Címke: könyvajánló

A múlt illúziója – Válogatás Dobos Tamás W című albumának képeiből

2023 decemberében a Faur Zsófi Galéria és Kiadó gondozásában jelent meg Dobos Tamás fotóművész, operatőr W cimű albuma. A Kiadó által elindított Mai Magyar Fotóművészet sorozat részeként, de attól eltérő kivitelezésben létrejött kiadvány – Bartis Attila és Nemes Z. Márió gondolataival együtt – átfogó képet ad Dobos Tamás különleges fotóművészeti látásmódjáról.

Tovább

A múlt relikviái: Válogatás Irina Ruppert legújabb fotókönyvének képeiből

Ruppert a könyvében archív katonai útlevélportrékat ötvözött halott állatok tetemeivel. Az erősen szimbolikus és metaforikus munkában a személyes családi traumák és a múlt megismerhetőségének kérdései állnak a fókuszban. A vizuálisan izgalmas és mély kérdéseket feldolgozó nyolcvan oldalas könyv angol nyelven jelent meg hétszáz limitált példányban, és harmincöt képet tartalmaz.

„A reményt leginkább színekben lehet kifejezni” – Joel Meyerowitz gondolatai a színes fényképezés erejéről

Az 1960-as évek végéig Meyerowitz két kamerát hordott magánál: az egyik fekete-fehér, míg a másik színes filmmel volt betöltve. Legújabb albumában, mely a Thames and Hudson gondozásában jelent meg A Question of Color címmel, Meyerowitz elmeséli azt a történetét is, amikor azt mondták neki, hogy a komoly fotográfusok fekete-fehér képeket készítenek. ‘De miért?’ kérdezte Meyerowitz: ‘mikor a világ színes?’ A cikkünkben olvasható interjú magyar nyelven kizárólag a Punkt oldalán érhető el.

„Egy jó képnek nem kell technikailag tökéletesnek lennie, elég, ha emlékezetes” – Beszélgetés Bryan Adams fotográfussal

Bryan Adams nemcsak többszörös platinalemezes előadóművész, hanem elismert fotográfus is, akinek hatból öt fotókönyvét a Steidl kiadó jelentette meg. Portréfotográfiája elismeréseként a Royal Photographic Society tagjai közé választotta. Az 1960-as években kezdett el érdeklődni a fotográfia iránt, amikor a körülötte lévő dolgokat kezdte el rögzíteni, a koncertektől a kádban fekvő barátnőjén át a parkoló faláig. Az emlékeit szerette volna ilyen módon megőrizni. Az 1990-es évek végén Adams saját albumának borítójához kezdett el önarcképeket készíteni. Nem sokkal később már barátokat, más zenészeket, színészeket és modelleket is fényképezett.

„A világ alkotja a képeimet, nem én.” – Válogatás Lee Friedlander Workers című anyagából

Lee Friedlander amerikai fotográfus The Human Clay sorozatának legújabb Workers alcímet viselő darabja jelent meg a Steidl kiadó gondozásában. A kötet 250 fényképet tartalmaz a művész hat évtizede gyarapodó archívumából, köztük számtalan eddig publikálatlan felvételt. 2017-től kezdődően a művész és a Yale University Press egy nagyratörő több kötetes sorozat kiadásába kezdett The Human Clay címmel, mely régebbi és legújabb fényképeit egy-egy munkásságának meghatározó témája köré szervezi.

„A fotográfia mindig is képes volt a manipulációra.” – Joel Sternfeld American Prospects anyaga az Albertinában

Az 1970-es években indult amerikai New Color Photography mozgalom egyik meghatározó alakja, Joel Sternfeld három sorozatának – First Pictures (1971–1980); American Prospects (1978–1986); Stranger Passing (1986–2001) – háromszáznegyvenkilenc fotográfiáját adományozta a bécsi Albertina Museum kortárs gyűjteménye számára. Ebből az alkalomból American Prospects címen nyílt kiállítás a három anyag válogatásából, a tárlat január 21-éig látogatható az osztrák fővárosban.

„Egy jó fotó halhatatlanná tesz” – dokumentarista minőség és humanista vonzerő Robert Lebeck fényképein

Számos sajtóorgánum mellett dolgozott a Life-nak, évekig főszerkesztője volt a Geo magazinnak; a Stern állandó munkatársaként készített emblematikus riportjai pedig az egész világot bejárták. A német fotóriporter, Robert Lebeck (1929–2014) Nyugat-Németországban, valamint a kettéválasztott Berlinben készült fényképeiből Hierzulande címen fotókönyv jelent meg a Steidl Verlag gondozásában.

Az igazság és a pillanat valósága az első német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker korai munkásságában

A Galerie Buchkunst Berlin január 13-ig látogatható tárlata az első teljes jogú német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker munkássága előtt tiszteleg. A Thomas Hoepker: All Around The World – Unseen Color & Early Black and White című kiállítás a nyolcvanhét éves fotóriporter korai, részben most először látható munkáit mutatja be. A kiállítással egy időben jelent meg Hoepker ötvenes évekbeli emblematikus olaszországi képeit bemutató Italia című fotóalbum is.

Tovább

Vogue címlaplányból háborús haditudósító – Lee Miller élete és életműve könyvben és a filmvásznon éled újjá

A Thames & Hudson gondozásában Lee Miller. Photographs címen megjelent a 20. század egyik legjelentősebb női fotográfusáról szóló monográfia. A húszas évek Párizsában Miller a szürrealisták múzsája volt, később fotómodellként és reklámfotográfusként, majd a második világháború idején már haditudósítóként dolgozott a Vogue számára. A könyv előszavát Kate Winslet Oscar-díjas brit színésznő írta, aki a fotográfus életéről szóló film főszerepét is játssza. A Lee című filmet idén szeptemberben mutatták be a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, európai premierje decemberben várható.

Válogatás az idei Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards kitüntetés várományosaiból

A tizenegyedik alkalommal megrendezett Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards elnevezésű díjra ezúttal hatvanegy országból érkezett 961 fotókönyv. A szeptember végén tartott háromnapos bírálás után a szakmai zsűri 35 kötetet talált érdemesnek, melyek az első fotókönyv, az év fotókönyve, valamint az év katalógusa kategóriákban versenyeznek.

„Csak azokat a képeket szeretem, amelyeket én készítettem” – Válogatás William Eggleston: The Outlands című albumának képeiből

William Eggleston Chromes című albumának 2011-es megjelentetésével vette kezdetét az a könyvsorozat, amely a művész teljes életművét vizsgálja. A Steidl kiadó fotókönyveiből válogató rovatunkban ezúttal a The Outlands című anyag képeit mutatjuk be, mely Eggleston színes munkásságát bemutató sorozatának az utolsó fejezete.

Fél évszázad a Magnum fotográfusaként – Burt Glinn életműve visszarepít a 20. század ikonikus hétköznapjaiba

A heidelbergi székhelyű Kehrer Verlag az egyik legsokoldalúbb Magnum-fotográfus, az amerikai Burt Glinn (1925–2008) életművének meghatározó darabjait rendezte kötetbe Half a Century as a Magnum Photographer címen. Az angol nyelvű, száznegyvennégy oldalas keménytáblás monográfiát már önmagában élmény kézbe venni, ám az igazán őszinte rácsodálkozás a kiemelkedően izgalmas képanyagot látva fog bennünket érni.