Menü

Az idei LensCulture portrépályázatán az emberi történeteké volt a főszerep

23 • 05 • 30Szabó Benedek

A LensCulture Portrait Awards 2023 versenyén 39 alkotót mutattak be, akik között a zsűri által kiemelt fotográfusok, a helyezést elért, illetve a kategóriagyőztes művészek szerepelnek. A zsűri úgy fogalmazott az eredmények kihirdetése után, hogy a díjazott képek legfontosabb célja, hogy bemutassák az ábrázolt emberek életét, azt, mi érdekli őket, milyen a környezetük, hogyan dolgoznak, játszanak, szeretnek, vagy éppen mi az igazi szenvedélyük.

Ha végignézünk a legjobbnak ítélt munkákon, olyan felvételeket láthatunk, amelyekből minderre választ kaphatunk. Az első díjat elnyerő sorozatot az Egyesült Királyságban született Nico Froehlich készítette, aki bevándorló szülők gyerekeként nőtt fel London déli, jellemzően bevándorlók által lakott negyedében. A művész South of the River című sorozat képein azokat a jelenségeket szerette volna bemutatni, amelyeket már gyerekkorától kezdve megfigyelt, de akkor nem tudott továbbadni.
A második helyezett Village című sorozatot szintén egy angol művész, Troy Williams készítette. Fekete-fehér fényképei a teljes alakot megmutatják, így az arcok és a mimika kevésbé hangsúlyos. A néző figyelme ezzel az öltözékekre és a testtartásokra irányulhat, mivel ezekből bomlik ki az alanyok személyisége. A harmadik helyezett a francia fotográfus, Julie Joubert Mido című sorozata ezzel szemben egy dokumentarista megközelítést kínál. Mivel a fényképeken szereplő fiatal férfit ki akarták utasítani az országból, majd be is börtönözték, a művész úgy döntött, hogy sorozatában ezt a szétszabdalt életutat jeleníti meg. Az igazolványképeket, illetve az őrizetbe vételkor készült felvételeket rögzítő fotográfiák ennek az életútnak a különböző fejezeteit jeleníti meg.

0103

Fotó: Chicken Shop © Nico Froehlich

0103

Fotó: Vali, New York City, 2022 © Troy Williams

0103

Fotó: Release 6 months later. © Julie Joubert

Az egyéni képek kategóriájának győztes felvételét a holland Nanda Hagenaars készítette. Perspective című fényképén a két alany nemcsak kitakarja, hanem ki is egészíti egymást, amivel egy összetett vizuális hatás jelenik meg. A második helyezett alkotáson, amelyet egy máltai művész, Joseph P. Smith készített, szintén két alany látható, ám itt egy élettörténet kerül előtérbe. A két testvér fiatalon örökölte meg azt a nyomdát, amelynek berendezései a kép hátterébe kerültek. Az idős férfiak öltözéke és tekintete arról az életútról tudósít, amelyet közösen jártak végig. A harmadik helyezett dél-afrikai alkotó, Romy Maxime egy testvérpárt fényképezett. A kevés képi elemmel dolgozó fotográfia a tekintetek hangsúlyozásával emeli ki az alanyok egyéni vonásait.

0103

Fotó: © Joe Smith: Beck Brothers

0103

Fotó: © Romy Maxime: Brothers, South Africa

0103

Fotó: © Nanda Hagenaars: Perspective

Ahogy a LensCulture pályázatain már régóta szokás, a zsűri minden tagja lehetőséget kapott arra, hogy a díjazottakon felül kiemeljen egy-egy alkotót. A nyolc kiválasztott munka közül az egyik legfigyelemreméltóbb a német Toby Binder #053kids című sorozata. Ezek a fényképek bevándorlók gyerekeiről szólnak, akik gyakran nem ismerik szüleik hazáját, és mivel Németországot nem érzik otthonuknak, ezért a körzetszámukkal azonosítják magukat. A cím erre a számra utal. A kilátástalan körülmények között élő fiatalok életét, és az ő környezetüket bemutató felvételek ebbe a ritkán látható világba engednek betekintést.

0103

Fotó: #053kids. A gyerekek szinte a hét minden napján, napi 24 órában, évente 12 hónapban az utcán vannak. Csak aludni mennek haza. © Toby Binder

Jegyzetek

A Lensculture Portrait Awards 2023 képei ezen a linken tekinthetők meg.