Menü

5kérdés – Korniss Péter

21 • 03 • 13Punkt

5kérdés rovatunkban ugyanazt az öt kérdést tesszük fel a hazai fotográfiai élet meghatározó szereplőinek. Ezúttal Korniss Pétert a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és Pulitzer-emlékdíjas magyar fotográfust, fotóriportert kérdeztük.

1.     Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?

Először a klasszikusok hatottak rám: Henri Cartier-Bresson és André Kertész. A hatvanas évek végén azonban reveláció volt számomra Leonard Freed könyve, a Black in White America című munkája. A fekete kisebbség helyzetéről szóló könyve 1968-ban jelent meg – akkoriban nagyon közel éreztem magamhoz Freed friss és dinamikus képeit.

Mindig lenyűgöztek a nagy ívű, ambiciózus vállalkozások. August Sander, A 20. század emberei című, hosszú távú, de csak részben megvalósult terve, vagy Edward S. Curtis harminc éven át készült grandiózus munkája Észak-Amerika indiánjairól, ma is tisztelettel tölt el.

A kilencvenes évek elején ismerkedtem meg Arnold Newman munkáival. Képeinek sokirányú műveltségre valló fogalmazása, megrendezettsége és szigorú kompozíciós rendszere új elemeket hozott a gondolkodásomba.

Bizonyos hatások következményei azonban nem egyszerű, racionális döntésekből következnek a fotografálásban. Ennél sokkal bonyolultabb folyamatok határozzák meg, hogy ki és hogyan hatott és milyen mértékben. Azt hiszem, az inspiráló hatásokat csak visszafelé nézve látjuk tisztábban, vagy csak utólag próbáljuk magyarázni.

 

2.     Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?

A Family of Man című, korszakos jelentőségű New York-i kiállítást sajnos, én csak könyv formájában ismerhettem meg. Könyvtáram egyik sokat lapozgatott kincse volt. Elültette bennem az élet sokszínűségét hirdető, emberközpontú fotográfia szeretetét.

 

3.     Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?

Első egyéni kiállításom külföldön volt, 1972-ben Helsinkiben, a Kluuvi Gallery-ben. Magyarországon az első kiállításomat 1974-ben rendeztem a budapesti Műcsarnokban.

 

4.     Analóg vagy digitális fényképezőgépet használ?

Az analóg kamerát 2004-ben váltottam digitális gépre, s azóta azzal dolgozom.

 

5.     Milyen fényképet készített legutóbb?

Tavaly decemberben a Szépművészeti Múzeum Román Csarnokában készítettem ezt az emlékképet feleségemről – a telefonommal. Sajnos, a járvány miatt, azóta is csak emlékképeket készíthettem.

0103

Fotó: Korniss Péter, 2020