Menü

„Sokkal fontosabb a képek tartalma, mint a technikai milyenségük” – beszélgetés Martin Wandával és Martin Gáborral

24 • 06 • 10Kéri Gáspár

Martin Wanda & Martin Gábor: Az örök fiatalság balladája címen nyílt kiállítás a Mai Manó Házban. A tárlat két fotográfus, apa és lánya sok évtized különbséggel és többezer kilométer távolságban készült anyagát párhuzamba állítva mutatja be az 1960-as, 1970-es évek Békéscsabájának szórakozó fiataljait, illetve a mai London éjszakai életét. A fotóriporterként, fotóművészként és reklámfotográfusként számos albumot és kiállítást jegyző Martin Gábor (1953), valamint lánya, a nemzetközi jelentőségű magazinoknak, divatházaknak, zenekaroknak és lemezkiadóknak dolgozó Martin Wanda (1991) most kiállított fotográfiái tértől és időtől függetlenül mesélnek a mindenkori húszas generációk kollektív identitásának kérdéseiről. Az augusztus 19-ig látogatható tárlat alkalmából beszélgettünk az alkotókkal.

0103

Fotó: Martin Gábor: Szanazugi nyár, 1977 körül, Rolleiflex 6x6 kamera, Forte film

K. G.

Hosszú évtizedek és több ezer kilométer választja el egymástól a fotográfiáitokat, mégis megdöbbentően rokon vonásokat, valamint erős kapcsolódásokat fedezhetünk fel közöttük. Milyen indíttatásból fotózta Gábor a 60-as, 70-es évek bulizó békéscsabai fiataljait?

M. G.

Valószínűleg azért, mert a pályám első évtizedében, mint minden kíváncsi fotográfus, próbáltam én is a körülöttem pezsgő élet minden rezdülését megfigyelni és lefényképezni. Fotóriporter voltam ezekben az években a Békés Megyei Népújságnál, ahol hatalmas teljesítménykényszer volt rajtunk. A lap nyolc, hétvégén tizenhat oldalát minden nap meg kellett tölteni szöveggel, képekkel. Mivel a belpolitikai rovat fotóriportere voltam, kezdtem unni az állandó üzemcsarnok átadásokat, a politikus érkezett Békéscsabára, vagy a pártgyűlés a békéscsabai hűtőház nagytermében jellegű munkákat. Ezért megpróbáltam a magam huszonéves fejével megkeresni azokat a témákat is, amelyekhez fiatalként vonzódtam. Akkoriban két szórakozóhely működött a fiatalok számára Békéscsabán, az egyik a Balassi Művelődési Ház volt. Itt a jólnevelt, gyakran tánciskolát végzett fiatalok egy Viktória nevű zenekar igényes zenéjére táncoltak. A másik hely a Munkásotthon kultúrháza volt. Az ott szórakozó, fizikai munkát végző, problémásabb fiatalok többnyire vidékről kerültek be a munkásszállóra, a hétvégéik, a szórakozásaik az ivás, a tánc és a verekedés háromszögében zajlottak. Tehát kifejezetten balhésnak számított a hely, emiatt is voltam kíváncsi a hangulatára. Szórakozni soha nem jártam ide, talán háromszor vagy négyszer viszont elmentem fényképezni. Egyszer majdnem meg is vertek, annyira nem örültek a kamerának... Valószínűleg rosszkor mentem, túl magas volt már az alkoholszint a vérükben.

M. W.

Nagyon sok jó fotó van, de most úgy válogattuk ezt a kiállítási anyagot, hogy inkább a szórakozás, a szabadság megélése, illetve ezek képei jelenjenek meg.

K. G.

Tehát ezek a fotográfiák saját indíttatásból készültek, nem a riporteri munka részeként.

