Menü

„Bármiről lehet jó fotót készíteni. És rosszat is.” – William Eggleston kiállítás nyílt Berlinben

23 • 04 • 14Cserna Endre

Az Evelyn Hofer, Fred Herzog, Joel Sternfeld, Stephen Shore és Joel Meyerowitz munkásságát bemutató kiállítások után a nemrégiben nyílt Eggleston-kiállítás is a színes fotográfia történetét bemutató tárlatok sorát gyarapítja a C/O Berlinben. A kiállítást kísérő könyv a Steidl kiadónál jelenik meg.

William Eggleston 1939-ben született a Tennessee állambeli Memphisben, ahol ma is él. Több mint öt évtizedes pályafutása során Eggleston egyike volt azoknak, akik a színes fotográfiát a képzőművészet rangjára emelték, Stephen Shore és Evelyn Hofer mellett ő volt az egyik első fotográfus, aki felismerte a színes fotográfiák különleges erejét és egyedülálló képességét arra, hogy olyan képeket hozzon létre, amelyek kilendítik a megszokott helyzeteket és más perspektívából értelmezik újra a már megszokottat.

Eggleston felismerte a hétköznapokban rejlő szépséget és rejtélyt, képeit a titokzatosság elemével ruházta fel, amelyet különösen hangsúlyossá tett a színnek az érzékeléshez való egyedi viszonya. Az amerikai Dél költői vizualitása iránti rajongása arra késztette az amerikai fotográfust, hogy közvetlen környezetét vizsgálja, még akkor is, amikor pályafutása során az Egyesült Államokat és a világot is bejárta. Mindig magával vitte a fényképezőgépét és ugyanazt a megkülönböztető képességet alkalmazta mindenre, amit fényképezett. Ennek következtében a színes fényképezés úttörőjeként szerzett hírneve az egész világon elterjedt, és munkái jelentős nemzetközi múzeumok gyűjteményében szerepelnek.

„Bármiről lehet jó fotót készíteni. És rosszat is.”

– nyilatkozta William Eggleston, akire pályája elején még Walker Evans és Henri Cartier-Bresson munkássága volt hatással, akik megalapozták azt a narratív, dokumentarista stílust, amely egészen az 1960-as évekig meghatározta a fotográfiai gyakorlatot.

0103

Fotó: William Eggleston: Untitled, 1971–1974 © Eggleston Artistic Trust and David Zwirner

0103

Fotó: William Eggleston: Untitled, c. 1970–1973 © Eggleston Artistic Trust and David Zwirner

A szín használatával Eggleston teljesen más irányba indult el, és Walker pátosza éppúgy idegen lett tőle, mint Cartier-Bresson döntő pillanata. 1976-os egyéni kiállítása a New York-i Museum of Modern Artban, amelyet John Szarkowski kurátor rendezett, a színes fotográfia bemutatkozása volt a múzeumban. A kiállítást és a hozzá tartozó William Eggleston's Guide című katalógust széles körben elismerte a szakma, mint a médium művészettörténeti kánonba való befogadásának kulcsfontosságú pillanatát. Ez a kiállítás később is szilárd alapjának bizonyult Eggleston munkásságának, mint a fotográfia egyik vezető, progresszív praxisa. Életműve mély hatást gyakorolt a kortárs vizuális kultúrára és ikonikus vizuális nyelvezetének hatása a fotográfusok későbbi generációinak számos munkájában is megfigyelhető. A C/O Berlinben látható kiállításon az olyan híres sorozatok bemutatása mellett, mint a Los Alamos, eddig soha nem látott művek is szerepelnek, köztük a The Outlands című sorozat képei, amelyek 1981 és 1988 között Berlinben készültek.

0103

Fotó: William Eggleston: Untitled, c. 1965–1968 © Eggleston Artistic Trust and David Zwirner

0103

Fotó: William Eggleston: Untitled, c. 1971–1974 © Eggleston Artistic Trust and David Zwirner

Jegyzetek

William Eggleston: Mystery of the Ordenary
C/O Berlin
2023. január 28. – 2023. május 4.