Menü

5kérdés – Martinkó Márk

22 • 07 • 02Punkt

5kérdés rovatunkban ugyanazt az öt kérdést tesszük fel a hazai fotográfiai élet meghatározó szereplőinek. Ezúttal Martinkó Márk fotó-és videóművészt kérdeztük.

1.     Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?

Fotográfiai tanulmányaim elején szerettem elmerülni Gregory Crewdson munkáiban, tanulmányozni a filmes környezetből visszaköszönő világítástechnikát, és azt a pillanat előttiséget, ami megteremti munkáiban a feszültséget.

Hiroshi Sugimoto örök szerelem, de leginkább azok a képzőművészek alakították szemléletemet, akik a fotón kívül más médiumokkal is dolgoznak. Ryoji Ikeda és Carlsten Nicolai projektjei mindig le tudnak nyűgözni és a zenéik is a kedvenceim közé tartoznak.

 

2.     Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?

Bár „legeket” nem kifejezetten szeretek meghatározni, erre a kérdésre talán az ICA-D (Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros) kiállításait tudnám említeni gimis koromból. Dupla rajzóráinkon mindig megnéztük az aktuális tárlatot. Fakultatív program volt, mehettünk volna helyette a Duna-partra cigizni, meg elütni az időt, de beszippantott a kiállítótér közege. Emlékszem, egy Koronczi projekt, melyben különböző emberi bőrfelületeken látható ideiglenes lenyomatokat fotózott, megpiszkálta a fényképezésről alkotott addigi világképemet.

Fotóalbumokból viszonylag keveset pörgetek, általában barátok, ismerősök könyveit vásárlom, vagy ajánlásra kerül valami a látóterembe. Ami az utóbbi időből emlékezetes maradt, az Erik Kessels Book Worm projektje. Nagyon primer érzésekkel, gondolatokkal dolgozik ez a koncepció, de zsigerileg hat: néhány fotókönyv vitrinbe zárva, különböző férgekkel és lárvákkal, amik lassan felzabálják magát a könyvet. A látogatók vegyvédelmi kesztyűben lapozgathatnak közben, ha van hozzá ingerük. Gondolom néhány lárva is elpusztul mindeközben.

  3.     Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?

2007 lehetett. Az első szárnypróbálgatások kipakolására kaptam lehetőséget a volt gimim aulájában, ahol Rohonczi István szobrászművész és rajztanár rendezett kiállításokat. Elég diverz anyag volt, de hangulatában egységesen sötétre sikerült. A Quimby-s Kiss Tibi rögtönzött hozzá megnyitóbeszédet, ami alá aztán készült zene is. 21-22 évesen centikkel az aszfalt fölött lebegtem.

  4.     Analóg vagy digitális fényképezőgépet használ?

Mindig egy adott projekt, koncepció határozza meg, hogy épp milyen eszközhöz nyúlok. Ha technikai képalkotásról van szó, ez lehet akár síkágyas szkenner, átalakított digitális fényképezőgép vagy síkfilmes műszaki kamera. Ha beállított, megtervezett képet készítek, akkor legszívesebben a Mamiya RB67-emet használom.

  5.     Milyen fényképet készített legutóbb?

Nemrég egy épülő akkumulátorgyár területén jártam, és a Mesterséges zöld című sorozatom újabb fejezetéhez készítettem fényképeket. Azonban ezek még az építész cég általi jóváhagyásra várnak, nem publikusak.

Ezelőtt pedig egy rövid video loopot vágtam össze régebben felvett anyagokból. Magamban csak diszkógömb szukkulensnek hívom. Gyorsan meg is találta a helyét, a baráti társaságom által szervezett technoparti vizuáljaként debütált egy kihalt textilgyárban.

Videó: Martinkó Márk: pl000101nt, 2022, video-loop