M. G.

Riportképek voltak a műfajt illetően, de valóban, saját indíttatásból készültek. Ha jól emlékszem, nem is igen jelent meg a Népújságban ezekből a képekből semmi, mert akkor csak a szépet, a jót és a tiszta dolgokat lehetett publikálni, hiszen minden napilap a párt, a megyei tanács, vagy szakszervezet lapja volt, tehát nagyon szigorúan politikaorientáltan működtek. Egyébként olyannyira megérintett ezeknek a fiataloknak a sorsa, hogy később a munkásszállón szociofotó etűdöket csináltam az ottani életükről.

0103

Fotó: Martin Gábor: Andrékó Géza diszkós, munka közben, 1979 körül, Rolleiflex 6x6 kamera, Forte film

0103

Fotó: Martin Gábor: Szórakozó munkás fiatalok, 1979 körül, Exakta kamera, Forte film

K. G.

Wanda, te miért döntöttél úgy, hogy édesapádhoz hasonlóan 35 mm-es kamerát ragadsz, majd alámerülsz a kelet-londoni éjszakai életben?

M. W.

Nem tudatosan indult, hogy édesapámnak a képeire szeretnék reflektálni. Először 2013-ban érkeztem Londonba a MOME-ról, Erasmus-szal. Aztán 2014-ben mesterszakra mentem divatfotót tanulni a London College of Fashion-re. Ekkor 23–24 éves voltam, tehát természetes módon jártam egy csomót szórakozni, bulizni. Túl azon, hogy személyes indíttatásból alapvetően ezekre a szórakozóhelyekre, illetve koncertekre jártam, ezzel párhuzamosan a munkáimban – a divatfotóimon túl – egy csomó zenekarral is együtt dolgoztam. Mindig visszatérő téma volt számomra a szubkultúrák világa, illetve a youth culture, amely mind a szakdolgozatomban, mind a diplomamunkámban; és azóta mind a mai napig a divatfotóimban, a munkásságom egészében felszínre kerülnek ennek a kultúrának a stílusjegyei, kérdéskörei. Szóval volt egy tudatosabb oldala is az egésznek, de nyilvánvalóan inkább bulizni jártam, viszont mindig volt nálam fényképezőgép. Annak amúgy praktikus okai voltak, hogy nem vittem magammal a hatalmas Canon digitális kamerámat, mivel egy kis gépnek van egy olyan aspektusa is, hogy az emberek nem is igazán veszik komolyan.

0103

Fotó: Martin Wanda: Zumi & Cole, Los Angeles, 2022, Canon 1-DX Mark III

0103

Fotó: Martin Wanda: Shacklewell Arms, London, 2015, Konica kamera

K. G.

Kiállításotok egy izgalmas koncepciót valósít meg: Gábor felvételei új kontextusba kerülnek a falakon, majd párbeszédbe kezdenek Wanda reflexióként is értelmezhető képeivel. Az örök fiatalság balladája pedig tértől és időtől függetlenül komplex módon mesél a mindenkori húszas generációk kollektív identitásának kérdéseiről. Ez volt az eredeti szándékotok is az anyaggal?

M. W.

Amikor édesapám elkezdte feltárni és digitalizálni az archívumát, majd bizonyos képeket kirakni a Facebookra, akkor nagyon sok visszacsatolást érkezett; az emberek például magukra ismertek. Aztán ezekből a régi anyagokból csinált édesapám három albumot, de ott még a paraszti témájú képek is megjelentek, nem csak a fiatalság. Viszont engem a fiatalokat ábrázoló képei fogtak meg a leginkább, úgyhogy kiemeltem őket ebből a kontextusból. Ezzel párhuzamosan én már egy ideje folyamatosan fényképeztem a londoni éjszakában, úgyhogy elkezdtük egymás mellé helyezni a képeinket, majd számtalan hasonlóságra bukkantunk. Például a frizurák, a stílusok, vagy a divat tekintetében. Túl azon, hogy 35 mm-es fekete-fehér képekről van szó, illetve egy-két rejtett dologtól eltekintve – mint például Lenin portréja a falon a DJ pult mögött, vagy egy okostelefon, egy laptop – úgy éreztük, hogy tényleg – amit mondtál is – itt egészen egyetemes dolgokról árulkodik ez a két anyag. A fiataloknak a hétköznapokból történő kiszakadásának a szándéka, a csókolózás, a szerelembe esés, a szórakozás mind-mind határoktól, politikai rezsimektől és érától független, egyetemes vágyak. És amikor felismertük ezeket az összefüggéseket, elkezdtük projektként kezelni az anyagot, majd eszerint válogatni a képeket. Az örök fiatalság balladája cím pedig az én fejemből pattant ki és egy tudatos reflexió volt.

