Szemle

Citrom vagy narancs?

“Ha a piac nem pörög, hát marad az esemény ilyen-olyan színvonalú kipipálása a résztvevők részéről. Csak hab a tortán, és valóban becsülendő, aki mindettől függetlenül tud és akar hibátlanul, messzemenően professzionálisan bemutatkozni…”

Tovább

A létbizonytalanság korszelleme

“Fontos kiemelni, hogy ilyen jellegű csoportos kiállítást rendezni nagyon nehéz feladat: a művészek nem adott témára alkotnak, a kurátoroknak pedig hozott anyagból kell dolgozniuk, hiszen mind az alkotók, mind pedig a program keretében megvalósult művek adottak.”

A lebomló tér topográfiája

“Tájképein fragmentált, szervetlen és ezért értelmezhetetlen tereket, épületeket látunk, amelyek sem egymáshoz, sem a tájba nem illeszkednek, és láthatóan az emberi élethez sem.”

Udvari bolondok a támfalon

“A kollázs-sorozat képein szereplő figurákkal kapcsolatban egyértelmű, hogy humanoid karakterekről van szó, ugyanakkor a torz végtagokban, a kicsavart testtartásokban és az elvadult tekintetekben mégis van valami poszthumán, szörnyszülöttekre, vagy különleges mesebeli állatokra hajazó.”

Hogyan kezeld a kiváltságaidat?

“Bár a kiállítás nem ad sok támpontot, nem fogja gondoskodóan a néző kezét, de erős atmoszférát teremt, amelyben végsősoron egy privilegizált nézőpont kritikáját fogalmazza meg.”

Beszéljünk medencés bulikon a fotográfiáról

Ahogy korábban már beszámoltunk róla, az idén 50. évfordulóját ünneplő arles-i fotófesztivál több meglepetést is tartogatott számunkra: minden eddiginél több nőművész munkáját állították ki, a fesztivál háttérstábjában arányosabbá vált a nemi reprezentáció, a klasszikusabb kiállítások mellett pedig néhány bevállalós kortárs anyaggal és kurátori koncepcióval is találkozhattunk.

Megörökölt érzelmi házi feladat

“A családi viszonyrendszernél komplexebb érzelmi kavalkád ugyanis kevés akad a világon. És hogy ez mennyire univerzális tapasztalat, arra bizonyíték az augusztusban nyílt Családi okok miatt című kiállítás a debreceni MODEM-ben.”

Emlékezés és megismerés

“A tárlat a valódi figyelmet az identitásra, a történetmeséléssel konstruált múlt és a személyes azonosság problémájára fordítja.”

Hogyan készítsünk kézikönyvet?

“A különböző tevékenységek fázisfotóit van Beek kiragadja az eredeti kontextusból és saját, szubjektív szempontjai szerint csoportosítja őket, elsősorban ikonográfiai, vagy vizuális összecsengések alapján.”

Tovább

A képek működése

“A munka olyan, mint egy több dimenziós puzzle, amelyben a kirakós játék nem pusztán síkban, hanem térben is zajlik, így, sok esetben, ami síkban nem illik össze, a térben mögötte lévő formákkal már igen, és ez sokszorozódhat, több formával is létrejöhet kapcsolat.”

A fény nyomai

“Ezeken a felvételeken a fényképezőgép elhagyása mellett már vegyszerek, vagy mesterségesen előidézett kémiai folyamatok sem befolyásolják a képalkotást.”

A hedonista tekintet

“De bármit fotóz is, mindig sugárzik a képekről a szépség és az élet spontán, elegáns élvezete.”

A kibillenés stabilitása

“Az egész sorozat játékos és könnyed(nek tűnő) módon ellenpontozza az anya-szerepre nehezedő terheket. A női alkotóknak a férfi művészekhez képest egyébként is nagyságrendekkel kevesebb zavartalan alkotó ideje az anyává válással drasztikusan csökken. “

Hit, nyelv, erőszak

“A Hellyel kívánt jelentés alkotói arról beszélnek, hogy milyen nehéz bármit is elmondani, ráadásul a képek nyelvén. De a nehézség megmutatása már több is, mint félsiker.”