Címke: könyvajánló

„A fotográfia mindig is képes volt a manipulációra.” – Joel Sternfeld American Prospects anyaga az Albertinában

Az 1970-es években indult amerikai New Color Photography mozgalom egyik meghatározó alakja, Joel Sternfeld három sorozatának – First Pictures (1971–1980); American Prospects (1978–1986); Stranger Passing (1986–2001) – háromszáznegyvenkilenc fotográfiáját adományozta a bécsi Albertina Museum kortárs gyűjteménye számára. Ebből az alkalomból American Prospects címen nyílt kiállítás a három anyag válogatásából, a tárlat január 21-éig látogatható az osztrák fővárosban.

Tovább

„Egy jó fotó halhatatlanná tesz” – dokumentarista minőség és humanista vonzerő Robert Lebeck fényképein

Számos sajtóorgánum mellett dolgozott a Life-nak, évekig főszerkesztője volt a Geo magazinnak; a Stern állandó munkatársaként készített emblematikus riportjai pedig az egész világot bejárták. A német fotóriporter, Robert Lebeck (1929–2014) Nyugat-Németországban, valamint a kettéválasztott Berlinben készült fényképeiből Hierzulande címen fotókönyv jelent meg a Steidl Verlag gondozásában.

Az igazság és a pillanat valósága az első német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker korai munkásságában

A Galerie Buchkunst Berlin január 13-ig látogatható tárlata az első teljes jogú német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker munkássága előtt tiszteleg. A Thomas Hoepker: All Around The World – Unseen Color & Early Black and White című kiállítás a nyolcvanhét éves fotóriporter korai, részben most először látható munkáit mutatja be. A kiállítással egy időben jelent meg Hoepker ötvenes évekbeli emblematikus olaszországi képeit bemutató Italia című fotóalbum is.

Vogue címlaplányból háborús haditudósító – Lee Miller élete és életműve könyvben és a filmvásznon éled újjá

A Thames & Hudson gondozásában Lee Miller. Photographs címen megjelent a 20. század egyik legjelentősebb női fotográfusáról szóló monográfia. A húszas évek Párizsában Miller a szürrealisták múzsája volt, később fotómodellként és reklámfotográfusként, majd a második világháború idején már haditudósítóként dolgozott a Vogue számára. A könyv előszavát Kate Winslet Oscar-díjas brit színésznő írta, aki a fotográfus életéről szóló film főszerepét is játssza. A Lee című filmet idén szeptemberben mutatták be a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, európai premierje decemberben várható.

Válogatás az idei Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards kitüntetés várományosaiból

A tizenegyedik alkalommal megrendezett Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards elnevezésű díjra ezúttal hatvanegy országból érkezett 961 fotókönyv. A szeptember végén tartott háromnapos bírálás után a szakmai zsűri 35 kötetet talált érdemesnek, melyek az első fotókönyv, az év fotókönyve, valamint az év katalógusa kategóriákban versenyeznek.

„Csak azokat a képeket szeretem, amelyeket én készítettem” – Válogatás William Eggleston: The Outlands című albumának képeiből

William Eggleston Chromes című albumának 2011-es megjelentetésével vette kezdetét az a könyvsorozat, amely a művész teljes életművét vizsgálja. A Steidl kiadó fotókönyveiből válogató rovatunkban ezúttal a The Outlands című anyag képeit mutatjuk be, mely Eggleston színes munkásságát bemutató sorozatának az utolsó fejezete.

Fél évszázad a Magnum fotográfusaként – Burt Glinn életműve visszarepít a 20. század ikonikus hétköznapjaiba

A heidelbergi székhelyű Kehrer Verlag az egyik legsokoldalúbb Magnum-fotográfus, az amerikai Burt Glinn (1925–2008) életművének meghatározó darabjait rendezte kötetbe Half a Century as a Magnum Photographer címen. Az angol nyelvű, száznegyvennégy oldalas keménytáblás monográfiát már önmagában élmény kézbe venni, ám az igazán őszinte rácsodálkozás a kiemelkedően izgalmas képanyagot látva fog bennünket érni.

Tovább

„Mi, fotográfusok valójában saját magunkat fényképezzük a másikban – minden egyes alkalommal.” – Válogatás Evelyn Hofer: New York című albumából

Evelyn Hofer a 2009-ben bekövetkezett haláláig fényképezett, annak ellenére, hogy életében nem szerzett túl nagy személyes hírnevet. Ezért is nevezte Hilton Kramer műkritikus „Amerika leghíresebb ismeretlen fotográfusának.” A Steidl kiadó fotókönyveit ismertető rovatunkban ezúttal Hofer New York című albumának képeiből válogattunk.

„Minél gyorsabban élünk, annál kevesebb érzelem marad a világban” – Stanko Abadžić képei Budapestről

„Minél gyorsabban élünk, annál kevesebb érzelem marad a világban. Ez lehet az oka annak, hogy a fényképeim nem tűnnek kortársnak, és hogy miért tekintek vissza arra az időre, amikor az emberek még közelebb álltak egymáshoz. Minél lassabban élünk, annál mélyebben érezzük a körülöttünk lévő világot. Ez az én általános filozófiám.”

„Engem jobban érdekel, hogy jó legyek, mint hogy híres legyek.” – Annie Leibovitz utazókiállítás indul az USÁ-ban

A Crystal Bridges Museum of American Art szervezésében szeptembertől látható Annie Leibovitz at Work című tárlat az elmúlt egy évtizedben a művész első jelentős múzeumi kiállítása, amely új és ritkán látható fényképeket is tartalmaz Leibovitz legendás, immár fél évszázados pályafutása során készült munkáiból. Az utazókiállítás a Crystal Bridgesben mutatkozik be elsőként, mielőtt négy városból álló körútra – Charlotte, Sacramento, Nashville és Wichita – indul az USÁ-ban.

Online is megtekinthető Annie Leibovitz At Work című albuma

Az Annie Leibovitz At Work című album azt mutatja meg, hogy a világhírű fotóművész hogyan készíti a képeit. Leibovitz nem csak azokat a fiatal fotográfusokat és olvasókat szólítja meg, akik érdeklődnek a fotográfusok tevékenysége iránt, hiszen valószínűleg minden olvasó le lesz nyűgözve ettől a gazdagon bemutatott fotográfiai anyagtól. Az albumba került témák közé tartozik a fotóriporteri- és stúdiómunka, a táncosok és sportolók fényképezése, az írókkal való munka, valamint az analógról a digitális fényképezőgépekre történő átállás bemutatása. A könyv eredetileg 2008-ban jelent meg, és jelenleg is Leibovitz legkeresettebb könyve. Az album az archive.org oldalon online is elérhető.

Az első civil fotográfus képei a koreai demilitarizált zónából – Park Jongwoo: DMZ

Minden alkalommal, mielőtt beléptem a DMZ-be, engedélyt kellett kérnem öt különböző hatóságtól: az ENSZ Parancsnokságának Katonai Fegyverszüneti Bizottságától, a Koreai Nemzetvédelmi Minisztériumtól, a Koreai Vezérkar egyesített főnökétől, a hadsereg főhadiszállásától és a helyi hatóságoktól. A DMZ-be való belépéshez bombabiztos sisakot, golyóálló mellényt és sajtókarszalagot kell viselni, a katonai hatóságok előírásainak megfelelően.