0103

Fotó: Martin Wanda: Jacob Slater, Margate, 2017, Canon 5D Mark II

0103

Fotó: Martin Gábor: Napozó lány, 1974 körül, Minolta kamera, Forte film

K. G.

Nan Goldin anyagáról, A szexuális függőség balladájáról van szó?

M. W.

Igen! Mert hogy nagyon sok olyan fotográfust szeretek, akik szintén a saját szubkultúrájukat és mikrouniverzumukat dokumentálják. Nan Goldin pedig ennek az egyik legjelentősebb alakja. És túl azon, hogy szeretem az ilyen romanticizáló címeket, úgy gondoltam, hogy akkor ez a közös anyag mégiscsak egy ballada, valamint Nan Goldin projektjére történő reflektálás, főhajtás is egyben.

M. G.

Amikor az aktív, intenzív fényképezési életszakaszomon túlestem, akkor döbbentem rá sok-sok keserű tapasztalat után, hogy semmi esélye nincs annak, hogy fennmaradjon ötven évnyi munkám képanyaga, legfeljebb csak akkor, ha veszem a fáradtságot és elkezdem beszkennelni, digitalizálni a filmeket. Szerencsém volt, mert a hat-hét évnyi riporteri munkámat a szerkesztőségek a teljes film- és fotóarchívumokkal együtt konkrétan majdnem a szemétbe dobták. Én viszont időben kapcsoltam és el tudtam kérni tőlük az anyagaimat. Tehát nem csak a saját szabadidőmben készített fotóim vannak meg, hanem annak a hat-hét évnek az összes riportnegatívja is. Egy dolog még nagyon érdekes volt számomra, amikor elkezdtük Wandával elemezni ezeket a képeket. Annak idején, a filmes időszakban nagyon odafigyeltünk a technikai tökéletességre. Most pedig meglepve láttam, hogy azokat a képeket, amelyeken az analóg technika hiányosságait lehet felfedezni – szemcsézettség, karcok, por stb. – azokat meglátva Wanda révületbe esett, hogy Úristen, ezeken látszik, hogy filmre vannak fotózva! Erre mondtam, hogy kislányom, az ilyen képeket mi annak idején vagy kihajítottuk, vagy nagyon sokat kellett retusálni rajtuk. A másik, hogy annak idején miként tanítottak bennünket az újságíróiskolában, hogyan lehet jó fényképeket csinálni. Az egyik recept az volt, hogy vagy banális dolgot különlegesen kell lefotózni, vagy különlegeset banálisan, és akkor ezekből a feszültségekből jöhet létre valami érdekes. A lényeg, hogy azokat a képeket, amiket akkor banálisnak gondoltam – akár az egyszerű információközlő mivoltuk miatt, vagy mert az emlékkép kategóriába soroltam őket –, elment fölöttük harmincöt- negyven év, majd olyan vetületeik váltak érdekessé, amelyek akkor fel sem merültek. Tehát nem csak attól lehet érdekes a kép, hogy banálisat vagy különlegeset fotózok, hanem az eltelt idő, az hogy a világ elfordult körülötte, ugyanúgy izgalmassá teheti. A laikus közönségen kezdtem először meghökkenve észlelni, hogy egyáltalán nem érdekli őket, hogy életlen egy kép, hogy bemozdult, vagy hogy technikailag tökéletlen; a befogadók a képek tartalmával azonosulnak. A kiállításunk ebből a szempontból is tanúbizonyság, hogy sokkal fontosabb a képek tartalma, mint a technikai milyenségük.

