, Dél-Korea, Spanyolország, Szudán, Thaiföld, Törökország, Egyesült Királyság, Amerikai Egyesült Államok és Venezuela.

0103

Fotó: Women's Bodies as Battlefields by Cinzia Canneri, Italy, Association Camille Lepage
Africa/Long-Term Project