50 ikonikus remekművel ünnepli a Sotheby’s a fotográfiai árveréseinek 50. évfordulóját
21 • 04 • 13Baki László
A 2021. április 12-én indult aukción – a Sotheby’s fotográfiai árveréseinek 50. évfordulója alkalmából – a New York-i és londoni központjukban 25-25 remekművet mutatnak be, amelyek a médium teljes történetét felölelik. A New York-i árverésre kerülő tételek között a fényképészet születését egy rendkívüli műegyüttes képviseli; William Henry Fox Talbot közel kétszáz nyomata, amelyeket lánytestvére, Horatia gyűjtött össze, és amely generációról generációra öröklődött a családban. Az album értékét 300.000 – 500.000 dollárra (90-150 millió forintra) becsülték a szervezők.
Az aukción kivételes női fotográfusok munkái is szerepelnek, olyanok, mint Imogen Cunningham modernista tanulmányának, a Háromszögeknek egy nagyítása, vagy Lee Miller szürrealista aktja. Ennek a képnek az értékét 150.000 – 200.000 dollár (45-60 millió forint) közé tették a szakértők.
A klasszikus amerikai fotográfiák között megtalálható Carleton Watkins Helyőrség, Columbia folyó című képének két, magántulajdonban lévő nagyításából az egyik, és Ansel Adams meghatározó Holdkelte, Hernandez, Új-Mexikó című munkájának egy bravúros korai nyomata, mely a jubileumi aukció legdrágább tétele, a szervezők 500.000 – 700.000 dollárt (150-210 millió forintot) várnak a fotóért.
1941 októberében Harold Ickes belügyminiszter egy hathónapos munkára kérte fel Adamst, hogy fényképeket készítsen a Belügyminisztérium fennhatósága alá tartozó földekről az osztály új Belügyi Múzeumának díszítéséhez. A fotográfust kisfia, Michael és legjobb barátja, Cedric Wright kísérte el egy hosszú nyugati körútra. November 1-jén késő délután a Chama folyó völgyén keresztül Española felé utazva érkeztek a helyszínre, de a kép készítésének történetéről szóló beszámolók jelentősen eltérnek.
A Moonrise egyik első megjelenése 1942 végén volt, mikor azt kétoldalas méretben publikálták a US Camera Annual 1943 című kiadványában, amelyet az US Camera akkori "fotóbírója", Edward Steichen választott ki. A kiadványban Adams alábbi szövegével jelent meg a kép:
„Napnyugta után készült, a távoli hegyek és a felhők még az alkony fényében izzottak. Az előtér átlagfényértékét a Weston Master mérő „U”-jára állítottam be; úgy tűnik, a hold és a távoli hegyek értékei nem haladták meg az „A”-t a mérőn... Egyesek lehet, hogy csúcsteljesítménynek tekintik ezt a fotót, de én egy tipikus új-mexikói tájról készült elég közönséges képként gondolok rá. Az alkonyati fényképezést sajnos elhanyagolják, pedig ami nappali fényben unalmasnak, érdektelennek tűnhet, az káprázatossá válhat a napnyugta és a sötétség közti szürkületben.”
1983-ban viszont már ezt írta Adams a képről, mely a Examples: The Making of 40 Photographs című albumában jelent meg ismét:
„Nem találtam a Weston fénymérőmet! Kétségbeejtő helyzet volt: az alacsonyan járó nap a nyugati felhők alját nyaldosta, az árnyékok pedig hamarosan elsötétítik a fehér kereszteket... Ekkor hirtelen eszembe jutott, hogy tudom, mennyi a Hold fénysűrűsége: 2691 cd/m2. A megvilágítási szabálynak megfelelően ez az érték lett a VII. zóna... Ahogy lenyomtam az exponálógombot, rájöttem, hogy rendkívüli képről van szó, ami megérdemel egy második negatívot is, úgyhogy gyorsan megfordítottam a filmkazettát, de mire kihúztam a takaró lapot, a napfény már túlhaladt a fehér kereszteken – alig pár másodperccel maradtam le róla. Az egyetlen negatív hirtelen nagyon értékes lett.”
Ez a fénykép annyira népszerűvé vált, hogy Adams hosszú karrierje alatt több mint 1300 nagyítást készített belőle. A fénykép hírneve akkor nőtt meg igazán, amikor egy 1948-as nagyítás 1971-ben akkoriban hallatlan áron, 71 500 dollárért kelt el egy aukción; és ugyanezt a nagyítást később 609 600 dollárért adták el 2006-ban egy Sotheby's aukción.
A 50 Masterworks to Celebrate 50 Years of Sotheby’s Photographs árverésen olyan, ikonikus, háború utáni képek szerepelnek még a tételek közt, mint Robert Frank U.S. 90 című munkájának egy korai nyomata, az Ugrás a semmibe Yves Kleintől, Robert Mapplethorpe Önarcképe és Roy DeCarava Táncosai, melyek az alkotók életét és művészetét meghatározó művek. A kortársak közül Sebastião Salgado Serra Pelada, aranyásók, Brazília című mesterműve és Cindy Sherman vagy Martin Parr egy-egy képe még mindig azt bizonyítja, hogy a médium mesterei köztünk járnak.
Az aukcióra kerülő tételeket és becsült értéküket ezen a linken lehet megtekinteni.