0103

Fotó: Martin Gábor: Táncoló fiatalok a „Melós” kultúrotthonban, 1979 körül, Exakta kamera, Forte film

0103

Fotó: Martin Wanda: Jack & Natalia, London, 2015, Konica kamera

0103

Fotó: Martin Wanda: Csak a mindent akartuk, London, 2023, Canon 1-DX Mark III

K. G.

A kiállításhoz készült egy lejátszási lista, amelyben a hatvanas-hetvenes évektől a posztpunk és new wave szcénán át a kortárs indie zenékig sikerült összeállítanotok egy nagyon erős zenei anyagot. Hogyan jelennek meg ezek a zenék a kiállításon?

M. W.

A zenei listát én állítottam össze, alapvetően azokból a számokból válogattam, amiket a kiállításra készülve hallgattam. És beraktam olyan zenéket is, amelyekről tudom, hogy édesapám is szereti őket, amelyek közel állnak hozzá. Például ő mutatta meg nekem annak idején lemezről a Képzelt riportot. De sok más mellett becsempésztem a nyolcvanas évek magyar undergroundját, a Trabantot és Méhes Mariettát is. Van egy éjszakai terem a kiállításon, amit eleve egy vörösre festett helyiségként képzeltem el, tulajdonképpen olyan, mint egy kis buliszoba sűrűn kirakott buliképekkel. Itt fognak szólni a zenék.

K. G.

Gábor fotóriporterként és fotóművészként számos önálló kiállítást és albumot jegyzett az évtizedek során, Wanda pedig portré- és divatfotográfusként, rendezőként és autonóm művészként sok más mellett olyan klienseknek dolgozik, mint a Vogue, a DAZED, vagy a Louis Vuitton. A bulizó fiatalokról készített anyagaitok akár gondolatilag, akár képi kifejezésformákban hatással voltak és vannak más munkáitokra?

M. G.

Tudatosan nem, tudat alatt valószínűleg igen. A tanulságait hordoztam, hiszen hirtelen az a példa jut eszembe, amikor 1981–82-től lett egy reklámfotóstúdióm, és azt tapasztaltam egy idő után, hogy a favágássá váló, futószalagon végzett tárgyfotózásnak is megvoltak azok a tanulságai, amiket be lehetett építeni a kreatív fotográfiáimba. Nem csak a felvételi biztonságot, a nyersanyagok, a kamerák ismeretét, hanem például egy sokkal perfektebb világítási gyakorlatot, kompozíciós készséget, illetve gyors átlátóképességet. Ebben az értelemben valószínűleg a bulizós fotografálás is hordozott tudat alatt tanulságokat, de ez nem tudatos elhatározásból fakadt. Mindig szubjektív kíváncsiság vitt a fényképezőgépemmel egy-egy helyszínre, hisz mégiscsak egészen mást kellett egy orosházi kőolajipari gépeket gyártó üzemben fényképezni, mint amikor két nap múlva például paplanreklámot csináltam.

M. W.

Hozzá kell tenni, hogy azért alapvetően a saját projektjeidben mindig embereket fotóztál, még akkor is, ha a későbbiekben mondjuk női aktokról volt szó. De mindig az emberek érdekeltek a saját projektjeidben. Az a fajta érzékenység, meg kíváncsiság, ami akkor benned volt – akár a fiatalokat lefotózni –, illetve az emberek iránti érdeklődés, a későbbiekben is mindig megjelent.

M. G.

Lelki affinitás szempontjából igen. A szoci éra közepén, az 1950-es évektől nőttem fel, és hát a korszellem hatásai miatt akkoriban még nem derülhetett ki, hogy ez a társadalmi, gazdasági modell ekkora holtvágány. Én pedig nyitott voltam mindenre, megnéztem, meghallgattam mindent, odafigyeltem mindenre, tapasztalatokat szűrtem le. Nap mint nap jártam riporterként az üzemekbe, gyárakba, termelőszövetkezetekbe, és ott találkoztam igazán az egyéni gondokkal, sorsokkal, akkor egyfajta empatikus készségfejlődésen is végigmentem. Azt hiszem, Richard Avedon írja az egyik albuma bevezetőjében, hogy néhány perc alatt milyen empatikus, mély kapcsolat alakul ki a fényképezett személy és a fotográfus között, bár hiteltelen ez a kapcsolat, hiszen ha másnap az utcán találkozna ezekkel az emberekkel, nem biztos hogy megismerné őket. Azt pedig én is megtapasztaltam, hogy ennek a szakmának az egyik fontos hozadéka a másik ember személyiségére való ráérzés néhány percnyi benyomás alapján.

M. W.

Igen, alapvető képessége a fotográfusnak, hogy néhány percre össze tudjon kapcsolódni egy másik emberrel. És hogy a kérdésedre én is válaszoljak, engem inkább talán divatfotográfusként ismernek, bár ez egyre kevésbé foglalkoztat, túl azon, hogy saját kiállításaim, projektjeim is vannak. Egyre több színésszel, zenésszel, lemezkiadókkal dolgozom együtt. De ez az egész annak idején úgy indult, hogy volt a MOME-n egy dokumentarista félév Gulyás Miklóssal, és akkor ott álltam, hogy jézusom, dokumentarizmus, de hát nekem semmi közöm ehhez az egészhez! Mi lenne az a téma, ami dokumentarizmus, ráadásul engem is érdekel? Már akkor is nagy koncertre járó voltam, illetve elsősorban a magyar underground zenei színtér érdekelt, például a 30Y, a Szupernem, vagy később az Ivan & The Parazol. Tehát ezekre a koncertekre jártam és jóban is voltam velük, így elkezdtem őket fotózni, sőt bepróbálkoztam, hogy turnézni is mehessek velük. A 30Y-nal mentem is mindenfelé, például a turnébuszban is fotóztam őket, meg a backstage-ben. Ez a munka valamelyest hasonló hozzáállást igényelt, mint ami a közös anyagunkban is megjelenik. Illetve az évek során ez az anyag volt az, amit továbbvittem, és azóta is nagyon sokat dolgozom zenészekkel. Kevésbé dokumentarista megközelítéssel, inkább portrékat készítek, de hát ezek a műfaji dolgok összeérnek.

0103

Fotó: Martin Gábor: Cigiző fiatalok a „Melós” kultúrotthonban, 1979 körül, Exakta kamera, Forte fim

0103

Fotó: Martin Wanda: Házibuli, London, 2016, Konica kamera

K. G.

Az örök fiatalság balladája album formájában már az előkészület fázisában van. Erről el tudnátok árulni néhány részletet?

M. W.

Én már tavaly tudtam, hogy szeretnék egy fotóalbumot, csak természetesen az utolsó pillanatban kezdtem el vele foglalkozni. Pedig az előző években már úgy mentem el a Paris Photóra, vagy a Photo Londonra, hogy nézegettem a friss fotókönyveket. Hogyan néznek ki vizuálisan, mi az, ami most nagyon megy, például esztétikailag; mi az a vonal, ami nekem tetszik és összeegyeztethető a könyvünkkel. Az egyik inspiráció a Louis Vuitton Foundation Fashion Eye Texas fotókönyve volt, ami gyönyörű, én is valami hasonlót szerettem volna. Bár a mi albumunkban alapvetően fekete-fehér képek lesznek, de azért néhány színes felvételt is becsempésztem. Esztétikailag pedig nagyon hasonló lesz, mint a kiállítás. Június 22-én a Múzeumok Éjszakáján, amikor édesapámmal és a tárlat kurátorával lesz egy tárlatvezetésünk, és aznap tartjuk a könyvbemutatót is. 

Jegyzetek

MARTIN WANDA & MARTIN GÁBOR: AZ ÖRÖK FIATALSÁG BALLADÁJA
Mai Manó Ház
2024. május 29. – augusztus 19.
Kurátor: Baki Péter